Wednesday, July 24, 2019

PENGALAMAN MEMBERI MAKNA KEHIDUPAN

Setiap ibu bapa mahu melindungi anak-anak dan berikan yang terbaik untuk anak. Adakah amalan asuhan dan didikan begini baik untuk anak?

Kita mungkin melindungi dan mengelak anak dari melakukan kesilapan dengan terlalu mengawal dan memastikan segalanya tersedia seperti memastikan buku dan peralatan sekolah anak dimuatkan dalam beg setiap malam supaya tiada yang tertinggal. Sikap dan tindakan kita ini tidak mengajar anak untuk mengurus diri, berdikari, belajar dari kesilapan, bertanggungjawab atas kesilapan sendiri dan menyelesaikan masalah. Malah anak mungkin akan sentiasa membela diri atau menyalahkan faktor luaran apabila berhadapan dengan masalah.

Kita juga tidak boleh terlalu mengongkong dan mengasingkan anak dari realiti dunia sebenar. Berilah kebebasan mereka untuk meneroka dan membina pengalaman dalam dunia persekiran supaya mereka faham konsep dan makna kehidupan. Yang penting sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa berhubung, membimbing dan berkomunikasi secara berkesan.

Bukan hasil yang "sempurna" itu penentu kejayaan tetapi proses dalam membina pengalaman itulah yang penting bagi melahirkan anak yang memahami potensi diri, resilient, mempunyai identiti diri dan berakhlak mulia. Inilah anak yang mempunyai dorongan kuat dari dalam yang memimpin diri mereka ke arah kecemerlangan diri dan bermanfaat kepada orang lain.

Raikan fitrah anak, hargai usaha dan  progres  anak walau sekecil mana.

"Ibu bapa tenang, anak cemerlang."

Allahu A'lam.

🌾Mak Long
#SentuhanBapaBelaianIbu

No comments: