Tuesday, January 22, 2019

BERTEGAS DAN MENEGUR ANAK

Orang kata: Anak-anak sekarang tak macam anak-anak zaman dulu. Kalau bertegas sangat nanti kasih anak pada ibu ayah berkurang. Nak tegur beria sangat pun bimbang anak lari dari rumah.

Mak Long kata: Ibu ayah usah takut nak berTEGAS dan meNEGUR anak-anak bermula dari AWAL USIA kerana takut anak tak sayang atau lari dari rumah.

FITRAH anak sebenarnya memang hendakkan ketegasan dan teguran bila perlu. Bertegas dan menegur dengan bahasa dan nada yang betul bukan dengan marah dan menggunakan bahasa yang kasar.

Anak akan lebih sayang dan menghormati ibu ayah kerana dengan bertegas dan memberi teguran mereka membina rasa selamat, membezakan yang baik dan buruk serta belajar tentang had dan peraturan atau "boundaries".

Anak juga tahu menghormati hak diri sendiri dan orang lain.

Mendidik bukan saja menyeru anak kepada kebaikan tetapi perlu juga  menghalang anak daripada melakukan kemungkaran dengan ketegasan dan memberi teguran yang membina.

Surah Al-Imran ayat 104:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.

"Melentur buluh biarlah dari rebungnya."

Wallahu'alam.

🌾Rosnah Ahmad/Mak Long
#SentuhanBapaBelaianIbu
rentis.blogspot.com

No comments: