Tuesday, December 17, 2013

Apabila Langit "Menangis"- Tazkirah dan tarbiyah banjir di Kuantan, Pahang-Catatan Seorang hamba....

DIsember...


Hujan lebat di bulan Disember adalah perkara biasa bagi kami di Pantai Timur malah sesuatu yang saya tunggu..iyalah suasana hujan yang menggamit kenangan lama bersama keluarga di kampung juga peluang bersantai bersama anak- anak di musim cuti sekolah. Tetapi Disember kali ini mencatat satu pengalaman yang cukup berbeza....

Selasa 3 Disember 2013...Tiada di duga....
.
Saya cuti sakit kerana kurang sihat -lelah akibat leka makan buah ciku kegemaran...Hujan lebat seharian membuat hati saya gusar. Langit menangis seperti terlalu berdukacita.

Anak saya Muhammad Firdaus 17 tahun masih menduduki SPM. Peperiksaan pukul 2 petang hari ini. Suami saya pulang dari pejabat pada pukul 1 tengahari untuk menghantar Muhammad ke Sek.Men.Teknik Alor Akar. Sampai di bandar Kuantan, beberapa jalan sudah tidak boleh dilalui kerana paras air yang tinggi. Akibatnya Muhammad sampai lewat 45 minit ke dewan peperiksaan. Syukur kerana dia masih dibenarkan menduduki peperiksaan.

Kami mengangkat barang untuk menghadapi kemungkinan banjir melanda.Suami mengalihkan kereta kami ke kawasan yang agak tinggi di Taman LKNP Bukit Setongkol.

Air longkang melimpah dan mula memasuki rumah kami sekitar selepas maghrib . Dalam masa tidak sampai sejam air sudah bertakung hampir ke paras buku lali. Saya mengarahkan anak-anak bersedia untuk berpindah. Alhamdulilah, lelah saya bertambah baik ketika itu. Dalam pukul 8 malam, saya, suami ( Abd. Rahman Muda), anak -- Muhammad Firdaus dan Muhammad Izzuddin(11 tahun) yang ada di rumah mengharung air sedalam paras lutut ke tempat yg lebih selamat dan kemudian menaiki sebuah Hilux Telekom Malaysia yang sedia membantu ( suami saya adalah seorang staf TM). Kami masih bernasib baik boleh berteduh di pusat latihan yang saya usahakan-- Pusat Latihan Tinta Ori, Bandar Indera Mahkota.

Ramai yang berpindah ke pusat perpindahan banjir berdekatan iaitu Sek.Keb. Cenderawasih. Tidak kurang yang menumpang di rumah sahabat handai dan kaum keluarga. Ada juga yang menginap di hotel dan homestay.

Terasing dari mangsa banjir yang lain, saya tenang di Pusat Latihan Tinta Ori bersama anak-anak dan 7 orang peserta kursus ysng menginap disana kerana mengikuti Kursus Asuhan Permata yang sedang berlangsung. Suami saya membantu di kawasan perumahan kami.

Rabu 4 Disember 2013...Melimpah jua air mataku...

Hari kedua bekalan elektrik terputus sekitar 3 atau 4 pagi. Kemudian bekalan air terputus sekitar 7 pagi. Saya membuat keputusan berpindah ke hotel di bandar Kuantan bersama anak-anak dan peserta-peserta kursus.

Dalam perjalanan, saya temui ramai mangsa banjir-- Ibu tunggal bersama anak, ibu tua sendiri tanpa anak-anak, seorang suami yang menangis, ibu dalam pantang dengan anak kecil dan ramai mangsa yang lain. Melimpah juga air mata saya....Dalam sendu saya nukilkan...

Dalam ujian
Ku harungi air
Ke tempat berteduh
Ujian di terima penuh keinsafan
Ku pujuk hati agar redha
Hadapi segala dengan tenang
Namun...
Hati tersentuh jua
Bertemu yang lebih diuji
Ketahanan jiwaku diusik
Melimpah jua air mataku
Ibarat air bah di kampungku...
Doa jua ku kirim
Buat mereka
Ku kembali bersyukur....
Dan kepadaMu aku berserah...

Dalam sendu juga saya terus menerima kata-kata simpati dari sahabat jauh dan dekat. Juga ada yang membalas puisi saya...

NAH..Jerih payah mu ku empati
Redahan sukar mu ku selami
Perit letih mu ku tangisi
Doa mu ku amini...

Dan deraian airmata saya bagaikan hujan...
Tidur saya pada malam itu dalam penuh keinsafan. Sungguh janji Allah itu benar...

Khamis 5 Disember 2013...Ku temui hati emas...

Terjaga dalam pukul 5 pagi. Khabarnya semua penduduk di kawasan Perkampungan Cenderawasih di arah pindah sekitar pukul 4 pagi tadi. Semua mangsa di Sek. Rendah Kebangsaan Cenderawasih juga di pindahkan ke pusat perpindahan yang lebih selamat. Keadaan menjadi lebih sukar kerana air makin naik dan masih ramai yang berdegil masih belum keluar dari rumah mereka. Lori dan bot digunakan untuk menyelamatkan mangsa.

Membaca watsapp kiriman sahabat saya, Puan Nurul Aini Muhammad Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita Negeri Pahang . Sukarelawan di perlukan segera di Stadium Tertutup SUKPA, Indera Mahkota. Beliau juga sudah terlalu penat khabarnya.

Saya solat memohon petunjuk dan pertolonganNya.

Saya memutuskan kami perlu ke sana membantu. Saya ke Kuantan Parade( gedung membeli belah berdekatan hotel kami menginap) untuk mendapatkan sedikit keperluan harian dan ubat ubatan. Hati kecil saya berkata-- masih ramai yang sedang bergembira membeli belah sedangkan ketika ini ramai yang sedang dilanda musibah dan ramai yang memerlukan bantuan.

Pada pukul 11 pagi suami saya menghantar saya dan Izzuddin serta 3 peserta kursus ke SUKPA. Setibanya kami di maklumkan Tengku Puan Pahang , Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah sedang memasak . Kami membantu yang mana perlu.

Izzuddin sangat teruja bertemu kawan-kawan sekolah dan rakan sepermainan. Saya bertemu kawan-kawan dan jiran tetangga.

Saya temui jua hati- hati emas. Tengku Puan Pahang contohnya tak berganjak dari dapur. Sepanjang hari memasak. Semua mangsa banjir merasa air tangan Tengku Puan pada hari itu.

Puan Liza kawan lama saya yang tinggal di kawasan perumahan Gudang Rasau saya temui sedang membantu menyediakan bahan untuk dimasak. Bila ditanya keadaan rumah, dia berkata rumahnya tenggelam habis sampai tak nampak bumbung.

Di surau saya temui 3 orang sukarelawan muda dari Fakulti Kejuruteraan Universiti Malaysia Pahang. Mereka bertanya saya sudah makan ke belum dan mendesak saya mengambil satu bungkus nasi goreng mereka dan mereka boleh berkongsi makan dua bungkus nasi goreng untuk 3 orang...Sejuk perut ibu mereka kata hati saya.

Saya juga dihujani pesanan ringkas daripada kawan-kawan. Ada yang memasukkan wang ke akaun saya untuk diagihkan kepada mangsa yang memerlukan.

Terbayang wajah sedikit ceria mangsa apabila bantuan dihulurkan. Salah seorang adalah warga emas Puan Maimunah dan suaminya yang kurang upaya serta 7 orang cucu dari Kampung Jawa. Mereka yang sudah 4 hari berada di pusat pemulihan. Sayu hati mendengar pengalaman mereka tidur tanpa selimut dan kekurangan makanan semasa berlindung di pusat perpindahan SK Cenderawasih kerana terlalu ramai mangsa

Apa pun saya pelajari bahawa masyarakat kita kurang bersedia dari segala aspek dalam menghadapi musibah tertama dari segi faktor keselamatan, kesihatan dan sikap.

Contoh makanan yang diambil terlalu banyak hingga membazir dan tidak mencukupi untuk orang yang kemudian.

Juga mangsa banjir kurang proaktif. Banyak masa terluang. Masa yang ada boleh di manfaatkan untuk banyak perkara berfaedah seperti membantu kerja- kerja sukarelawan , membaca atau mendengar tazkirah. Program waktu banjir dapat mengisi masa dan mengubat hati yang duka.

Terlalu banyak yang hendak dicatatkan. Namun apa pun Malaysia harus mengambil iktibar daripada yang berlaku dan lebih bersiap siaga.

Sekitar pukul 5 petang berita bahawa air bah di rumah kami hampir surut. Tetapi masih belum boleh pulang ke rumah untuk membasuh kerana masih ketiadaan air.

Sebelum tidur saya berbual dengan sikecil mengenai pengalaman menjadi sukarelawan siang tadi. Izzuddin berkata, " mak,...ustaz kata kita akan dapat banyak pahala kalau kita tolong orang dalam kesusahan walau kita hanya mampu beri 10 sen".
Tambah saya " ya, tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yg menerima".
Dan izuddin seolah mengerti dan menjawab"...dan mak tangan yang memberi juga lebih bahagia daripada tangan yg menerima adik dengar. Adik dapat rasakan tadi semasa membantu mangsa banjir. Dan Din nak selalu jadi sukarelawan ."...Alhamdulillah, syukur jua hati seorang ibu.

Jumaat 6 Disember....Pagi yang damai....

Penghulu segala hari...di pagi yang hening . Damai sekali...sesuatu yang sukar diungkapkan dengan kata2...

Tarbiyah banjir.
Kita sering berkata bercuti, hari keluarga atsu perayaan mengeratkan lagi hubungan. Tetapi saya belajar suatu konsep yang berbeza.

Hubungan saya dan suami serta anak-anak semakin erat apabila banjir melanda. Kami juga lebih bekerjasama, bertolak ansur dan berkomunikasi.

Saya juga mengunjungi dan dikunjungi jiran berbilang bangsa yang ramai di antaranya sudah lama tidak saya temui.

Anak-anak yang lama tidak pulang bergegas pulang menziarahi dan membantu ibu bapa.

Sahabat handai dan kaum kerabat juga semakin erat. Sumbangan diberi dalam pelbagai bentuk .Doa serta kata- kata yang baik menenangkan jiwa dalam kesusahan...

Petang ini rumah kami dikunjungi En Azlin dan Dato' Osman dari Telekom Malaysia (masing-masing Pengurus dan Pengurus Besar Bahagian Pengurusan Sumber Manusia) . Mereka menziarahi kakitangan TM yang terjejas oleh banjir.

En Azlin adalah sahabat sama sekolah dari Sek.Men.Air Putih Kuantan manakala Dato Osman dahulunya jiran kami sebelum beliau dan keluarga berpindah ke Kuala Lumpur.Pertemuan yang tak diduga Itulah perancangan Allah....alhamdulilah.

Sabtu 7 Disember...Nikmat ukhwah kurniaanNya....

Pagi ini saya bertemu sahabat baik, Abdul Karim dan Fadzil dari Kuala Lumpur yang pulang menziarahi dan menolong membersih rumah orang tua masing-masing yang turut dilanda bah. Sempat bersarapan dan berkenalan dengan ahli keluarga masing-masing. Sungguh indah nikmat ukhwah terutama dikala kesusahan....

Ukhwah...

Dalam musibah...
Tersentuh jua hatiku
Dengan kehangatan ukhwah
Nikmat yang tidak terhingga
Kurniaan Illahi
Buat hambanya...

Wahai sahabat
Yang dikasihi
Ayuh kita bersatu
Dalam saf yang tersusun
Ibarat bangunan yang tersusun kukuh
Berjuang dan saling membantu
Sokong menyokong
Di kala senang atau susah
Di kala suka atau duka
Di kala sihat atau sakit
Dengan iman dan ukhwah
Meminta pertolongan
Yang Maha Esa
Dengan sabar dan solat
Agar kita tergolong
Orang-orang yang dikasihiNya
Orang-orang yang beruntung
Dan mereka yang memperolehi
Kemenangan yang besar
Bertemu denganNya
Dan bersatu akhirnya
Bersama sahabat tercinta
Di taman-taman syurga ....

Inspirasi dari...
Surah As-Saff, Verse 4:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

Ahad 8 Disember....menjadi sukarelawan lagi...

Sekali lagi saya terpanggil untuk membantu. Kali ini di Sek.Men. Panglima Perang Indera Mahkota selepas menerima watsapp sahabat seperjuangan Encik Khairul atau lebih dikenali sebagai Abang De dikalangan pasukan teambuilding kami. Bertemu juga sahabat seperjuang Tokwi dan Puan Rohana Mahat dan suami yang turut menjadi sukarelawan.

Malamnya menyambung kerja-kerja pembersihan rumah.

Sedih menerima berita daripada Abang De ,seorang bayi berumur 2 bulan di Pusat Perpindah SMK Panglima Perang dikejarkan ke hospital kerana masalah paru-paru akibat kesejukan.

Isnin 9 Disember...Hidup perlu diteruskan....

Operasi mengemas diteruskan. Kursus asuhan permata kami disambung kembali demi generasi pewaris modal insan negara.

Pagi ini juga Muhammad Izzudin selamat dikhatankan seperti yang dijadualkan. Sukarelawan kecil kini semakin dewasa.

Hidup perlu diteruskan. Tarbiyah dan tazkirah banjir sangat bermakna. Kami mempunyai rumah yang lebih bersih, tapi yang lebih penting semoga kampung kami bersatu semula membangun bersama hati-hati yang lebih bersih...

Terima kasih Allah atas nikmat iman dan ukhwah kurniaanMu...

Terima kasih Allah

Terima kasih Allah
Atas pengembaran
Yang penuh makna ini
Terima kasih Allah
Atas peluang kedua
Terima kasih Allah
Atas nikmat ukhwah
Terima kasih Allah
Kerana membersihkan
Dan menyatukan hati-hati kami
Terima kasih Allah
Kerana memilihku
Dalam pengembaraan yang
Penuh inspirasi ini
Terima kasih Allah...
Sungguh aku bersyukur
Dan kepadaMu aku berserah...

Sekian.Wallahua'lam.
Rosnah Ahmad
http://rentis.blogspot.com/
Teratak Cenderawasih Indah
Kuantan.Pahang
5 pagi 10 Disember 2013...

No comments: