Monday, November 19, 2018

ME-TIME

Petikan dr fb Liyana Nazli
[ME-TIME]

Siapa kata me-time itu mitos mengada-ngada emak dan isteri zaman moden?

Siapa kata me-time itu tak perlu pun sebenarnya? Dah kau jadi mak, terimalah takdir hidup dikelilingi anak-anak 24-7, begitu katanya.

Siapa mak-mak yang rasa bersalah kerana mencari me-time dalam kehidupan sehari-hari?

Tak payah rasa bersalah ya, my fellow mothers friends. Keperluan me-time ni dibuktikan oleh kajian psikologi ya? Bukan kami, mak-mak ni saja mencari peluang untuk melepaskan diri dari tanggungjawab yang tak berkesudahan. Tapi, kajian menunjukkan, tak kiralah siapa pun anda, wanita atau lelaki, mak-mak atau wanita bujang, surirumah atau wanita bekerja, bahkan budak-budak pun, me-time adalah keperluan untuk memastikan keadaan mental yang sihat. It is your happy pill!

Tahun 2015, ada satu kajian di jalankan ke atas lebih kurang 344 orang peserta tentang me-time ni. Hasil kajian, mereka yang mempunyai me-time yang BERKUALITI mempunyai keseimbangan hidup yang lebih bagus, lebih bahagia daaannn lebih fokus kepada tugasnya. Termasuklah tugas menjadi mak yang hebat! Mereka mempunyai hubungan yang lebih baik dengan ahli keluarga dan majikan tau! KUANTITI me-time tu tak penting sangat, yang penting KUALITI. Kajian nilah kata, bukan saya kata, eh?

Tapi, me-time yang macam mana yang di katakan berkualiti tu?

Kajian ni kata, me-time ni tak semestinya kamu bersendirian tetapi yang lebih penting ialah memilih untuk melakukan aktiviti yang disukai dan menggembirakan. Itu pun dah dikira me-time dah. Kajian menunjukkan sama ada bersendirian atau bersama kawan dan ahli keluarga, me-time memang sangat membantu memastikan emosi dan mental anda kekal waras. Eheh!

Duduk sorang-sorang ni, walau sekejap membantu untuk:

1. Reboot otak kita yang duk fikir pasal kerja dan tugasan memanjang.
2. Bantu kita relaks dan meningkatkan konsentrasi
3. Menjadikan kita lebih produktif selepasnya
4. Membantu kita mengenal diri
5. Membantu kita selesaikan masalah
6. Memperbaiki hubungan suami isteri.

Tau dak kajian dari University of Michigan kata, kekurangan privasi atau me-time ialah penyebab lebih besar kepada masalah rumahtangga berbanding kualiti hubungan seksual. Ha ni bukan saya kata, kajian yang kata!

Cara orang enjoy me-time pun berbeza-beza. Untuk dapatkan me-time yang berkualiti, cari sesuatu yang memberikan anda pengalaman yang bermakna untuk diri anda. Why? Sebab dia bagi kita sense of competency, kita rasa we matter as an individual. Kita hargai diri kita jadi kita rasa lebih connected dengan orang disekeliling kita.

Jadi, what is deemed meaningful experience to you, does not necessarily have to be meaningful for others. Anda-anda yang kata anda tak perlu me-time tu sebenarnya anda ada juga enjoy me-time, jangan tipu! Cuma, me-time anda mungkin dalam bentuk buat bussiness sampingan yang diminati atau buat kerja persatuan ke atau kemas rumah cantik-cantik ke. So your me-time might look as work for others. But, why bother? Asalkan diri sendiri bahagia dan kita hormatlah pilihan setiap orang kan?

Bebudak pun ada me-time dia juga tau. Me-time bebudak ialah dalam bentuk aktiviti yang tidak berstruktur. Dia bebas pilih apa saja yang dia nak main. Masa tu memang bermanfaat untuk otak dia. Jadi, nak elak rasa bersalah, bagi anak enjoy me-time dia cukup-cukup. Eheh! Kita layankan saja sebab lepas tu mak pulak nak me-time ye, nak. Beri peluang kepada semua ahli keluarga untuk mempunyai waktu privasi masing-masing. They'll come back better.

Jadi, buang rasa bersalah jauh-jauh. Ditch the guilt. Kita sedang menjaga diri kita supaya kita boleh jaga orang-orang lain disekeliling kita juga. Jangan beritahu pasangan "I need a space and it doesn't matter to you what I do." Tapi kongsilah dengan dia tentang me-time anda dan tunjukkan minat apabila dia bercerita tentang me-time dia pulak. Barulah bahagia.

Jadi, pada anda yang rasa me-time itu tidak perlu, it is your loss. Saya akan enjoy me-time mengikut cara saya dan saya tak perlukan anda untuk buat kami mak-mak ni rasa bersalah.

Ikhlas dari,
-Mak yang tengah me-time tulis posting FB jam 3 pagi ahaha!-

No comments: