Friday, January 9, 2015

Mari Bercerita Sayang

Mari Bercerita Sayang
Rosnah Ahmad

Musim tengkujuh yang dingin membawa saya mengimbau kenangan yang bahagia sekali.

Musim tengkujuh mengingatkan saya kepada cerita arwah mak menghiburkan kami adik beradik. Kenangan indah yang sungguh menghangatkan.

Cerita dan kanak-kanak tidak boleh dipisahkan. Bercerita memberi banyak kebaikan kepada anak-anak dan ibu bapa. Sesuatu yang tidak boleh ditukar ganti dengan macam-macam gajet yang ada sekarang.

Dekatilah anak-anak kita dengan bercerita. Insya-Allah ia akan juga menjadi kenangan terindah buat anda dan anak seperti segarnya kenangan saya bersama arwah mak yang sudah pergi 28 tahun yang lalu.

Dalam kedinginan tengkujuh
Kasihmu tetap menghangatkan
Sehangat cerita-ceritamu
Kenangan terindah
Masih segar tetap utuh
Abadi dalam jiwaku
Tenanglah kau di sana
Doaku untuk mu ibu...

Ya Allah cucuci rahmat ke atas roh ibuku. Kasihinya sebagaimana ia mengasihi sewaktu aku kecil.

Dikongsikan artikel saya bertajuk " Cerita Membentuk Peribadi Anak".  Artikel ini saya tulis ketika anak-anak saya masih kecil. Sering saja saya merindui detik-detik indah itu.

Moga bermanfaat. Wallahu'alam.

http://rentis.blogspot.com/search?q=bercerita&m=1

No comments: