Saturday, July 13, 2019

ISU ANAK-ANAK BERTANDANG RUMAH ORANG MUSIM RAYA

12 Syawal 1440H
Sekarang ni sedang hangat isu anak beraya rumah orang dan kerosakan yang berlaku. Mak Long baca macam-macam pandangan dan tips yang dibincangkan di media sosial dan corong-corong radio.
Well...nak tahu pandangan Mak Long yg dah berumur lebih setengah abad ni.
Banyak yang mempersoalkan tentang anak-anak sekarang VS anak-anak dulu. Hmmmm... Mak Long lebih suka mempersoalkan tentang gaya keibubapaan sekarang berbanding gaya keibubapaan dahulu.
Maaf cakap orang sekarang terlalu banyak guna pendekatan psikologi pada anak-anak. Bukan salah tapi berpada-padalah. Kita ada agama, abab, adat dan kita kena juga dengar pandangan orang-orang tua dalam hal mendidik anak-anak ni. Ya, orang tua macam Mak Long ni dah banyak "makan garam". Dah melalui banyak fasa dalam kehidupan dan nampak hasil serta boleh menilai kesilapan dalam mendidik anak-anak sendiri ni.
Baik, dalam isu bertandang rumah orang ni mudah je. Macam Mak Long dan pak Awang ( suami ML...org ganu) dulu masa anak kecik pergi rumah orang, anak kami kena PATUH je ie duduk elok-elok dekat mak dan abah. Orang suruh minum baru minum, jangan usik barang-barang orang. Yang baby atau baya anak tatih yang tengah lasak tu Mak Long dan Pak Awang pegang. Gilir-gilir..tak lepas.
Borak yang biasa-biasa je so anak dengar yg biasa-biasa je. Lepas tu minta izin balik. Tak lama sangat..Tak de nak membawang lama2..hehe..
Kadang-kadang Mak Long rasa orang sekarang dah macam hilang "Common Sense". Yang mudah sudah jadi semakin rumit. Dah terlalu ilmiah sampai macam nak ada anak kena ada degree atau masterlah pulok. Tapi hasilnya anak makin menjadi-jadi perangai. Malu pulok dengar bicara orang-orang kita sekarang.
Kesimpulannya ibu ayah kena jadi ibu ayah. Anak kena PATUH. Bukan ibu ayah pulak kena tanya anak dan pandai MENGAYAT dengan memujuk, bagi ganjaran bagai. Cakap dengan AUTHORITY sebagai ibu ayah. Tak payah panjang-panjang. Bila anak silap tegur dengan tegas.
Satu lagi isu main. Tujuan bertandang bukan untuk bermain. Jadi dulu kami takde isu takut anak bosan, kena bawa mainan, sedia aktiviti etc. Datang rumah orang nak ziarah, ikut dan tengok apa mak abah buat. Balik takde nak tanya best ke apa pergi rumah so and so...Mak abah tegur kalau tadi nampak ada tak kena. Tu psikologi mak ayah dulu..hehe.kami keep it simple gitu.
Ok tu dulu dari Mak Long.
Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.😀
Allahu 'Alam.

No comments: