Thursday, February 7, 2019

SHOW AND TELL-KERETA SAYA


RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) DI TASKA
SHOW AND TELL-KERETA SAYA 

Bidang: Bahasa, Komunikasi dan Literasi Awal (BKLA)
Umur Kanak-Kanak: 2 tahun
Bilangan Kanak-Kanak: 3 orang
Tema: Hanya untuk 3 tahun ke atas
Tajuk: Show and Tell-Kereta saya

Pengetahuan Sedia Ada/Kebolehan: Kanak-kanak sudah boleh bercerita dengan ayat mudah dan pendek (2-3 patah perkataan)

Objektif:
1. Kanak-kanak boleh bercerita dengan ayat panjang (4-5 patah perkataan) (BKLA)
2. Kanak-kanak berani dan yakin bercerita di hadapan kawan (SSEK)
3. Kanak-kanak boleh mengambil giliran dalam bercerita BKLA)

Bahan:
1. Kereta mainan (yang dibawa sendiri dari rumah)

Ruang: Ruang depan

Langkah: (Nota: Pedagogi yang digunakan adalah permainan bahasa)

1. Ucap salam kepada kanak-kanak. Galakkan kanak-kanak duduk dalam bulatan.
2. Bermesra dengan kanak-kanak dengan bercerita tentang kereta dan siapa bawa kereta mainan.
3.Terangkan peraturan bercerita iaitu mengambil giliran, memberi perhatian dan mendengar dengan baik apabila kawan bercerita.
4. Tanya siapa yang ingin mula bercerita tentang “kereta saya”.
5. Galakkan kanak-kanak bercerita mengenai “kereta saya” dengan ayat panjang seperti “Ini kereta saya.   
    Kereta saya berwarna merah. Saya suka main kereta dengan adik saya.”
6. Galakkan kanak-kanak berani dan yakin bercerita di hadapan kawan.
7. Galakkan kanak-kanak mengambil giliran dalam bercerita.
8. Sekiranya kanak-kanak dapat bercerita dengan mudah, galakkan kanak-kanak bercerita dengan lebih     
    panjang dengan bertanya soalan yang relevan (kontigensi plan)
9. Beri pujian pada usaha, keberanian dan keyakinan kanak-kanak bercerita di hadapan kawan dan beri galakan serta bimbingan sepanjang proses bercerita.
10. Bersoal jawab dan membuat rumusan dengan kanak-kanak apabila semua kanak-kanak selesai bercerita mengenai “kereta saya”.
11. Berikan penghargaan dan ucap terima kasih kepada kanak-kanak atas kerjasama yang diberikan.
12. Kembalikan kanak-kanak kepada pendidik.

Perhatian:
Keselamatan
1. Pastikan kanak-kanak membawa mainan yang selamat.

Kebersihan.
1. Pastikan kanak-kanak kereta mainan yang dibawa itu bersih.

Kesihatan
1. Pastikan tidak memaksa kanak-kanak jika mereka tidak dapat bercerita dengan baik. Galakkan dengan lembut dan ikut kemampuan mereka.
2. Pastikan kanak-kanak lain tidak mengejek atau mentertawakan rakan sepanjang proses bercerita.






No comments: