Saturday, July 27, 2019

SIKAP MEMBELA DIRI IBU BAPA MERUGIKAN DIRI SENDIRI DAN MEMBAWA MUDHARAT KEPADA ANAK.

Semua ibu bapa sayangkan anak dan mahukan yang terbaik untuk mereka. Namun ianya banyak bergantung kepada bagaimana anak itu diasuh dan dididik sejak kecil. Tiada ibu bapa yang cukup sedia dan sempurna. Yang penting adalah usaha mencari ilmu dan beramal dengan yang benar demi kebaikan anak.

Apabila berhadapan dengan masalah, ibu bapa seharusnya membuat refleksi diri, mengenalpasti punca masalah dan berusaha menyelesaikan masalah.

Pertama, ia memerlukan ibu atau bapa untuk menerima kesilapan dan kekurangan diri sendiri serta menilai semula amalan asuhan dan didikan yang diberikan pada anak. Kemudian, ia memerlukan kesediaan ibu atau bapa itu untuk berubah dari segi sikap dan amalan.

Apa pun proses perubahan ini sering terhalang kerana sikap membela diri ibu bapa itu sendiri.

Contoh ibu atau bapa menafikan, menyalahkan dan memberi pelbagai alasan kerana mengelak dari menukar amalan biasa seperti masih tidak melatih anak ke tandas walau sudah berumur 3 tahun dengan alasan tiada masa, anak belum bersedia atau sering mengamuk.

Sikap membela diri ibu atau bapa ini merugikan diri sendiri dari segi kos--membazir wang membeli lampin pakai buang setiap hari. Anak pula tidak belajar mengurus diri apabila sampai masa sensitif yang paling sesuai untuk dilatih ke tandas. Yang lebih memudharatkan ialah ia memberi kesan kepada efikasi diri dan kemajuan diri anak itu sendiri.

"Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih"-pepatah melayu

"Ibu bapa tenang, anak cemerlang"

Allahu A'lam

🌾Mak Long
#SentuhanBapaBelaianIbu

No comments: