Tuesday, March 5, 2019

OVERSTIMULATION UNTUK KANAK-KANAK NORMAL

Petikan dr fb Hazhari Ismail. Terima kasih atas perkongsian yg bermanfaat.

Nota: Kalau di TASKA, aktiviti yang dirancang biasanya diatur supaya berselang seli antara aktiviti aktif, aktiviti senyap dan aktiviti bebas. Antara sebabnya adalah untuk mengelakkan overstimulation.

Overstimulation juga boleh menyebabkan MELTDOWN.

MELTDOWN VS TEMPER TANTRUM rujuk artikel oleh Puan Liyana Nazli https://liyananazli.wordpress.com/2018/02/23/tantrum-vs-meltdown/


OVERSTIMULATION UNTUK KANAK-KANAK NORMAL- Hazhari Ismail

Secara asasnya, deria sensori kanak-kanak akan ‘bekerja’ dengan cara mendapat ransangan (stimulation) dari sekeliling, dan informasi ini akan dibawa ke otak untuk diterjemahkan sebagai meaningful information.
Sebagai contoh, apabila ada lembu di depan mata, ia merupakan sebuah ransangan dan dikesan melalui organ deria mata untuk penglihatan. Informasi ini akan dibawa ke otak untuk diproses dan diterjemahkan sebagai “oh, itu lembu.” in split second – inilah proses asas sensation and perception seorang manusia. Ia juga berlaku kepada semua organ deria yang lain.
Kanak-kanak perlukan ransangan untuk mereka develop holistically. Persekitaran yang penuh dengan ransangan akan membantu kanak-kanak untuk meneroka sekeliling. Walaubagaimanapun, jika terlalu banyak ransangan akan menyebabkan ‘overstimulation’, dengan kata lain ransangan yang melampau.
Maka, ada garis halus untuk memastikan ransangan yang diberikan kepada anak-anak berada di dalam keadaan yang seimbang.
***
Apa itu overstimulation? Overstimulation dalam konteks kanak-kanak normal akan berlaku pabila si kecil dilambakkan dengan ransangan, experiences yang terlebih atau melampau. Kanak-kanak yang berada di dalam keadaan overstimulation kebiasaannya terlalu penat dan overwhelmed.
Sebagai contoh, kanak-kanak 5 tahun mungkin akan tantrum selepas birthday party sebab jumpa ramai sangat orang. Atau, back to back school/tuition (pagi pergi sekolah, petang kelas sukan, malam tuition lagi). Atau mungkin juga, baby berasa unsettled dan tidak tenteram selepas didukung oleh berbelas (berpuluh) orang dewasa time ada occasion.
Tanda-tanda mungkin anak anda berada di dalam keadaan overstimulation seperti
Bayi
- Nangis tak henti
- Cranky atau penat
- Genggam tangan, menendang tak henti (behavior yang boleh hadir ketika menangis)
Toddler/Prasekolah
- Penat, cranky, sedih
- Menangis tapi tak dapat nak gambarkan perasaan sedih atau sebagainya
- Tantrum, berguling-guling atas lantai dan marah-marah
- Bagitahu tak nak buat apa-apa aktiviti dah, even nak buat benda yang paling mudah pun tak nak.
Jika ada tanda-tanda asas begini, mungkin anak anda berada di dalam keadaan overstimulation, di mana mereka perlukan tempoh bertenang dan persekitaran yang tenang dan familiar (dan mungkin diam).
***
Benar, untuk tempoh 6 tahun terawal adalah satu tempoh yang kritikal. Kanak-kanak belajar banyak benda di mana otak mereka berfungsi dengan lebih cepat dan baik berbanding umur yang lebih dewasa – semua ini akan stimulate otak dan menghubungkan berjuta connections di dalam otak.
Walaubagaimanapun, antara salah faham ialah ia tidak bermaksud kita perlu rushing dengan memberikan berpuluh (atau berates) jenis aktiviti dan permainan untuk memastikan mereka menggunakan otak dengan baik. Jika ibu bapa tak peka, mungkin ibu bapa telah memberikan aktiviti dan permainan yang tidak sesuai dengan tahap pekembangan mereka – juga boleh menjadi masalah terbesar dalam perkembangan keseluruhan mereka yang baik.
Memberikan pelbagai 'bahan belajar' seperti brainy toys, flash card, video, bunyi instrumental atau bahan-bahan yang mahal etc tidak pernah dibuktikan sebagai berkesan atau memberikan anak anda cepat pandai.
Kanak-kanak perlukan downtime. Masa rehat. Komputer kalau bukan 24 jam pun boleh jadi panas. Phone kalau main game tak henti-henti pun boleh stuck. Maka, downtime untuk kanak-kanak diperlukan untuk mereka bertenang seketika (atau lama mengikut perbezaan individu) sebab even attention span mereka pun pendek dan berbeza.
Sebagai contoh, 4-5 tahun hanya boleh bertahan dari 5 hingga 20 minit untuk kekal fokus. Jurang masa boleh jadi berbeza mengikut situasi dan masa seperti waktu pagi, tengahari, petang dan malam.
Maka, jika kita paksa mereka untuk kekal fokus dengan lambakan aktiviti, mereka tidak mampu buat. Mereka perlukan masa bertenang untuk mereka freely explore apa yang mereka nak explore, dengan pace mereka sendiri. Itu lebih berkesan untuk proses pembelajaran mereka sendiri.
***
Apa nak buat jika bayi dan kanak-kanak berada di dalam situasi overstimulation?
✔️ Kasi ibu bapa tenang dulu, baru anak boleh tenang.
✔️Untuk bayi, bedung mereka mampu mengurangkan physical sensation dari persekitaran. Ia buat bayi lebih tenang. Boleh juga bawa ke tempat yang kurang distraction yang lebih senyap.
✔️Kurangkan kebisingan sekitar kanak-kanak seperti tutup TV, bawa mereka ke tempat yang lebih familiar atau tenang seperti bilik tidur etc.
✔️Kalau anak dah cranky, jangan paksa dia buat aktiviti juga. Kalau dia nak stop, let them stop. Bila dah tenang, tanya dia kenapa cranky tadi. Jangan tanya time dia mengamuk, memang tak dapat jawapan.
✔️Kita nak develop trust between antara ibu bapa dan anak. Bercakap dengan anak tentang memahami tingkah laku mereka sendiri mampu memberikan perasaan percaya mereka kepada kita. Kesannya pada masa akan datang ialah mereka akan berasa selesa untuk memberitahu rahsia atau apa-apa cerita kepada ibu bapa mereka sendiri.
Kita tidak mahu mereka berada di dalam keadaan negative development. Ia akan mengganggu keseluruhan perkembangan yang tidak sihat.
***
Ingat ya, cari keseimbangan atau balance tentang ransangan yang secukupkan. Cukup adalah perkara subjektif. Mungkin anak pertama cukupnya lain, anak kedua cukupnya lain. Anak lelaki cukupnya lain, begitu juga dengan anak perempuan.
Perhati anak sendiri, dan analyse sendiri. Jangan dok perhati, tapi tak buat apa-apa. Buat dek je.
Ni saya bercakap tentang overstimulation untuk kanak-kanak normal. Kalau rasa anak tu lain sikit macam terlebih apa, macam biasa pergi buat screening dan detection just in case ada masalah lain.

No comments: