Thursday, July 23, 2020

BERDAMAI DENGAN PENOLAKAN ATAU "REJECTION"

Dalam apa jua usaha melakukan kebaikan atau perubahan kita tidak terlepas dari penolakan atau "rejection".

Contoh, cadangan kita ditolak, orang tidak membeli produk yang kita jual, "unfriend/block/left group" atau ada yang memperlekehkan apa yang kita buat.

Semua itu sebenarnya bukan dalam kawalan kita. Yang dalam kawalan kita adalah bagaimana kita mengurus emosi dan belajar dari apa yang berlaku.

"Reflect and learn".

Terima dahulu apa sahaja perasaan yang timbul--kecewa, sedih, marah dan sebagainya. Kemudian uruskan emosi dengan menerima realiti, memaafkan diri sendiri, orang lain dan bersangka baik. Setiap orang ada kehendak dan keperluan mereka tersendiri. 

Raikan perbezaan.

Belajar melepaskan emosi yang negatif dengan banyak beristighfar dan memohon ampun dariNya.

"Do not take it personal."

Ya, apa yang berlaku adakalanya tiada kena mengena dengan kita.

Contoh, kita menulis sesuatu pengalaman yang pernah dilalui dan ada orang yang sentap apabila membacanya. Dia mengganggap  penulisan itu ditujukan kepadanya dan marah-marah atau "backfire". Ia sebenarnya menunjukkan apa yang kita tulis menjadi "trigger" kepada luka dalam diri orang itu sendiri. 

Apa yang di luar adalah cerminan apa yang di dalam.

"So, be more mindful". 

Jadi tingkatkan kesedaran kendiri kita. Usah biarkan diri kita terkesan dengan ledakan emosi orang begitu. Doakan yang baik-baik untuk dia.
.
.
Kejayaan juga selalu dikaitkan dengan hasil. Contoh, orang yang disukai ramai atau ramai "follower" dan menjadi "influencer" dianggap lebih berjaya dari yang sebaliknya.

Begitulah kehidupan hari ini.

Hakikatnya, Allah menilai usaha kita bukan hasilnya.

Nabi Nuh contohnya berusaha sekuat tenaga berdakwah kepada kaumnya dengan segala kebijaksanaan, kecekapan dan kesabaran. 

Namun,  ternyata hanya sedikit sekali dari kaumnya yang dapat menerima dakwahnya dan mengikuti ajakannya.

Menurut riwayat tidak melebihi bilangan seratus orang dalam tempoh 950 Nabi Nuh berdakwah. Mereka terdiri dari orang-orang yang miskin berkedudukan sosial lemah. Sedangkan orang yang kaya-raya, berkedudukan tinggi dan terpandang dalam masyarakat, yang merupakan pembesar-pembesar dan penguasa-penguasa tetap membangkang, tidak mempercayai Nabi Nuh dan mengingkari dakwahnya. 

Mereka sesekali tidak mahu melepaskan kepercayaan mereka terhadap berhala-berhala yang disembah. Bahkan mereka bersekongkol melumpuhkan dan menggagalkan usaha dakwah Nabi Nuh.
.
.
Maka, usah bersedih!

Ayuh! Bangkit dan terus berusaha.

Usaha tangga kejayaan.

Jika belum mencapainya, mungkin kita belum cukup bersedia untuknya.

Jadi, tingkatkan usaha dan jadikan penolakkan atau "rejection" sebagai pembakar semangat untuk terus mengorak langkah.

"Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya".

Surah Al-Imran Ayat  139:

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."

Allahu 'Alam.

🌾Mak Long
#closetoyourheart
rentis.blogspot.com

No comments: