Tuesday, May 1, 2007

TIP 17:TABUNG ORANG MISKIN


Kanak-kanak belajar dengan lebih berkesan apabila mereka dapat melakukan sesuatu perbuatan berbanding mendengar nasihat sahaja.

Saya pernah sama-sama dengan anak-anak membuat projek Tabung Orang Miskin untuk mendidik anak menyimpan untuk didermakan kepada orang miskin selain daripada menabung untuk simpanan sendiri.

Setiap hari anak-anak digalakkan menyimpan sekurang-kurangnya 20sen daripada duit belanja sekolah mereka. Pada awalnya mereka agak susah untuk menyimpan terutama anak lelaki saya, Muhammad. Setelah berkali-kali dipujuk dan diterangkan tentang kesusahan orang lain dan ganjaran memberi sebahagian daripada harta, barulah nampak dia bersungguh. Akhirnya saya dapati anak-anak berlumba untuk menderma. Saya juga berjanji akan membawa mereka untuk meyerahkan sendiri hasil simpanan mereka kepada mereka yang memerlukan.

Sebagai ibu bapa kita mestilah sentiasa kreatif dalam menerapkan nilai murni kepada anak-anak dengan melakukan aktiviti-aktiviti begini. Kesannya sangat besar dan mendalam dalam jiwa anak.

Sekian. Wallahua'alam.

No comments: