Sunday, June 21, 2020

IBU BESARKAN ANAK TANPA AYAH ; IBU YANG PERKASA

Seronok tengok sana sini orang sambut Father's Day.

Aku tak pernah berpeluang sambut Father's Day dengan ayah sendiri. Terlalu awal dia pergi.

Membesar tanpa kasih sayang seorang ayah, sejujurnya, ada masa  rasa sedih pasti menerjah diri ini. Terutama bila tengok kawan-kawan ada ayah dalam hidup mereka.

Tapi, Alhamdulillah, aku menjadi manusia juga.

Ada ayah ke, tak ada ayah ke, bukan jaminan masa depan kita.

Sekarang, ramai sangat orang di sekeliling aku membesarkan anak-anak tanpa ayah. Samada bercerai hidup atau bercerai mati.

Bila rasa tertekan and sedih memikirkan nasib anak-anak yang membesar tanpa ayah, aku selalu ulang ayat yang sama.

"Aku, diri aku ni, ialah bukti, kau tak semestinya kena ada seorang ayah dalam hidup kau untuk berjaya menjadi manusia berguna. InsyaAllah, kau baik-baik saja tanpa ayah".

Apa pun masalah dan cabaran tetap ada. Hidup ni memang sentiasa menguji kita. Itulah hakikat. Ada bahagian masing-masing. Cumanya kau kena bertabah dan yakin.

Percayalah, aku menyaksikan sendiri bagaimana mak membesarkan kami adik beradik. Dia menyuntik inspirasi untuk aku menjadi orang yang berguna dalam hidup. Dia menyuntik semangat untuk aku keluar dari kepompong kesusahan. Dia seorang yang tabah. Dia seorang yang hebat. Dia ibu yang memperkasakan anak-anak.
.
.
Bagi kau yang sedang berjuang membesarkan anak-anak tanpa ayah, percayalah kau seorang yang mampu melaluinya. Kau wanita dan ibu yang terpilih. Perkasakan dirimu, supaya anak tak begitu terasa tak ada ayah. Kau sudah cukup untuk mereka. "You alone is enough for them."

"To all the single mothers out there, I would like to wish you all Happy Father's day."

"Congratulations for pulling out double duty. You've earned my respect."

"And to all real fathers in the world, Happy Father's Day".

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

al-Isra’:24

Maksudnya: “Dan hendaklah kamu merendahkan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

Allahu 'Alam.

RynnMustafa
#PesanUntukAnak

No comments: