Friday, January 25, 2019

ALAM DAN KANAK-KANAK


Orang kata: Bimbanglah nak bagi anak-anak main kat luar sekarang. Banyak bahaya, kotor dan nanti selalu demam.

Mak Long kata: Alam dan kanak-kanak tidak boleh dipisahkan. Alam memberi banyak kebaikan kepada kanak-kanak.

Alam menyediakan persekitaran yang natural dan sesuai untuk pertumbuhan, perkembangan dan kesihatan kanak-kanak. Mereka dapat bebas bermain,  meneroka, menenangkan emosi, mengurangkan stres, membina kekuatan fizikal dan mental serta meningkatkan ketahanan diri dari segi kesihatan.

Ya, pakar perubatan mengatakan bahawa kanak-kanak yang biasa bermain di alam tidak mudah demam dan cedera berbanding kanak-kanak yang hanya terkurung di dalam rumah sahaja.

Menghubungkan kanak-kanak dengan alam bukan sahaja baik untuk kesihatan kanak-kanak malah meluangkan masa bersama alam dapat meningkatkan hubungan kekeluargaan dan kejiranan.  Ianya juga mendedahkan kanak-kanak kepada sumber alam yang sangat banyak dan memupuk sikap menghargai dan memelihara alam persekitaran.

Walaupun banyak kebaikan menghubungkan alam dan kanak-kanak, namun ianya menjadi memakin terpisah kerana KESIBUKAN dan KETAKUTAN ibu ayah sendiri. Maka anak hanya bermain di dalam rumah sahaja. Lebih memudaratkan apabila gajet dan peralatan elektronik mengambilalih keseronokan dan kebebasan meneroka di luar.

Abdullah Nashih Ulwan dalam bukunya "Pedoman Pendidikan Anak-anak dalam Islam" mengatakan bahawa interaksi alam penting untuk menyemai iman dalam diri anak. Sila rujuk artikel saya yang berkaitan http://rentis.blogspot.com/2007/08/semai-iman-anak-melalui-interaksi.html?m=1

"Anak yang tidak dibenarkan bermain akan mati jiwanya"-Imam Al-Ghazali.

"Time in nature is not leisure time; it's an essential investment in our children's health (and also, by the way, in our own)."- Richard Louv, Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder

Allahu 'Alam.
Rosnah Ahmad/Mak Long
#SentuhanBapaBelaianIbu



No comments: