Wednesday, April 22, 2020

LEDAKAN EMOSI- MENGAPA IANYA TERJADI DAN TEKNIK BAGAIMANA MENANGANINYA

Puan Siti: Mak Long, saya rasa bersalah sangat dengan suami dan anak-anak. Saya gagal lagi mengawal emosi. Habis semua orang kena marah.

Mak Long: Oh, mesti Siti sedih dan menyesal.

Puan Siti: Betul Mak Long. Saya menyesal sangat sebab semalam tak pasal pasal Kakak Sarah (5 tahun) dan Alia (3 tahun) kena marah. Ayahnya pun kena jugak. Saya rasa saya seorang ibu dan isteri yang teruk. 

Mak Long: Oh, Siti kecewa dan merasa diri tidak cukup baik. Boleh cerita apa sebenarnya yang berlaku semalam?

Puan Siti: Ceritanya semalam saya mulanya elok je. Saya bekerja dari rumah sepanjang PKP ni. Dalam pukul 12.30 saya ke dapur. Rasa semangat nak masak untuk makan tengahari. Dah rancang nak masak kurma ayam dan sayur campur. Saya minta tolong suami tengok-tengokkan anak-anak dan suruh Sarah main dgn adiknya. Tengah menumis, Alia datang ke dapur minta nak minum air. Saya kata sekejap. Alia merengek. Saya panggil suami dari dapur dan terus menumis. Tiba-tiba dengar benda jatuh. Rupanya  Sarah cuba hendak ambilkan air di atas meja makan untuk adiknya. Habis tertumpah semua, dengan bekas air sekali jatuh ke lantai.

Tiba-tiba saya meletop. Tengking dan marah pada anak-anak. Lintang pukang budak-budak tu lari. Saya pergi ke ruang tamu marah suami yang sedang membaca surat khabar. Yang geramnya dia tercengang-cengang macam tak tahu kenapa saya marah-marah. Huhu...
.
.
Pernah tak kita menghadapi situasi yang sama atau hampir sama dengan Puan Siti? Dan ianya mungkin berulang-ulang. Kita merasa penat, sedih dan kecewa. Kita mengkritik diri tidak cukup sabar; tidak cukup baik. Kita menghukum suami tidak menolong dan tidak memahami kita. Kita menyesal kerana melepaskan marah pada anak-anak.

Ledakan emosi begini perlu dihentikan dari berulang lagi. Mungkin PKP ini masa yang sesuai untuk kita mulakan. Bukan virus Covid-19 sahaja harus dihentikan semasa PKP ini.๐Ÿ˜€

Persoalannya, mengapa ledakan emosi begini berlaku dan bagaimanakah cara mengatasinya?

Masalah dan cabaran membuka ruang untuk kita memahami dan menerima kenyataan tentang diri. Pasangan dan anak-anak adalah orang yang paling sering menguji kesabaran kita.

Jika emosi negatif kita meluap maknanya ada sesuatu yang terpendam atau blok yang tidak selari dengan fitrah diri. Contoh, kita merasa tidak fahami, tidak dihargai, tidak didengari atau rasa terbeban dengan kerja-kerja pejabat dan kerja-kerja rumah. Ini menyebabkan tekanan dan jika dibiarkan berlarutan, ia menjadi seperti bom jangka yang menunggu masa untuk meletop seperti apa yang berlaku kepada Puan Siti. Suami dan anak-anak menjadi mangsa.

Blok juga menunjukkan ada kisah lampau dan gangguan atau "unfinished business" yang menghantui dan menghuni dalam minda bawah sedar kita. Contoh, semasa kecil kita selalu dimarahi apabila menumpahkan air. Jadi secara tidak sedar, kita akan marah apabila anak melakukan perkara yang sama.

Blok perlu dilepaskan dan disembuhkan sekiranya kita mahu menghilangkan tekanan atau kesakitan. Kita perlu lebih memahami dan menerima kekurangan diri, menundukkan ego supaya dapat menghentikan tingkah laku lama dan membudayakan tingkah laku yang baru; "the new normal".

Dikongsikan Teknik S.E.D.A.R yang Mak Long amalkan.

S-SEDAR & SOKONGAN

Selalu berada dalam keadaan SEDAR iaitu memusatkan fikiran kita supaya berada dalam masa sekarang atau "mindful". 

Contoh, waktu memasak kita perlu fokus sepenuhnya kepada memasak. Lupakan kerja yang kita lakukan sebelum ini atau usah fikirkan kerja yang akan kita lakukan selepas ini.

Dengan ini kita lebih peka kepada keadaan fizikal dan emosi kita.

Lihat pada cara pernafasan, degupan jantung dan keadaan fizikal kita. Sekiranya kita merasa sesuatu yang tak kena, terima apa sahaja perasaan yang sedang dilalui. Jika emosi negatif seperti penat, stres, marah, sedih atau tidak puas hati, tenangkan diri dengan diam dahulu, tukar posisi ie jika berdiri duduk atau baring. 

Boleh juga gunakan terapi air dan alam seperti minum air, mandi, wuduk dan ambil udara luar. Amalkan teknik pernafasan dengan menarik nafas yang dalam dan melepaskan dengan teratur untuk memenangkan diri.

Apabila kita kembali tenang barulah kita boleh berfikir dan bertindak dengan rational.

Sokongan- Ya! Kita bukan "supermom" atau "superdad" yang hebat melakukan semua perkara. Mintalah sokongan pasangan dan keluarga. 

Agihkan kerja-kerja rumah. Jika perlu dan mampu, "outsource"kan kepada pembantu rumah atau gunakan khidmat pembantu yang datang berkala.

Sokongan emosi juga penting. Luahkan perasaan kepada pasangan dengan matang. Usah biarkan diri dibelenggu rasa tidak dihargai, didengari atau disayangi. 

Usah rasa terasing dalam menghadapi masalah. Orang lain juga melaluinya. Sertai kumpulan sokongan dalam komuniti atau di media sosial supaya kita dapat berkongsi rasa, ilmu dan pengalaman untuk kebaikan bersama.

E- EHSAN DAN EMPATI

Rasa bersalah itu fitrah. Ia menunjukkan ada penyesalan atas perbuatan kita tetapi usah mengkritik dan mengutuk diri sendiri. Terima dan iktiraf bahawa diri kita tidak sempurna. Berdamailah dengan diri sendiri dan bersifat ehsan kepada diri dengan kebaikan dan kata-kata yang baik. 

Berdamailah dan ehsan dengan orang lain kerana mereka juga tidak sempurna. 

Ehsan menjadikan kita lebih tenang dan empati kepada diri dan orang lain. Kita tidak terlalu menekan diri dan lebih bertimbang rasa dengan orang lain.

Beri hak kepada diri dengan menjaga kebajikan diri sendiri atau "self-care" setiap hari. Mungkin kita perlu bangun setengah jam awal untuk dapatkan masa tanpa gangguan.

Kita juga bukan robot. Kita perlu ada waktu-waktu senggang sepanjang hari untuk berehat sebentar. Contoh, ambillah 30 minit selepas waktu kerja untuk berehat sebelum beralih kepada kerja-kerja di dapur. 

Masa yang diperuntukkan untuk satu-satu tugas juga mestilah realistik dan tidak melakukan banyak perkara dalam satu masa supaya tidak tergesa-gesa dan kelam kabut.

D-DOA DAN DALAM DIRI ADA 2 ILHAM

Melunaskan tugas dan tanggungjawab setiap hari bukanlah mudah. Doa adalah senjata kita. Selalulah berdoa dan berzikir. Mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat.

Surah Al-Baqarah ayat 153:

ูŠَุง ุฃَูŠُّู‡َุง ุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ุงุณْุชَุนِูŠู†ُูˆุง ุจِุงู„ุตَّุจْุฑِ ูˆَุงู„ุตَّู„َุงุฉِ ุฅِู†َّ ุงู„ู„َّู‡َ ู…َุนَ ุงู„ุตَّุงุจِุฑِูŠู†َ

"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar."

Mohonlah petunjuk dari Allah. Ianya memerlukan kita untuk selalu melihat ke dalam diri dan mengaku kesilapan. Usah menafikan, mengelak, menyalahkan orang lain atau mengungkit.

Dalam diri kita ada sumber hikmah yang perlu digali. Allah mengilhamkan dua pilihan dalam diri kita iaitu jalan taqwa dan jalan fasik. Pilihlah jalan taqwa supaya kita tergolong dalam golongan orang-orang yang beruntung BUKAN memilih jalan fasik iaitu jalan orang-orang yang rugi. 

Contoh: Pilih untuk bertenang dan menjadikan apa yg berlaku sebagai peluang untuk mendidik anak bukan beremosi dan marah pada anak. 

Ledakan emosi kita menyebabkan anak berasa takut dan respons lawan-atau-lari atau "fight-or-flight response" diaktifkan. Jadi jangan hairan kalau anak melarikan diri atau melawan jika dia selalu dimarahi.

Surah Ash-Shams, Ayat 7-10

ูˆَู†َูْุณٍ ูˆَู…َุง ุณَูˆَّุงู‡َุง
dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya),
.ูَุฃَู„ْู‡َู…َู‡َุง ูُุฌُูˆุฑَู‡َุง ูˆَุชَู‚ْูˆَุงู‡َุง
maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.
ู‚َุฏْ ุฃَูْู„َุญَ ู…َู† ุฒَูƒَّุงู‡َุง
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
ูˆَู‚َุฏْ ุฎَุงุจَ ู…َู† ุฏَุณَّุงู‡َุง
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya

A-ANAK DAN AMANAH

Tugas mendidik adalah tanggungjawab ibu bapa. Rutin sepanjang hari adalah masa yang sesuai untuk mendidik secara natural.

Jadi kita perlu lebih bijak dan realistik dalam menetapkan masa. Contoh, jika memasak masa itu perlu ditambah supaya anak dapat bersama dalam proses sebelum, semasa dan selepas memasak.

Raikan anak-anak yang fitrahnya memang suka menolong. Berikan tugasan yang sesuai dengan umur mereka. Anak 5 tahun contohnya, sudah boleh mengupas kulit bawang atau memotong sayur. Anak 3 tahun suka meniru kakaknya.

Latih anak skil urus diri supaya boleh berdikari. Proses urus diri memerlukan masa, bimbingan, meraikan kreativiti, membenarkan anak melakukan kesilapan dan belajar daripada kesilapan.

Contoh: Letakkan air dalam jag yang kecil, sediakan cawan plastik, letakkan pada paras yang mudah untuk anak mengambil dan menuang air sendiri. Sediakan juga kain buruk yang mudah dicapai untuk mengelap jika anak menumpahkan air.

R-REFLEKSI DAN RATIONAL

Kita perlu selalu refleksi diri untuk menilai apa yang berlaku, memperbaiki diri dan lebih rational dalam tindakan.

Refleksi dan rational adalah satu proses yang berterusan dan panjang.

Orang yang baik itu bukanlah yang tidak pernah melakukan kesilapan tetapi orang yang baik itu adalah orang yang selalu refleksi diri, mencari ilmu dan memperbaiki tindakan supaya lebih rational dan progres pada jalan-jalan kebenaran.

Surah Aal-e-Imran, Ayat 135:

ูˆَุงู„َّุฐِูŠู†َ ุฅِุฐَุง ูَุนَู„ُูˆุง ูَุงุญِุดَุฉً ุฃَูˆْ ุธَู„َู…ُูˆุง ุฃَู†ูُุณَู‡ُู…ْ ุฐَูƒَุฑُูˆุง ุงู„ู„َّู‡َ ูَุงุณْุชَุบْูَุฑُูˆุง ู„ِุฐُู†ُูˆุจِู‡ِู…ْ ูˆَู…َู† ูŠَุบْูِุฑُ ุงู„ุฐُّู†ُูˆุจَ ุฅِู„َّุง ุงู„ู„َّู‡ُ ูˆَู„َู…ْ ูŠُุตِุฑُّูˆุง ุนَู„َู‰ٰ ู…َุง ูَุนَู„ُูˆุง ูˆَู‡ُู…ْ ูŠَุนْู„َู…ُูˆู†َ

"Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)."
.
Semoga usaha kita menyantuni diri dan keluarga dimudahkan Allah SWT dan kita tergolong dalam orang-orang yang beruntung.
.
“…Sesungguhnya kekerasan dalam mendidik memberikan kesan yang buruk kepada orang yang dididik lebih-lebih lagi bagi kanak-kanak. Barangsiapa yang ditarbiah dengan cara kekerasan dan paksaan, maka akan sempitlah pemikiran dan jiwanya lalu jadilah anak itu hilang kecerdasannya, malas, terbawa-bawa kepada berbohong dan berkelakuan jahat…” -Ibnu Khaldun

Allahu 'Alam.

๐ŸŒพRosnah Ahmad/Mak Long
rentis.blogpot.com
#EmpoweringYou!
#DudukRumah
Hari ke 37

No comments: