Sunday, March 22, 2020

SKIL MENJAHIT BERI MANFAAT



Ramai yang berkongsi aktiviti memasak semasa PKP ni. Bagus, masa yang ada elok dimanfaatkan untuk meningkatkan kemahiran diri dan ahli keluarga kepada perkara-perkara asas dalam kehidupan seperti mengenal bahan masakan,memasak dan mengemas.

Selain memasak, menjahit juga bagus untuk mengisi masa dan sangat bermanfaat.

Kita boleh mulakan dengan membaiki pakaian yang mana perlu. Contoh baju anak yang masih elok tapi sudah singkat boleh ditampung bawahnya secara kreatif dengan ropol atau kain yg singkat boleh ditongka (ni bahasa kampung Maklong yang membawa maksud menambah kain lain sedikit dibahagian atas untuk melabuhkan)

Pada yang tiada mesin jahit, menjahit menggunakan tangan pun boleh. Anak-anak biasanya suka bersama melihat ibu mereka menjahit. Mereka akan bertanya banyak perkara dan ingin mencuba. Inilah masa yang sesuai untuk mendedahkan kepada skil jahitan yang mudah dengan menggunakan kain perca, jarum dan benang. Bila susah mahir boleh ajar anak buat yang mudah seperti baju anak patung yang ringkas atau sarung bantal asas yang sangat mudah.

Skil asas dalam kehidupan perlu ada pada anak- anak walaupun sekarang segalanya mudah dan murah. Ianya juga mendidik anak untuk lebih menghargai dan berjimat cermat.

Kita tak tahu bila kita akan memerlukan skil-skil asas dalam kehidupan. Disamping itu skil membantu mengimbangi kehidupan contoh menjahit boleh dijadikan hobi yang membantu memberi ketenangan.

Bahagia itu ada di rumah. Menjahit juga membawa bahagia.

Selamat mencuba😃

Allahu 'Alam.

🌾Rosnah Ahmad/Maklong
rentis.blogspot.com
#SentuhanBapaBelaianIbu

No comments: