Monday, June 1, 2020

DEMI MASA

Masihku ingat
Tika kau hadir
Kehidupan aku berubah sekali
Keperluan menjagamu begitu banyak 
Terasa masa berjalan begitu perlahan
Setiap hari aku tunggu perubahan dirimu
Bila kau boleh senyum
Bila kau boleh merangkak
Bahagia aku melihat perkembangan dirimu
Harapanku setinggi gunung
Alangkah bahagianya bila kau boleh berjalan dan berlari 
Boleh bercakap dan bermain sendiri

Bila kau pandai main sendiri
Segalanya semakin berubah
Ada saja karenahmu
Ada saja sepahnya
Ada saja yang sering menguji kesabaranku
Pergerakanku semakin terikat dek kerana keperluan menjagamu
Adakalanya aku mendambakan ruang
Alangkah bahagianya bila kau sudah pandai berdikari 
Langgas sikit aku

Masa berlalu
Kau semakin banyak akal
Kau yang seorang sudah bergelar kak long
Emosimu kadangkala sukar ku fahami
Suka, duka, marah, mengamuk  
Sayang, cemburu, iri hati 
Ledakan emosi yang kadangkala bertembung dengan ledakan emosiku sendiri
Dek kerana keletihan 
Kerana tugas dan tanggungjawab yang bertambah
Segalanya seakan tiada akhirnya
Adakalanya aku berkata...
Alangkah bahagianya bila semuanya sudah besar 
Tentu aman kembali duniaku

Sekarang semuanya sudah besar panjang
Yang riuh rendah kembali senyap
Yang hiruk pikuk kembali damai
Yang lintang pukang kembali tersusun
Tapi kenapa aku sering saja menoleh
Mengingati momen-momen yang sudah
Terasa begitu indah 
Terasa belum puas
Terasa masa sangat pantas berlalu
Seakan baru semalam
Seakan dikejutkan dari mimpi
Kini seakan aku mengimpikan yang mustahil
Alangkah bahagianya jika masa boleh diputarkan
Untuk aku kembali menikmati
Kembali menghargai
Mensyukuri saat yang ada.

Nukilan
🌾Rosnah Ahmad/Mak Long




No comments: