Friday, November 11, 2016

KONFLIK ANAK LARI DARI RUMAH


ANDA BERTANYA SAYA MENJAWAB
Konflik Anak Lari Dari Rumah

Soalan :

1.Terdapat banyak kes kanak-kanak larikan diri dari rumah disebabkan konflik ibu bapa. Lazimnya, apakah yang dicari oleh kanak-kanak terbabit dengan berbuat sedimikian?

2. Terangkan impak jangka panjang masalah ini kepada mereka? Adakah kualiti keyakinan diri, tahap kepercayaan mereka akan merosot?

3. Adakah kanak-kanak tersebut berkemungkinan untuk berkelakuan sama seperti ibu bapa mereka dengan tujuan membalas dendam terhadap apa yang pernah mereka lalui?

4. Sepatutnya, apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa bagi mengelakkan semua perkara ini terjadi?

5. Bagi ibu bapa yang pernah melalui situasi ini, apa yang perlu dilakukan bagi menjernihkan kembali situasi sukar yang pernah mereka alami?

Jawapan saya:

1.Rumah seharusnya aman dan tenteram supaya anak rasa selamat dan suka berada dirumah. Ibu bapa juga seharusnya memainkan peranan dalam mengurus rumahtangga. Konflik adalah perkara yg tidak dapat dielakkan tetapi ibu bapa harus ada skil pengurusan konflik. Skil komunikasi berkesan juga sgt penting

2.Impak jangka panjang. Anak rasa tidak selamat, tidak percaya dan rendah keyakinan diri. Anak juga tidak merujuk kepada ibu bapa untuk apa-apa permasalahan. Mereka lebih cenderung mencari kawan-kawan dan orang lain..ini menyebabkan mereka terdedah kpd pelbagai gejala sosial dan mudah terpengaruh.

3. Teori Bandura-anak belajar dr peniruan.
Kemungkinan anak akan berkelakuan spt ibu bapa itu ada jika masalah ini tidak dibendung dr awal.

Anak juga mudah hilang rasa hormat terhadap ibu bapa. Dengan ini anak sukar mendengar nasihat ibu bapa

4. Ibu bapa perlu refleksi diri mereka terlebih dahulu dan jujur dlm mencari penyelesaian masalah. Ibu bapa boleh meminta bantuan kaunselor atau coach. Lebih awal masalah ditangani lebih baik, insyaaAllah.

Perubahan pd sikap ibu bapa insyaAllah akan terkesan pd anak..anak perlu didekati semula oleh ibu bapa dgn teknik komunikasi yg betul.

5. Apabila tersilap ibu bapa harus tertaubat dan berdoa serta meminta petunjuk daripada Allah.

InsyaAllah masalah adalah peluang kpd ibu bapa kembali berubah dan mendekati anak.

Kembalikan semula peranan ibu bapa di rumah supaya anak rasa selamat, dihargai dan disayangi. Institusi keluarga diperkasakan.

Ibu bapa juga harus tahu tahap dan kecenderungan anak supaya dapat mendekati anak dgn hikmah..

Ibu bapa anak bawah 7 tahun harus ada masa bermain dgn anak. Jadi anak rasa diberi perhatian dan dihargai. 7 thn kemudian anak perlu didisiplinkan. Ibu bapa perlu berkawan dgn anak remaja.

Pemantauan aktiviti2 anak juga penting terutama mutakhir ini dgn gadjet dan internet. Ibu bapa perlu pantau dan tegas dgn anak. Tegas bkn marah.

Ibu bapa perlu mengajak anak2 dlm aktiviti keluarga yg berkualiti utk mengeratkan hubungan dan menyemarakkan kasih sayang dalam keluarga.

Bulan Nov adalah Bulan Keluarga Kebangsaan Malaysia. Tema tahun ini -Saya Sayang Keluarga Saya.

Ayuh kita sama-sama kita memperbaiki diri dan mengajak ahli keluarga mengadakan aktiviti-aktiviti kualiti bersama.

http://rentis.blogspot.my/2007/05/10-tip-keluarga-berkualiti-capai.html?m=1

" Sentuhan Bapa Belaian Ibu"
Kembalikan Peranan Ibu Bapa
Perkasakan Institusi Keluarga

Wallahu 'Ahlam
Rosnah Ahmad

No comments: