Thursday, October 1, 2020

PERUBAHAN MENJANA PROGRES DIRI

"A wise man once said 'change is the only constant'."

Itulah hakikat hidup yang semakin saya fahami. Perubahan adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. 2020 menuntut banyak perubahan di seluruh dunia.

Bagaimana saya melaluinya? Saya juga tidak terlepas dari ketakutan (FEAR). 

Ya. Ianya bukan mudah.

Bermula dengan ujian masalah kesihatan dan ditambah dengan hadirnya COVID-19 dan PKP, saya sudah hilang mata pencarian lebih 10 bulan contohnya. Itu hanya aspek kesihatan dan kewangan. Belum cerita kesan emosinya.

http://rentis.blogspot.com/2020/03/terima-hakikat-kalau-perlu-tutup-bisnes.html?m=1

Semasa PKP, sahabat saya, Acik Hanam menyarankan supaya saya menyertai cabaran menulis jurnal kesyukuran di telegram. Setiap hari selama sebulan saya mesti menulis kejadian, aktiviti dan perkara yang berlaku pada hari sebelumnya yang disyukuri dengan bimbingan Coach Saffuan.

Saya belajar menjadi lebih peka dan sedar untuk mensyukuri bukan sahaja apa yang ada dan diperolehi malah apa jua yang  dihajati tapi tidak diperolehi.

Kemudian Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA ) yang diumumkan kerajaan membawa harapan baru tetapi ianya menuntut perubahan yang besar. Kursus Asuhan PERMATA (KAP) mendapat dana PENJANA bagi tujuan melatih lebih ramai Pendidik TASKA tetapi kaedah latihan ditukar kepada latihan secara atas talian.

Macam-macam difikirkan dan diperkatakan. Tidak kurang juga perdebatan isu Kursus Asuhan PERMATA Online di media sosial.

Saya melihat ke dalam diri. Saya dapat rasai bahawa ketakutan yang membelenggu sudah diterjemahkan dalam pelbagai mechanisme membela diri.

Menafikan. 
Mengelak. 
Mencari alasan. 

Apa pilihan yang saya ada? Berubah atau "mereput"? Kursus Asuhan PERMATA Online perlu saya terima dengan positif.

Dan saya kata pada diri--bersyukurlah.

Nak tak nak saya perlu memberi ruang dan peluang pada diri untuk terokai cara baru.

"Go easy on yourself. Go easy on others. Allow yourself to make mistakes. Learn, unlearn and relearn."

Itu moto saya.

Teringat kata-kata HAMKA "Apa yang ada pada kita itulah harapan." 

Berbekal sumber yang ada, saya bangkit jua. Bermula dengan mengisi masa dengan menyertai kelas online. Saya menjadi peserta dahulu supaya dapat merasai proses belajar atas talian.

Kemudian saya cuba berjinak-jinak menyahut cadangan rakan-rakan. Buat live di fb.

Kemudian KAP Online bermula. Cabarannya...hmmm. Memang tidak selesa. Apa pun saya sentiasa ingatkan diri supaya bersabar dan bersyukur.

Sakit? Ya, sakitnya banyak. Allah saja yang tahu. Bukan mudah untuk buat apa yang kita tidak mahir dan tidak suka. 

Stres? Ya, stres juga. Di mana nak diluahkan? Orang lain juga stres. Bukan saya sahaja yang terkesan dengan COVID-19 ini. 

Syukur, saya masih ada alam yang sedikit di hadapan rumah. Laman yang sudah agak tidak terurus. Alam yang saban hari seakan menantikan perhatian.

Saya sulami senggang masa dengan menjaga balik pokok-pokok yang ada. Tambah pokok berbunga untuk menyerikan lagi dan sedikit ulam dan sayur. 

Di laman kecil itulah saya melepaskan tekanan dan mencari kembali kekuatan.

"I created a sanctuary where I practise mindfulness and gratitute. Where I enjoy my morning coffee and find my balance."
.
.
Sekarang selepas hampir tiga bulan melibatkan diri dalam projek KAP Online saya semakin merasai progres diri dengan "online teaching".

Alah bisa tegal hiasa.

Tak kenal maka tak cinta.

Saya mula menyukai "online teaching". Malah saya dapati ianya lebih mudah dan berkesan dari cara biasa. 

Memang banyak masalah dan cabaran yang dilalui. Tapi saya perlu sentiasa mencuba mencari cara yang efektif. Mencabar diri untuk terus berusaha.

Ia membuka ruang dan peluang baru. Antaranya saya sudah berjaya menyahut cabaran rakan-rakan yang mahukan saya membuat video berkaitan keibubapaan di youtube. 

Jangan lupa like, subscribe dan share  "Mak Long Channel" ya😀 Terima kasih kepada semua yang selalu memberi sokongan.

"I guess change is inevitable This is how we evolve."

Bersama kesusahan itu ada kesenangan. Maka nikmat Tuhanku yang manakah yang aku dustai.

Terima kasih Allah atas segalanya. Juga atas kurniaan alam untuk aku merasa damai dengannya dan merasai kebesaranMu

"Ya Allah, jadikan aku insan yang mampu bersabar dan bersyukur dalam apa jua. Juga insan yang terus melangkah dan progres pada jalan-jalan kebenaran."
.
.
"Sesungguhnya bahagia itu dekat. Ianya ada pada ketenangan hati. Gapailah ia. Sesiapa sahaja mampu memilikinya."

Allahu 'Alam.

🌾Rosnah Ahmad/Mak Long
#EmpoweringYou




No comments: