Tuesday, May 1, 2007

TIP 15:BANTAL

Bayi setahun kebawah tak perlu ditidurkan menggunakan bantal ( Book of child care- Dr Hugh Jolly). Tidur tanpa bantal lebih baik untuk pernafasan bayi, mengelakkan bayi dari lemas dan memudahkan bayi meniarap. Kepala bayi juga akan lebih cantik dan mengelakkan kepala ' sempeng' ( sebelah kepala tidak berambut atau leper sebelah kepala akibat asyik tidur sebelah).

Saya tidurkan anak-anak tanpa bantal sejak anak sulung lagi. Selalu ditegur oleh orang-orang yang datang menziarahi dalam pantang dan terpaksa memberi penjelasan . Saya dapati anak-anak sampai 4 atau 5 tahun pun masih tidak suka bantal sebab senang nak bergolek. Di taska dan pusat jagaan saya juga tidak menggunakan bantal. Lebih baik, mudah dan selamat.

Satu lagi kebaikan tidak menggunakan bantal adalah mengelakkan sindrom bantal busuk. Susah kalau anak dah berkenan pada satu bantal. Teringat seorang ibu yang hantar anak berusia 4 tahun ke taska saya. Hari-hari kena bawa pergi dan balik bantal busuk. Kalau terlupa terpaksa balik ambil kerana kalau tidak anaknya tidak boleh tidur tanpa bantal busuk.

Sekian. Wallahu'alam

No comments: