Friday, September 27, 2019

KESILAPAN DALAM MERANCANG RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) DI TASKA-CARI AKTIVITI SEBELUM KENALPASTI KEBOLEHAN KANAK-KANAK

Langkah pertama dalam merancang RPA adalah mengenalpasti umur dan kebolehan kanak-kanak bagi bidang perkembangan yang dirancang. Kemudian tentukan objektif yang sesuai bagi meningkatkan kebolehan sedia ada kanak-kanak (Rujuk tahap perkembangan atau milestone mengikut umur). Selepas itu barulah tentukan aktiviti yang sesuai untuk mencapai objektif. Aktiviti ada banyak dan boleh dipilih bergantung kepada minat kanak-kanak dan kreativiti pendidik.

Contoh bagi perkembangan fizikal (motor halus). Umur kanak-kanak 2 tahun. Pertama kenalpasti dahulu kebolehan sedia ada kanak-kanak yang dijaga contoh kanak-kanak sudah boleh mencarik. Objektif yang meningkatkan kebolehan dipilih adalah mengupas. Jadi aktiviti boleh jadi mengupas kulit limau, mengupas telur atau mengupas kulit bawang merah.

Mencari aktiviti dahulu kemudian baru mencari kebolehan atau terus sahaja mencari objektif adalah langkah yang salah. Ia seperti memaksa kanak-kanak melakukan sesuatu yang tidak mampu dicapai atau melakukan sesuatu yang sudah dikuasai sahaja. Ini menyebabkan kanak-kanak tidak dirangsang mengikut tahap umur dan kebolehan bagi mencapai progres perkembangan mengikut tahap atau "milestones" setiap perkembangan.

Ianya juga menjadikan aktiviti itu tidak mampu dicapai atau terlalu mudah yang menyebabkan kanak-kanak tidak berminat atau bosan. Yang lebih teruk ianya boleh memudharatkan kanak-kanak. Contoh kanak-kanak 1 tahun setengah tahun yang belum ada kemahiran memulas dan memutar disuruh melakukan aktiviti yang memerlukan kemahiran memulas dan memutar seperti memerah, membuka penutup botol susu atau melukis mengikut garis bengkang bengkok.

Seterusnya rancang bahan dan langkah yang sesuai bagi mencapai objektif. Bahan yang baik adalah yang maujud atau konkrit dan langkah pelaksanaan mestilah menggunakan strategi yang sesuai dengan pedagogi seperti bermain, meneroka dan mengeksperimen.

"Jika anda gagal merancang, anda merancang untuk gagal"

Allahu 'Alam.

🌾Mak Long
#SetiapAnakPermataNegara
rentis.blogspot.com

Ikuti catatan Mak Long di  Channel Telegram klik t.me/RentisMakLong

No comments: