Wednesday, October 19, 2016

Cerita Ibu

Ibuku bercerita padaku
Cerita kisah dari Al-Quran
Cerita kisah Nabi
Cerita kisah rakyat
Cerita kisah teladan
Kisah si Tanggang
Arnab dan kura-kura
Semut dan serigala
Anjing dan bayang-bayangnya
Dan banyak lagi...

Ibuku bercerita padaku
Dengan suaranya yang lunak
Berulang-ulang
Hingga aku ingat jalan ceritanya
Hingga...
Aku kenal Allah
Aku sayang Nabi
Aku faham maksud derhaka
Aku nampak hikmah sabar
Aku tahu akibat menipu
Aku sedar orang tamak selalu rugi...

Ibuku bercerita padaku
Sebelum waktu tidurku
Ibuku bercerita padaku
Hingga lena tidurku...

Ibuku bercerita padaku
Masa yang kutunggu
Saban hari
Tanpa jemu...

Ibuku bercerita padaku
Indah sungguh zaman kanak-kanakku
Bahagia sekali kenangan bersamamu
Oh ibu....
Sungguh aku rasa amat disayangi
Dan aku amat menyayangimu.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
Kembalikan Peranan Ibu Bapa
Perkasakan Institusi Keluarga

No comments: