Wednesday, December 6, 2017

Santuni Tingkah Laku Anak

Orang kata : Biarlah  budak-budak

Saya kata:  Peringkat " budak-budak" lah masa yang paling berkesan untuk  mendidik. Tingkah laku anak kecil sebenarnya masih fitrah dan perlu disantuni secara SEDAR ketika ia berlaku.

Contoh: Anak yang bergaduh adalah fitrah kerana mereka perlu dididik bagaimana menangani konflik dan berdamai. Bukan dibiarkan atau dimarahi untuk menghentikan pergaduhan sahaja.

Tingkah laku anak pada setiap tahap adalah fitrah tetapi ia akan menjadi masalah tingkah laku jika tidak disantuni dengan bijak.

Ibu bapa adalah pemimpin dan contoh kepada anak. Ibu bapa yang cemerlang peka pada tahap perkembangan anak dan respon dengan ilmu dan kemahiran serta sentiasa refleksi diri dan memperbaiki amal.

Wallahu'alam.
#SentuhanBapaBelaianIbu

Surah Al-Ankaboot, Verse 69:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
(Melayu)

via iQuran

No comments: