Sunday, January 20, 2019

Pesan seorang Ibu

Petikan dr fb Ibu Faridah Hanim Harun

Post ni ibu nak tujukan kepada semua anak perempuan ibu. Tak kisahlah anak kandung ke, anak didik ke, belum jadi anak didik ke. Sesiapa sahaja yang bergelar isteri, ibu, business woman, wanita bekerjaya.

Wanita bukan makhluk yang lemah. Allah itu adil. Manusia adalah makhluk terbaik ciptaannya, tidak terkecuali wanita.

Kita adalah makhluk yang kuat emosinya. Lalu, kita selalu disalah anggap sebagai makhluk yang beremosi. Sedangkan emosi itu menjadi mekanisme pelindung untuk kita.

Tetapi ...!

Jangan sekali-kali benarkan emosi itu menguasai dan mengawal diri kita. Sekali kita benarkan, that’s it, kita akan terus berada dalam ‘cengkamannya’.

Apa sahaja perkara yang berjaya mengawal fikiran waras kita, akan menghancurkan kita. Ingat itu.

Sudah-sudahlah menuntut untuk dihargai. Bukan tidak boleh merajuk dan berjauh hati, tapi berpada-pada. Jangan sehingga kita terus melupakan semua impian, meninggalkan semua kenangan manis, dan melupakan kebaikan-kebaikan dan kebahagiaan-kebahagiaan yang sangat banyak dalam hidup kita.

Benar, banyak yang kita korbankan dan perjuangkan sepanjang hidup kita demi orang-orang yang kita sayang. Kita bersengkang mata membantu suami mencari rezeki. Sama-sama buat bisnes dan bekerja siang dan malam di samping suami. Belum lagi kerja-kerja rumah yang tidak pernah habis, apatah lagi mengasuh dan membesarkan anak-anak.

Allah pandang semua itu, sayang ... percaya cakap ibu. Tidak ada satu pun yang Allah tak hitung. Semuanya Allah pandang. Jangan hanya kerana kita tidak mendapat pengiktirafan daripada orang lain, tidak kira daripada siapa pun, kita terus merasakan semua itu sia-sia.

Satu-satunya orang yang MESTI menghargai dan menyayangi diri kita sepenuh hati ialah KITA.

Menangislah jika mahu. Itu cara kita melindungi diri kita daripada perasaan luka dan kecewa yang terpendam. Perasaan itu akan lama kelamaan menghancurkan diri kita jika ia tidak dilepaskan dan dibiarkan begitu saja.

Namun jangan kita biarkan syaitan berjaya menghasut dan melemahkan hati kita. Jangan biarkan segala usaha dan pengorbanan kita selama ini benar-benar menjadi sia-sia.

Bangun, nak! Jangan terlalu dilayankan perasaan. Kuasai semula emosi dan perasaan itu.

Perjuangan dan pengorbanan kita dalam hidup, lebih besar maknanya daripada sekadar mengharapkan penghargaan.

Ini pesanan ibu sebagai seorang ibu, bukan sebagai seorang guru bisnes semata-mata.

No comments: