Wednesday, January 24, 2024

BERDAMAI DENGAN MEMAAFKAN ORANG LAIN


Tuhan, alam dan manusia terpisah tiada.

Kita adalah makhluk sosial yang perlu berhubung antara satu sama lain. 

Apapun perhubungan sesama manusia menemukan pelbagai rasa dalam diri kita. Contohnya, rasa gembira, sedih, marah, kecewa, kasih, sayang, benci, dengki dan putusasa.

Disebalik rasa ada kita yang fitrah.

Contoh, kita kecewa kerana apa yang  diharapkan tidak menjadi atau usaha kita tidak dihargai.

Jika diselami, rasa kecewa itu mungkin hadir kerana kita mahu rasa "bangga" apabila memperolehi hasil dari usaha kita.

Sedar diri bahawa ada ego kita yang sedang disuap. 

Astaghfirullah.

Ambillah masa untuk memproses rasa kecewa itu. Menerima apa yang berlaku sebagai ketentuan Yang Maha Agung. Menerima hakikat bahawa Dia yang Maha Mengatur dan Menentukan segala. 

Kita hanya merancang dan berusaha. 

Kita juga hanya ditugaskan utk menyampaikan. Kita tidak dipertanggungjawabkan untuk mengubah orang lain, baik pasangan, anak-anak, ahli keluarga atau sesiapa sahaja.

مَا عَلَى الرَّسُوْلِ اِلَّا الْبَلٰغُ ۗوَاللّٰهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُوْنَ وَمَا تَكْتُمُوْنَ  
"Kewajiban Rasul tidak lain hanyalah menyampaikan (amanat Allah), dan Allah mengetahui apa yang kamu tampakkan dan apa yang kamu sembunyikan."
(QS: Al-Maidah 99)

Rasa adalah anugerah Allah supaya hak diri kita terjaga.  Kehadiran pelbagai rasa dalam bergaul harus dimaknai. Contoh kita marah apabila orang mengambil kesempatan atas diri kita. Jadi kita perlu ada sempadan diri atau "boundaries" bukan hanya menyalahkan orang lain.

Rasa yang diterima kehadirannya akan mudah dilepaskan. 

Jika tidak ia menjadi luka dalaman yang sakit dan semakin parah sekiranya tidak dirawat.  Ia memberi kesan kepada rational, spiritiual dan fizikal kita.

Oleh itu memaafkan adalah lebih baik.

Ya, bukan mudah. 

Memaafkan bukan bererti kita lupa perbuatan orang yang menyakitkan tetapi memaafkan supaya kita kembali tenang dan boleh "move on".

Menjarak jika kita tidak mampu berdepan dengan orang itu.

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَاَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِيْنَ 
 “Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh.” (QS. Al-A’raf: 199). 

Memaafkan tidak hanya kata-kata, namun harus disertai dengan berlapang dada dan ikhlas tanpa ada keinginan untuk membalas kejahatan yang sudah dilakukan.

 وَلَا تَسْتَوِى الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۗاِدْفَعْ بِالَّتِيْ هِيَ اَحْسَنُ فَاِذَا الَّذِيْ بَيْنَكَ وَبَيْنَهٗ عَدَاوَةٌ كَاَنَّهٗ وَلِيٌّ حَمِيْمٌ   
"Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia."
(QS: Al-Fulsilat:34)

وَمَا يُلَقّٰىهَآ اِلَّا الَّذِيْنَ صَبَرُوْاۚ وَمَا يُلَقّٰىهَآ اِلَّا ذُوْ حَظٍّ عَظِيْمٍ "Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar."
(QS: Al-Fulsilat:35)
.
.
Pemaaf adalah salah satu sifat orang yang bertakwa, selain sifat suka bersedekah dan menahan amarah (sabar).

۞ وَسَارِعُوْٓا اِلٰى مَغْفِرَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمٰوٰتُ وَالْاَرْضُۙ  اُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِيْنَۙ 
"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa,"(QS. Ali Imran:135).

الَّذِيْنَ يُنْفِقُوْنَ فِى السَّرَّۤاءِ وَالضَّرَّۤاءِ وَالْكَاظِمِيْنَ الْغَيْظَ وَالْعَافِيْنَ عَنِ النَّاسِۗ وَاللّٰهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِيْنَۚ  
"(yaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan," (QS: Ali Imran:134).
.
.
Ya Allah, jadikan kami orang-orang yang menahan amarah, memaafkan dan berbuat kebajikan.

"Maafkanlah, niscaya kamu akan dimaafkan (oleh Allah)."-HR At Thabrani
 
"Grace comes to forgive and then forgive again."- Rumi

Maafkanlah kerana kita juga pernah berbuat salah dan mahukan kemaafan orang lain. 

"Terima kasih Tuhan kerana menemukan  rasa yang membawa aku kembali kepadaMu dan luka yang mengajar aku memaknai hakikat diri ini hamba, erti ikhlas, berserah dan berharap hanya kepadaMu yang tidak pernah mengecewakan. "-Mak Long

Allahu'alam.

🌹Mak Long
#closetoyourheart
rentis.blogspot.com
13 Rejab 1445H

No comments: