Friday, July 27, 2012

KANAK-KANAK SEBAGAI SAINTIS


Anak saya Izzuddin  sibuk lagi. Kali ini membuat kek untuk berbuka puasa—buat sendiri cara sendiri ikut resipi. Leka  sungguh saintis di dapur tu. Waktu berbuka nanti apa yang terhasil itulah yang akan dijamah.
Apa pun proses adalah lebih penting dari hasilnya. Memasak adalah aktiviti sains yang sangat di gemari kanak-kanak. Proses membuat kek contohnya melibatkan pelbagai penerokaan, eksperimen dan penemuan. Ia juga memupuk  kesabaran dan tanggungjawab kanak-kanak seperti mengemas dan menjaga kebersihan.
Sebagai orang dewasa, kita boleh menolong kanak-kanak membuat refleksi proses  dan hasil.

REFLEKSI PROSES DAN HASIL

Refleksi menggalakkan kanak-kanak untuk mengakses dan menilai proses dalam aktiviti dan berfikir tentang pengalaman yang dilalui.   Penilaian kendiri ini menggalakkan kanak-kanak menentukan nilai dan gred  pencapaian mereka dalam menjalankan aktiviti. Empat persoalan yang boleh membantu kanak-kanak berfikir mengenai kerja mereka iaitu:

1)   Bagaimanakah rupa hasil kek tadi?  Bagaimana kanak-kanak menerangkan dan menceritakan hasilan tersebut?
 2)Menceritakan pengalaman menarik semasa menjalankan proses menghasilkan hasil kerja?
3) Bagaimana ia boleh ditambah baik? Apa yang boleh dilakukan untuk menyemak semula prosedur membuat dan hasil yang didapati?  Ini memerlukan pemikiran yang kreatif dan kritis.
 4) Bagaimana kita boleh berkongsi pengalaman pembelajaran dengan orang lain?  Ini penting untuk membantu kanak-kanak mengenal pasti sama ada mereka bersedia untuk menunjukkan hasil kerja kepada orang lain atau pada masa yang lain.

Pemikiran refleksi  boleh digalakkan secara tidak formal seperti orang dewasa berjalan sekeliling kanak-kanak dan bertanya soalan.  Ia juga boleh digalakkan secara lebih formal oleh kanak-kanak yang lebih dewasa iaitu menjawab soalan secara bertulis atau menanda simbol (Torff, 2000).

KANAK-KANAK SEBAGAI SAINTIS

Fitrah kanak-kanak adalah seorang saintis! Mereka juga sama, mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi, suka meneroka, menyiasat, mencuba, mengeksperimen, menjumpai sesuatu yang baru. Mereka lakukan semuanya dengan menggunakan lima deria. Dunia dan alam sekitar adalah sangat menarik dan banyak yang hendak diketahuinya. Mereka belajar konsep dan proses atau  kemahiran saintifik.

Dikongsikan artikel menarik berkaitan isu ini.

The phrase “children are naturally scientists” is one we hear often. Their curiosity and need to make the world a more predictable place certainly drives them to explore and draw conclusions and theories from their experiences. But left to themselves, they are not quite natural scientists. Children need guidance and structure to turn their natural curiosity and activity into something more scientific. They need to practice science—to engage in rich scientific inquiry.

Sekian. Wallahua’lam.





Top of Form

No comments: