Monday, February 4, 2019

ANAK LEBIH MUDAH MENULIS JIKA PROSESNYA NATURAL


Nak anak mudah menulis sebenarnya bermula sejak lahir dan prosesnya natural sahaja. Kembangkan kemahiran motor halus dan koordinasi mata tangan sejak lahir dengan memberi rangsangan yang sesuai dengan umur dan kebolehan.

Bagi banyak peluang bermain dengan bahan maujud dan galakkan anak menggunakan kemahiran motor halus seperti memegang, meramas, memicit, memerah, mengoyak, menguli, memulas dan memutar. Juga menggunakan motor halus dan koordinasi mata tangan seperti menguntai, menuang, menggunting, membutang, menconteng, melakar dan menulis. Bila jari-jari dah lembut mudah saja anak membentuk tulisan dengan meniru.

Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Sesuatu yang hebat bermula dengan apa yg FITRAH. Anak memang gembira dan bersedia melakukan semua secara natural dan berperingkat- peringkat. Ibu ayah dan guru perlu berterusan merangsang perkembangan mengikut TAHAP KEBOLEHAN anak.

Cara yang natural menyebabkan kanak-kanak lebih seronok, dapat banyak peluang berlatih dan insyaAllah berkembang dengan baik. Emosi mereka juga tenang dengan cara ini yang tidak terlalu berstruktur.

Jika kita ganggu atau sekat apa yang FITRAH, PROSES menulis jadi sesuatu yang sukar dan membosankan anak. Ini boleh mengganggu emosi dan menyebabkan masalah tingkah laku.

Zaman berubah tetapi fitrah anak tidak. Kembalikan yang fitrah.

Allahu A'lam.

Rosnah Ahmad/Mak Long
#SentuhanBapaBelaianIbu

No comments: