Tuesday, May 1, 2007

TIP 20: GAMBARAN POSITIF (POSITIVE VISUALISATIONS)

Biasanya waktu dalam perjalananan yang panjang saya banyak berdoa melalui cara gambaran positif .

Teknik ini adalah satu teknik yang berkesan untuk kita membuat perubahan diri dan mengharapkan perubahan daripada orang lain.

Meninggalkan anak-anak dan suami sekali sekala ada manafaatnya juga. Distance makes the hearts grow fonder. Juga kadang-kadang bila berjauhan kita bercakap melalui telefon lebih lama daripada bercakap apabila berada di rumah. Bercakap melalui telefon memang seronok terutama bagi kanak-kanak.

Jarak juga boleh membuatkan kita sedar banyak perkara. Mungkin bila keluar dari rumah kita nampak banyak perkara dengan lebih menyeluruh. Jadi kalau kena pergi di luar kawasan jangan rasa bersalah dan bimbang meninggalkan anak-anak dan suami. Anak-anak biasanya berkelakuan berbeza bersama ayah mereka. Berilah ruang mereka menghabiskan masa istimewa bersama.

Apabila pulang, biasanya anak-anak menyambut kepulangan ibu dengan rasa gembira . Kita pun seperti mendapat semangat baru. Yalah dapat tinggalkan rutin harian buat sementara. Bateri kita pun macam telah di caj semula untuk meneruskan tanggungjawab.

Sekian. Wallahu'alam

No comments: