Thursday, April 19, 2007

TIP 5: USAHAWAN KECIL

Selain daripada belajar, belajar dan belajar anak-anak juga perlu digalakkan untuk lebih berkreatif. Ianya dapat meningkatkan potensi otak kanan mereka. Masa cuti sekolah sangat sesuai digunakan untuk tujuan itu. Anak-anak kami sudah terbiasa dengan perkara ini.

Sesuatu yang menarik yang ingin dikongsi bersama adalah dalam masa sibuk outstation kerana menghadiri kursus pada Dis 2003, anak sulung saya Nurin Husna (9 tahun ketika itu) telah memulakan satu perniagaan kecil dengan inisiatif sendiri. Dia telah membuat gelang dari manik dan dijual kepada kawan-kawannya. Rupa-rupanya banyak juga yang dapat dijual. Sejumlah hampir 20 gelang berjaya dijual. Nurin menjual sendiri dan memberi komisen kepada kawan-kawan lain yang menolong menjual gelangnya.

Setelah kembali dari kursus, Nurin begitu teruja sekali bercerita tentang perniagaannya. Saya kagum dengan apa yang dihasilkan dan memberi galakan serta cadangan bagaimana untuk memperbaiki perniagaan kecilnya.

Kami buat kiraan bersama dan mendapati perniagaannya mengalami kerugian. Saya mencadangkan supaya harga gelang dinaikkan sedikit dan cuba mendapatkan manik yang lebih murah. Nurin sangat gembira kerana saya memberi perhatian terhadap apa yang diusahakan.

Sejak dari itu Nurin seronok berniaga. Dia telah mengembangkan perniagaannya dengan menjual aiskrim Malaysia pelbagai rasa seperti sirap, laici, oren dan coklat yang dibuat sendiri, minuman berkotak serta keropok yang digoreng dan dipek sendiri. Dia juga membantu menjual pelbagai “homemade cookies” adik saya yang membuat biskut sebagai punca pendapatan.

Kadang-kadang timbul rasa kasihan apabila melihat Nurin membawa barangan jualan diatas basikal untuk dijual ditaman sambil bermain pada waktu petang. Tetapi kerana minatnya yang mendalam dan pandai membahagikan masa, saya tidak menghalang. Lama-kelamaan ramai kanak-kanak yang membeli terus dari rumah kami.

Biasanya diwaktu cuti sekolah jualannya dipertingkatkan. Kuasa membeli dikalangan kanak-kanak memang agak besar. Dalam sehari hasil jualan tidak kurang RM 2 atau RM 3 dan kadang kala mencecah RM10 sehari.

Saya bersyukur Nurin selalu memahami kesibukan ibu bapanya dan banyak berusaha sendiri untuk melakukan sesuatu. Dia membeli barang keperluan dari kedai berdekatan rumah dan membuat dan membungkus sendiri hasil jualannya. Sebenarnya pelbagai ilmu dan skil yang dipelajari dari aktiviti begini dan banyak manafaatnya dalam kehidupan.

Nurin mula menilai kesusahan orang lain mencari rezeki dan pandai berjimat dan menabung. Dia juga telah menukar cita-citanya dari menjadi pensyarah kepada usahawan.

Bila memerhatikan gelagat Nurin, teringat saya pada pepatah melayu “ ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”. Dalam aspek ini dia banyak mewarisi sikap saya. Terkenang bahawa saya juga banyak terlibat dalam aktiviti perniagaan sejak dari kecil.

Pada usia saya 9 tahun jugalah saya menjual hasil tanaman timun bapa dan emak saudara saya dari rumah ke rumah. Ketika itu saya dititipkan di rumah mereka semasa arwah emak berpantang di kampung setelah melahirkan adik keempat. Saya berniaga pada waktu pagi sebelum ke sekolah di sesi petang. Mulanya memang agak malu untuk menjaja dari rumah ke rumah tetapi lama kelamaan perasaan malu itu hilang. Yalah, bukan mudah untuk pergi dari rumah ke rumah memberi salam dan kemudian bertanya “mak cik, nak beli timun? ”.

Mungkin ada yang membeli kerana simpati pada usaha anak kecil seperti saya yang membawa bakul yang agak berat berisi timun dan berjalan kaki dari rumah ke rumah.

Semasa usia saya 10 tahun saya mencadangkan arwah emak membuat nasi lemak untuk dijual di sekolah saya. Pengusaha dan pekerja-pekerja kantin sekolah semuanya berbangsa Cina. Harga sebungkus nasi lemak pada ketika itu (1976) adalah 20 sen sebungkus. Bermula dengan membawa 20 bungkus sehari jualan saya dengan cepat mencecah 50 bungkus atau RM 10 sehari. Mudah sahaja, saya hanya perlu datang lebih kurang 15 minit lebih awal ke sekolah dan menjual di belakang kelas sebelum sesi persekolahan bermula. Tidak perlu mengambil masa yang lama kerana saya mempunyai ramai pelangan tetap.

Sebenarnya pelajar adalah dilarang menjual di sekolah kerana ianya akan menjejaskan pendapatan kantin. Setelah beberapa bulan pihak kantin sekolah dapat menghidu aktiviti saya. Syukur sebab saya tidak dimarahi, cuma diminta supaya tidak lagi menjual nasi lemak kerana kantin juga menjualnya. Sebaliknya saya diminta untuk bertanya kepada emak samada dapat membekalkan kuih muih ke kantin setiap hari.

Emak menerima tawaran ini dengan hati yang gembira. Jadi setiap pagi saya membawa kuih muih yang bernilai RM10 kepada pihak kantin untuk dijual. Selepas waktu sekolah, saya mengambil bakul kuih dan RM8 hasil jualan setelah ditolak komisen jualan sebanyak RM2 kepada pihak kantin.

Kerana kuih muih yang laris, pengusaha kantin menawarkan emak saya supaya membekalkan kuih kepada dua buah lagi kantin sekolah yang diusahakannya. Jadi bertambahlah pendapatan keluarga kami kepada RM24 sehari. Setelah di tolak modal pukul rata setengahnya daripadanya adalah keuntungan. Pada masa itu ianya satu nilai yang agak besar dan banyak membantu keluarga kami.

Kami adik-beradik membantu emak dalam proses membuat kuih seperti karipap, kuih keria dan pulut panggang. Setiap petang sabtu , emak akan ke pasar untuk mendapatkan bekalan bahan mentah untuk membuat kuih dengan menaiki bas. Jadi kami akan menunggu emak di perhentian bas dengan basikal untuk membawa turun barang-barang seperti keledek, pisang dan ubi kayu dan dibawa ke rumah. Kemudian setiap petang kami membantu emak untuk memyediakan bahan-bahan membuat kuih. Cuma kami masih kecil untuk bangun seawal pukul 3 pagi membantu ibu membuat kuih.

Selain membuat kuih kami sekeluarga juga membuat sagun iaitu sejenis makanan tradisi yang dibuat dari tepung beras, kelapa dan gula untuk dijual kepada kanak-kanak di sekitar kampung. Semua adik beradik kami terlibat dalam proses membuat sagun iaitu menumbuk beras dalam lesung kayu yang besar, mengoreng campuran tepung dan kelapa yang kemudiannya digaul dengan gula pasir dan dibungkus dalam plastik. Sehingga hari ini peristiwa ini sering menjadi perbualan dan kenang manis kami adik beradik.

Perniagaan kuih muih dan sagun ini diteruskan selama 6 tahun. Kemudian ianya terpaksa dihentikan apabila penyakit pneumonia yang dihadapi emak semakin melarat dan meninggal dunia 4 tahun kemudian.

Pengalaman berniaga sejak kecil mungkin juga banyak mempengaruhi kami adik beradik membuat pemilihan kerjaya. Hanya adik bungsu memilih untuk bekerja makan gaji manakala kami 5 beradik yang lain memilih untuk bekerja sendiri dan berniaga.. Sememangnya adik bongsu kami tidak mempunyai pengalaman seperti yang adik beradik yang lain kerana lahir setelah aktiviti perniagaan kami dihentikan.

"Sayangi dan dekati anak-anak kita"

Wallahu'alam.

No comments: