Thursday, June 4, 2020

TIP MENGAPA MESTI MENULIS-MENULIS ITU TERAPI

Assalamualaikum. Salam keindahan dan kebahagiaan buat semua🌹.

Saya mula menulis kira-kira 20 tahun yang lepas. Itu pun secara tidak disengaja.

Pada ketika itu saya memegang jawatan setiausaha kepada satu badan NGO. Kami dapat satu kolum menulis setiap minggu di akhbar Berita Harian bagi tujuan advokasi. Jadi pusat mengagihkan tugasan kepada setiap negeri.

Bila tiba giliran Pahang menghantar artikel, saya mencari ahli yang dapat menghasilkan satu artikel tetapi tiada yang menyahut cabaran. Jadi saya ambil tugasan itu atas rasa tanggungjawab.

Apabila artikel pertama saya yang bertajuk "Ilmu dan kemahiran keibubapaan penting dalam mendidik anak-anak" disiarkan, saya menjadi sangat teruja. Siap beli beberapa naskah surat khabar hari itu..haha.

Kemudian saya mencuba menulis puisi. Puisi pertama saya bertajuk "Nyanyian Cengkerik". Memang agak sukar mulanya tapi saya belasah saja.

Ketika itu Facebook baru bermula. Jadi saya menulis puisi dan post di FB; syok sendiri. Adalah kawan-kawan FB yg like dan komen. Bertambah sukalah saya berkarya.

Kemudian ilham datang dalam Bahasa Inggeris. Poem pertama saya bertajuk "Needing You"

So I keep on writing.

I write...and write and write...

Fast forward...

Lama kelamaan saya dapat rasakan kelainan. Pada mulanya penulisan saya agak jiwang. Lebih fokus pada diri sendiri dan masalah yang dihadapi. Kemudian ianya berbunyi lebih damai dan akhirnya ianya lebih memperkasakan diri saya dan ada komen yang mengatakan ianya menginspirasikan mereka. Kemudian saya mula menulis dengan tagline #EmpoweringYou!.
.
.
Menulis itu terapi sebenarnya. Itu yang saya rasai. Ianya adalah satu proses yang membawa saya menyelami diri dan mengenali diri. Ianya membongkar kisah-kisah yang terpendam dan menyembuhkan "kesakitan-kesakitan" lama (the unfinished business). 

Syukur saya menemui kembali diri saya yang "hilang".

Ayuh menulis. Semua orang boleh menulis.

"Just show up, pick up the pen and keep doing it."- Natalie Goldberg, "Writing Down The Bones"

"Mahir menulis dengan menulis."- Tan Sri A. Samad Said

"A good writer educates, a great writer inspires, a wise writer opens the heart--to seek the truth, to understand."- Rosnah Ahmad

Allahu 'Alam.

🌹Rosnah Ahmad/Mak Long
rentis.blogspot.com
#EmpoweringYou!
#CoachingPenulisan

No comments: