Thursday, April 19, 2007

TIP 2: MENDEKATI ANAK-ANAK DAN BUAT MEREKA RASA ISTIMEWA

Mendekati anak-anak bukanlah sesuatu yang mudah. Dalam kesibukan kita ibu bapa menjalankan tanggungjawab bekerja dan menguruskan rumahtangga, kadang-kadang kita hilang fokus dan anak-anak rasa terpinggir. Bila ini berlaku anak-anak akan sengaja melakukan perkara-perkara yang memeningkan kepala ibu bapa hanya sekadar ingin menarik perhatian mereka.

Salah satu cara yang telah saya amalkan untuk mendekati dan membuatkan mereka rasa isimewa adalah keluar dengan seorang anak secara bergilir-gilir. Contohnya hari ini saya menghabiskan sepetang bersama anak sulung Nurin Husna yang berusia 9 tahun. Kami pergi membeli-belah dan makan bersama. Sepanjang tempoh itu saya banyak memberi nasihat, kata-kata perangsang dan motivasi.

Saya juga memberi keutamaan pada anak untuk membeli keperluan peribadinya yang munasabah. Anak-anak merasai diri mereka sangat dihargai dan istimewa kerana bila keluar beramai-ramai mereka hanya mengikut sahaja dan ibu bapa selalunya mengutamakan keperluan keluarga.

Kadang-kadang rasa kasihan bila saya nampak ada anak yang ketinggalan jauh di belakang semasa mengikut ibu bapa mereka shopping.

Saya dapati anak-anak lebih mudah meluahkan isihati mereka dengan cara ini. Anak-anak saya juga sudah memahami dan sedia bergilir untuk keluar bersama saya. Seronok bila nampak anak rasa dihargai dan memegang erat tangan saya semasa berjalan bersama. Saya cuba lakukan perkara ini sebulan sekali tapi kadang-kadang ada anak yang memerlukan perhatian yang lebih kerana beberapa faktor seperti semasa kami baru dapat anak ketiga. Muhammad Firdaus, anak kedua saya pada ketika itu berusia enam tahun merasa agak tersisih dan cepat terasa. Jadi saya lakukan dengan lebih kerap. Kadang-kadang kalau tak berkesempatan untuk keluar saya hanya ajak berjalan-jalan keliling kawasan perumahan dan berbual dari hati ke hati.

No comments: