Friday, July 3, 2020

LATIH ANAK SUPAYA BERBAKTI KEPADA IBU BAPA SEJAK KECIL

Izzuddin anak ketiga kami baru saja lulus ujian lesen memandu. Syukur, Alhamdulillah. Ketiga-tiga anak kami sudah ada lesen memandu.

Sejak anak-anak besar, saya jarang sekali memandu. Ke mana-mana biasanya anak akan hantarkan. Bukan tak boleh pandu sendiri tetapi saya beri peluang pada anak-anak untuk berbakti kepada maknya sementara ada.

Adat dunia. Dulu masa kecil maknya yang memandu. Sekarang tiba masa anak-anak pula melakukan yang sama. Saya pun dah semakin berumur. Sudah sepatutnya anak-anak menjaga kebajikan dan keperluan maknya pula.

.

Didiklah anak untuk berbakti kepada kedua ibu bapa. Bermula dari awal usia dengan perkara-perkara yang mampu mereka lakukan.

Usah biarkan anak leka dengan kesenangan dan kemudahan. Sudah menjadi fitrah ibu bapa menyayangi anak, menyediakan dan melakukan segalanya untuk mereka.

Namun anak-anak perlu dididik dan dilatih untuk berbakti kepada ibu bapa sejak kecil. Jika mereka merungut, nasihat dan tegurlah dengan baik. Ingatkan mereka ayat Quran berkaitan perintah Allah supaya anak berbakti kepada kedua ibu bapa.

Jika tidak dilatih dari kecil bimbang anak lupa berbakti kepada ibu bapa hingga dewasa atau hingga usia tua ibu bapa yang lemah dan perlukan bakti anak-anak.

Bagi mereka yang masih mempunyai ibu bapa, berbaktilah kepada keduanya. Amal bakti terhadap ibu bapa menjadi teladan kepada anak-anak. InsyaAllah.

Surah Al-Isra, Ayat 23:

وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.

Surah Al-Isra, Ayat 25:

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan belas kasihan dan penuh kasih sayang dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua mendidik aku waktu kecil"

"Melentur buluh biarlah dari rebungnya."

Allahu  'Alam


🌹Rosnah Ahmad/Mak Long

#SentuhanBapaBelaianIbu

rentis.blogspot.com

t.me/RentisMakLong

No comments: