Sunday, June 24, 2007

TIP CIPTA MASA UNTUK DAKWAH: KATIL DAN CADAR


Sebagai seorang dai kita mesti bijak mengatur dan mengurus rumah supaya sentiasa nampak kemas dan bersih. Saya suka konsep yang ringkas tetapi nampak kemas dan mudah diurus.

Untuk bilik tidur, saya pastikan anak-anak ada bilik dan katil sendiri supaya mudah mengajar mereka bertanggungjawab dan mengemas bilik sendiri. Saya memilih untuk menggunakan katil berbanding tidur dibawah kerana mudah dikemas.

Sejak beranak satu saya dapati “fitted sheet” iaitu cadar yang dipasang getah empat penjuru adalah satu penyelesaian bagi mendapatkan katil yang sentiasa kemas. Saya juga menjahit getah pada cadar lama yang tidak dipasang getah.

Setiap kali bangun dari tidur, cadar hanya perlu dibaiki sedikit untuk menghilangkan kedut. Kalau anak-anak yang lasak boleh juga gunakan "safety pin" di penjuru katil supaya cadar sentiasa kemas.

Moga tip ini membantu.

Baiti Jannati.

Semakin hari semakin tenang.

Wallahua’lam.Sekian.

No comments: