Monday, November 26, 2018

SELF-FULFILLING PROPHECY

Terima kasih ZaLeha Mustofa.

SELF-FULFILLING PROPHECY

Self-fulfilling prophecy terjadi bilamana kepercayaan dan sangkaan kita mempengaruhi tindakan. Seolah2 suatu ramalan yang jadi kenyataan disebabkan kita yang percaya dan kita yang bertindak ke arah menjadikan ramalan tersebut nyata.

Contohnya:
Contoh 1: Students di kelas belakang dan tercorot sering dilabelkan oleh guru2 dan masyarakat sekeliling bahawa mereka pemalas, bodoh, banyak menyusahkan dan tidak akan berjaya. Apabila setiap hari student dengar macam tu, perkara tu seolah2 dah jadi sebati dalam diri dia sehinggakan dia sendiri percaya yang dirinya memang sedemikian (pemalas, bodoh, banyak menyusahkan dan tidak akan berjaya). Hasilnya, dia tidak lagi berusaha tetapi hanya mengiyakan kata2 orang sekeliling. Last2, jadilah dia orang yang masyarakat selalu katakan. Dengan ini, teori self-fulfilling prophecy tadi menjadi real.
(In Islam, kita percaya bahawa kata2 itu adalah doa dan doa adalah senjata mukmin. Maka kenalah kita jaga baik2. Berkatalah baik atau diam. )

Contoh 2: Bila ibu bapa selalu menganggap dan mengatakan anaknya tidak baik dan tidak pandai. Anak2 mula bina kepercayaan tersebut dalam dirinya lalu akhirnya menghasilkan tindakan yang menyebabkan dia jadi sedemikian. Boleh jadi anaknya cuba untuk menafikan dan berusaha meyakinkan ibu bapa, tetapi sekiranya ibu bapa tetap dengan pendirian dan kata2 seumpama itu, anak2 pun akhirnya fed up dan lebih memilih untuk mengiyakan kata2 ibu bapanya lalu jadilah dia seperti yang dikatakan.

Contoh 3: Dalam hubungan antara pasangan pula contohnya. Bilamana si A sudah mula beranggapan bahawa si B tidak berminat dengannya atau si B kurang menghargai, maka si A akan jadi kurang serius dan kurang memainkan peranan. Tindakan si A menyebabkan si B merasakan yang dirinya tidak diperlukan dan mereka tidak boleh bersama lagi. Lalu bilamana hubungan menjadi hambar atau perpisahan terjadi, si A mungkin merasakan bahawa anggapannya tadi benar. Padahal si A tidak sedar bahawa tanggapan dia tadi yang mempengaruhi dan menyebabkan kelakuan serta tindakannya. Dalam erti kata lain, dialah yang menyebabkan hubungan itu terganggu melalui tindakannya.

Self-fulfilling prophecy ni wujud dalam macam2 keadaan. Ia boleh jadi positif dan boleh jadi negatif juga, bergantung kepada jenis kepercayaan yang kita letakkan dalam minda dan hati kita.

Kalau kita kata kita BOLEH, inshaa Allah kita Boleh.
Tapi kalau kita kata kita akan GAGAL, awal2 lagi kita dah gagal sebenarnya.

Ramai antara kita yang tidak sedar akan hal ni. Back to the basic, jaga fikiran dan jaga kata2, inshaa Allah tindakan juga terarah ke arah yang baik2.

Wallahua'lam.

No comments: