Friday, April 10, 2020

SUSUN ATUR DALAM RUMAH BANTU IBU BAPA LATIH ANAK URUS DIRI DAN BERDIKARI DENGAN LEBIH BERKESAN

Anak: Mak, tak ada pun stokin kat dalam almari ni.

Mak: Ada kat dalam tu. Cari dengan mata bukan dengan mulut.

Anak: Tak ada. Abang Ngah dah cari.

Mak: Kalau mak jumpa kang. Siap! (dengus maknya sambil menghampiri almari dan mengambil stokin)

Ni apa😈mata letak kat mana. Huhh. Cari tak jumpa sokmo. 

Pernah tak anda mengalami situasi begini contoh anak lelaki tidak jumpa barang peribadi dan keadaan menjadi kelam kabut terutama di waktu pagi? Harap dialognya tidak seperti di atas. Huhu. Kadang kala si suami pun sama. Sabar jelah kan.

Pernah tak mak-mak terfikir kenapa ianya kerap berlaku dan ada tak jalan untuk mengatasinya?

Ada. InsyaAllah ada jalannya jika kita memahami ciri-ciri perbezaan lelaki dan perempuan. Dalam situasi tadi pandangan mata lelaki dan perempuan berbeza.

Pandangan mata perempuan lebih melebar manakala pandangan mata lelaki lebih tajam. Mata lelaki melihat umpama teropong, jelas dan lebih fokus berbanding perempuan. Mata perempuan  melebar untuk melihat lebih banyak iaitu meliputi lebih dari 180 darjah.

Ia dijadikan begitu supaya sesuai dengan peranan dan tugas masing-masing. Sejak beribu-ribu tahun yang lalu, otak lelaki dipersiapkan untuk memburu manakala perempuan mengurus rumahtangga. 

Kerana mengambil kira perbezaan pandangan mata ini, Mak Long menggunakan laci untuk suami dan anak-anak lelaki supaya memudahkan mereka menyimpan dan mengambil barang kepunyaan masing-masing. Mak Long juga melabel laci mengikut kategori seperti baju, seluar dan stokin. Ia sangat membantu terutama pada waktu pagi yang sibuk kerana ia memudahkan mereka mencari barang keperluan peribadi.

Mak Long dan anak perempuan lebih selesa menggunakan almari untuk pakaian.

Di dapur Mak Long menggunakan laci juga untuk mengasingkan perkakas dapur seperti sudu, garfu, senduk dan sebagainya. Mak Long beli rak bertingkat plastik yang banyak dijual di kedai. 

Untuk perkakas lain yang besar, Mak Long menggunakan almari yang ada rak bertingkat dan susun barang mengikut jenis.

Peti ais pun sama. Kalau disusun tanpa sistem dan selalu diubah-ubah susah anak nak cari barang. Ada yang ambil masa lama merenung depan peti ais. Kalau maknya yang suruh ambil barang dalam peti ais kemungkinan menyinga juga. Huhu.

Memahami perbezaan anak lelaki dan anak perempuan membantu ibu bapa menyusun atur peralatan dan perabut rumah supaya lebih sistematik dan sesuai dengan fitrah. Dengan ini anak lebih mudah dilatih kemahiran urus diri sejak kecil. Mereka juga lebih cepat berdikari. Ibu bapa bertindak sebagai permudah cara sahaja. Jika tidak mungkin ada ibu bapa yang menyiapkan segalanya saban hari untuk mengelakkan senario yang sama berulang. Anak pula akan selesa sampai ke besar. 

Susun atur dalam rumah yang kondusif membantu pengurusan rumah tangga dengan lebih sistematik. 

PKP ada rahmatnya. Ia memberi peluang kita duduk di rumah bersama keluarga. Ibu bapa boleh menilai semula susun atur dalam rumah dan membuat pengubahsuaian yang mana perlu. Libatkan anak-anak. Mereka memang suka menolong.

Jika kita semakin tenang melaksanakan tugas hakiki di rumah maknanya kita sudah memaknai dan menjiwai prosesnya yang juga merupakan ibadah.

Jom audit, reset fitrah diri dan tunaikan amanah kita. Kita jaga kita.

"Kembalikan Peranan Ibu Bapa, Perkasakan Institusi Keluarga"

Allahu 'Alam.:

1. "Why Men Don't Listen And Woman Can't Read Map" -Alan and Barbara Pease

2. " Suami Hensem, Isteri Ohsem"- Ahmad Shafiai Uda Jaafar
(Pak Utih)

Sekian. Allahu 'Alam.

🌾Rosnah Ahmad/Mak Long

# SentuhanBapaBelaianIbu

#DudukRumah

Hari ke 24


No comments: