Sunday, May 21, 2017

Senangkan Hatimu

Assalamualaikum...
Salam keindahan🌻

Tika merasa tiada
Hargailah apa yang ada
Tika merasa kurang
Bersyukurlah dengan yang sedikit
Tika merasa lebih
Insaflah dengan memberi
Tika merasa derita
Bahagialah dengan membuat kebaikan
Tika merasa resah
Damailah dengan mengingatiNya...

Rosnah Ahmad
#SenangkanlahHatimu

Sunday, May 14, 2017

Being

Being
Rosnah Ahmad

My dear children,

I am not perfect in everyway
Nor I know how to be one
But I am chosen to be your mom
The greatest gift of all...

Not knowing what I am up to
I am willing to learn
To explore and nurture
The best that I could...

Along the way
Little that I know
It is not about always being right and in control
Expecting you to fulfil my dreams
Or walking my journey
It is more about being concious and mindful
You are not mine nor I am superior
I am merely here to hold your hand
And to love you unconditionally...

For whatever we have gone through together
Through thick and thin
Always remember...
It is not so much about celebrating
And we are not justified by our doing
It is more about awakening the purpose
Honouring the connection
And fostering our being.

Love
Your mom.

Saturday, May 13, 2017

Pentingnya Ilmu Keibubapaan Awal Usia

Adakah anda setuju?

Ibu bapa hari ini kurang nampak kepentingan mengali  ilmu keibubapaan awal usia...biasa mereka lebih berminat ilmu keibubapaan apabila anak nak mengambil peperiksaan upsr..pmr..spm..ie mereka mahukan tip2 anak mendapat keputusan cemerlang atau dengan lain kata memfokuskan pada hasil .

Ibu bapa tak sedar ilmu keibubapaan bermula dari awal usia adalah penting kerana proses perkembangan bermula dari awal menentukan progres diperingkat seterusnya.

Wallahu'alam

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Friday, May 12, 2017

Bertindak Dalam Sedar

Orang kata: Kita perlu peka dan segera mengawal tingkahlaku anak.

Saya kata: Apa sahaja yang berlaku seharusnya membawa kita kepada kesedaran diri yang lebih mendalam dan kita harus selalu bertindak dalam keadaan sedar.

Bagaimana kita berhubung dengan anak dalam setiap perkara adalah sangat penting. Adakah kita berusaha memahami dan menyantuni anak itu dengan KESEDARAN atau kita terus bertindak tanpa sedar yang akhirnya bukan sahaja tidak membantu anak itu malah menjejaskan hubungan kita dengan anak.

Contoh: Anak menyepahkan rumah, kita mungkin memarahi anak secara spontan. Tindakan kita itu mungkin kerana waktu  kecil dahulu kita juga pernah dimarahi  dalam situasi yang sama. Tingkahlaku anak tadi hanya satu "trigger" kepada sesuatu dalam diri kita yang belum selesai (unfinished business).

Selalu ingat bahawa kita sedang mendidik dan membimbing anak. Menjadi ibu bapa bukan satu lesen untuk memperlakukan anak sesuka hati kita. Anak juga ada minat dan keunikan tersendiri. Kita tidak boleh mengongkong dan menjadikan anak seperti kehendak kita

Sebagai ibu bapa kita juga harus sedar bahawa kita sedang membina hubungan yang sihat dengan anak dalam proses membesarkan mereka. Hubungan yang utuh antara ibu bapa dan anak menjamin kesejahteraan anak dan keluarga.

Wallahu'alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
#MasaUntukSedar

Sunday, April 23, 2017

Hadiah Buat Si Kecil

Di sini
Di suatu ketika
Girang sekali mereka
Bermain di tepi pantai
Mandi di gigi air
Berlari-lari
Mencari cengkerang
Mengorek pasir
Membina istana demi istana
Yang roboh dipukul ombak

Di sini
Di suatu ketika
Di tepian pantai ini
Ku hadiahkan anak-anakku
Sebuah kehidupan
Menjadi kanak-kanak..

Di sini
Di ketika ini
Kenangan itu indah sekali
Buat aku dan dia.

Rosnah Ahmad
#RaikanFitrah

Let Me B A Kid

When I want to do things by myself
You do not let me
You said I am too young
But when I am not ready to read and write
You force me to do so
You said an early start is better for me...

When I want to play freely
You interfere by asking me questions
You are happy if I come up with the right answers...

Mom, Dad
My little brain works wonders
I may still not ready to read and write
But I am building self- eficacy
Which will make it easier for me to learn when I am ready
I may not know the answers to many of your questions
But I am building concepts to understand the world
Which will later be very useful...

They say my brain absorbs like a sponge
Yes...
But do not drill me to remember things
Do not force me beyond my readiness
It is too much too soon...

Mom, Dad
Nurture me through nature
Let us enjoy the sweetest time together
That is while...
I am still a kid.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
#KembalikanFitrah
#TooMuchTooSoon

Friday, April 21, 2017

Too much too soon

I want to sribble
But you want me to write alphabets

I want you to read to me stories
But you want be to learn to read

I want to understand concepts
But you want me to know numbers

I want to explore, experiment and experience
But you want me to remember things

I want to draw and color as I like
But you ask me to conform to your creativity

I want to play outside
But you keep me inside

Mommy, Daddy
Just let me be a kid
For a little longer
It is too much too soon

Rosnah Ahmad
#NurtureThroughNature

Wednesday, April 19, 2017

Fear

Fear
Fear often consumes me
What if I fail?

Fear
Fear often gives me anxiety
What if I succeed?

Fear
Fear often numbs me
What if I do nothing?

Fear
I hear myself saying
" Rise above your fear
Bite the apple
Give it a shot"

Fear
What have I got to lose?

Rosnah Ahmad

Monday, April 17, 2017

Resepi Sardin Goreng Pedas Ala Kg Durian Sebatang Raub

(1/4Dikongsikan resepi sardin kegemaran keluarga saya.

Bahan-bahan

4 biji kentang sederhana besar- dihiris nipis.(1/4cm)
1 tin sardin saiz sederhana (saya suka pakai mackeral, sebab isi lebih besar)
7 tangkai lada kecil merah(kisar)-boleh tambah atau kurangkan ikut suka atau tidak pedas
3 ulas bawang merah (kisar)
2 ulas bawang putih (kisar)
( blh kisar sekali cili , bawang merah dan bawang putih. Kisar kering ie tidak campur air atau tumbuk semua bahan dgn lesung-lagi sedap dan ori)
1 biji bawang besar dihiris nipis
2 keping asam keping
Garam secukup rasa.

Cara – Cara untuk memasak :

1) Gorengkan ubi kentang yg di hiris nipis. Angkat bila sudah masak.

2).Asingkan Ikan Sardin dengan kuah tersebut.
Panaskan minyak dan goreng Ikan Sardin dengan api yang perlahan. Berhati-hati kerana minyak akan meletup-letup. Pastikan tutup kuali. Kalau tak, habis dinding dapur penuh dengan minyak.😄

Bila dah separuh garing,angkat ikan tersebut. Lagi garing lagi sedap, sebab ada rangup2 sedikit ditepi2.

Boleh juga kalau tidak digoreng dahulu ikan sardin. Terus masak je, kurang berminyak untuk yg menjaga kesihatan.

3) Tumis bahan-bahan yang sudah dikisar sehingga garing dan naik minyak.

4) Bila dah garing, masukkan pula kuah sardin yang kita asingkan tadi. Gaul sehingga masak dan sebati.

5) Masukkan kentang yang sudah digoreng tadi. Reneh sekejap.

6) Masukkan pula bawang besar

7) Akhir sekali masukkan ikan yang sudah digoreng tadi, asam keping dan garam. Jika terlalu kering, anda boleh tambah air sedikit. Biar seketika sehingga mendidih dan naik minyak.

Sedap dimakan dengan nasi. Boleh jugak dicicah biskut tawar, lempeng atau jemput bilis.

Jika di keringkan boleh dibuat inti karipap sardin.

Selamat mencuba.

Rosnah Ahmad
#MasakMemasakMembawaBahagia

Saturday, April 15, 2017

Kejayaan Mampu Milik

Jika kejayaan itu diukur dengan harta
Maka hanya mereka yang kaya sahaja dianggap berjaya
Jika kejayaan itu diukur dengan status
Maka yang berpangkat dan ada gelaran sahaja dianggap berjaya
Jika kejayaan itu diukur dengan populariti
Maka hanya yang terkenal sahaja dianggap berjaya
Jika kejayaan itu diukur dengan kebijaksanaan
Maka hanya cendiakawan sahaja dianggap berjaya
Jika kejayaan itu diukur dengan perbandingan
Maka hanya yang di hadapan dianggap berjaya
Jika kejayaan itu diukur dengan progres 
Maka semua mampu memilikinya...

Wallahu'alam

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#KejayaanMilikMu

Monday, April 10, 2017

Main Yang Fitrah

Dahulu
Mainnya di tanah
Kemudian
Mainnya di rumah
Kini
Mainnya di skrin
Akhirnya
Mainnya bukan lagi fitrah
Maka
Matilah jiwa si kecil itu...
Kasihan.

"Anak yang tidak dibenarkan bermain akan mati jiwanya-Imam Al-Ghazali"

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
#KembalikanFitrah

Bermain dan pembentukan konsep

Kanak-kanak awal usia memahami dunia persekitaran dan membina konsep melalui bermain, meneroka, mengeksperimen dan membina pengalaman secara natural dalam persekitaran yang kondusif.

Ini lebih penting daripada "drilling" untuk cepat membaca dan mengira.

Wallahu " Alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
#RumahkuSekolahku

Sunday, April 9, 2017

Ignore The Unnecessory

People judge you according to their perceptions
Or they mirror you
It doesn't define you but it defines them
They are also fighting with their ego not you
Just check and balance yourself
Do not take in if it is not true
Ignore the unnecesary
You do not owe anybody any explanations
You cannot please everybody
Move on
Progress as you go.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Monday, April 3, 2017

Lara Terindah

Air mata ini
Adakalanya mengalir jua
Tidak mampu dibendung lagi
Tidak mampu bertahan lagi
Di kolam jiwa ini..

Air mata ini
Mengalir jua dalam meniti kehidupan
Merasai jua bahagia dalam lara
Manis dalam duka...

Air mata ini
Biarlah memadam api keegoan
Membasuh duka yang membelenggu
Menjernihkan yang keruh...

Air mata ini
Mengalirnya biar memberi erti
Mendamaikan jiwa
Memberi nafas baru
Buat seorang musafir
Yang mencari jalan pulang.

Rosnah Ahmad
#LaraTerindah

Sunday, April 2, 2017

Clarity & Focus

Assalamualaikum sahabat yang dirahmati Allah...semoga hari ini lbh baik dr semalam..semoga terus istiqamah berusaha menyantuni diri dan keluarga secara fitrah...

Salam keluhuran dan kedamaian🍀🌾☘🌴

Love is not to possess
But to honour
To appreciate
Life is not to compete
But to complete
To encourage
Success is not to fear
But to create
To hope
With clarity and focus
With the end in mind.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Adam AS vs Iblis

Apabila memakan buah pohon yang dilarang Allah kerana tipu daya iblis, Nabi Adam AS tidak menyalahkan iblis malah memohon ampun kepada Allah SWT dan mengaku menaniaya diri sendiri.

Dan Allah SWT menurunkan Nabi Adam AS ke dunia sebagai Nabi.

Sebaliknya iblis angkuh dan sombong mengingkari perintah Allah SWT supaya sujud kepada Adam AS. Allah SWT mengeluarkan Iblis dari syurga dan iblis meminta supaya Allah SWT memanjangkan umurnya hingga hari kiamat untuk menyesatkan manusia.

Ya Allah, jadikan kami antara orang-orang yang beruntung yakni yang selalu menghisab diri, memohon ampun serta mengharap rahmatMu dan jauhi kami dari sifat sombong dan angkuh.

Surah Al-Araf, Ayat 23:
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi".

Wallahu 'Alam.

Rosnah Ahmad
#SantuniFitrahTransformasiDiri

Buatmu Sahabat

Merintis
Adakalanya tersadung
Adakalanya terjatuh
Tercalar dan terluka...

Mendaki
Seringkali kepayahan
Seringkali keletihan
Tergelincir dan terjatuh...

Jalan-jalan perjuangan
Jalan jalan kebenaran
Menuju kecemerlangan
Ada onak dan duri
Ada godaan dan nafsu
Mehnah yang menghalang...

Bersabarlah duhai hati
Syukurlah dalam rindumu
Senyumlah dalam tangismu
Sesungguhnya DIA ada bersamamu
Mohonlah keampunanNya
Mohonlah pertolonganNya
Dalam usahamu
Dalam mencari redhaNya...

Cukuplah DIA bagimu
Senangkanlah hatimu
Duhai sahabat.

Rosnah Ahmad
#BuatmuSahabat
#ICare

Saturday, April 1, 2017

Mendidik Anak-Persekitaran Kondusif dan Realiti

Orang kata: Persekitaran yang sempurna adalah penting untuk kecemerlangan anak

Saya kata: Persekitaran yang kondusif dan natural dalam komuniti yang memahami perkembangan menyeluruh anak lebih efektif dalam melahirkan insan yang cemerlang.

Ibu bapa, pendidik, komuniti dan sistem berperanan bergabung usaha mendidik setiap anak yang fitrahnya suci.

Anak belajar dalam persekitaran yang menyokong perkembangan mereka secara natural dalam realiti kehidupan sebenar.

Contoh:. Mereka berinteraksi dan bermain bersama kawan-kawan tetapi adakala bergaduh. Ibu bapa dan pendidik harus menjadi pembinbing supaya mereka belajar memahami, bertolak ansur, berkongsi dan berdamai dalam proses berinteraksi, bermain dan bergaduh. Maka lahirlah anak yang bijak mengurus emosi diri dan memahami emosi orang lain dalam persekitaran sosial.

Terima kasih kepada ibu bapa dan anak-anak yang hadir semalam dalam Program bulanan Sentuhan Bapa Belaian Ibu kali ke9- TADIKA & TASKA dan peranan Ibu Bapa

Semoga usaha murni ini dimudahkan dan diberkati Allah SWT.

Wallahu 'Alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
Perkasakan Institusi Keluarga
Kembalikan Peranan Ibu Bapa

Thursday, March 30, 2017

Kerja Rumah Yang Damai

Bila membuat kerja-kerja rumah
Bersyukur dan bersabarlah
Kerana menyantuni keluarga itu besar ganjaran dariNya
Betulkan niatmu
Berzikirlah
Senyumlah
Damailah dirimu yang bahagia dan membahagiakan
Dengan izinNya.

Rosnah Ahmad
#SenangkanlahHatimu
#MengemasMemasak😄

Tuesday, March 28, 2017

Sentap

Apabila kita sentap
Ada sesuatu yang mengusik ego kita
Kita ada pilihan
Samada untuk istighfar, mengaku,  menerima yang benar dan usaha berubah ke arah yang lebih baik
Atau sentap, marah-marah dan kekal begitu...

Huhu..tazkirah utk saya😄yang kadang-kadang sentap juga

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Penglibatan Ibu Bapa Meningkatkan Potensi Anak

Orang kata:  Anak mesti dihantar ke TASKA dan TADIKA yang berkualiti bagi menjamin kejayaan mereka di kemudian hari.

Saya kata: Itu sahaja tidak memadai dan bukan penentu kejayaan. Rumah sekolah pertama dan ibu bapa guru utama. Pendidikan bermula di rumah dan penglibatan ibu bapa di TASKA & TADIKA sangat penting untuk meningkatkan potensi dan perkembangan anak.

Maka institusi keluarga perlu diperkasakan dan peranan ibu bapa dalam pengasuhan dan pendidikan perlu dikembalikan disamping adanya sistem sokongan yang berkualiti.

Wallahu'Alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu.

Thursday, March 23, 2017

Be at Peace

Accept
Do not resist
Know your strength and weakness
Make your choice
Conquer your fear
Fight your defense mechanism
Reflect and learn
Progress and prosper
Be on the path of excellence
Be at peace.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Be at Peace

Accept
Do not resist
Know your strength and weakness
Make your choice
Conquer your fear
Fight your defense mechanism
Reflect and learn
Progress and prosper
Be on the path of excellence
Be at peace.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Tegas Berprinsip

Orang yang berprinsip tegas berbicara
Untuk menegakkan kebenaran
Bukan untuk meraih populariti
Orang yang tidak berprinsip terlalu menjaga hati dalam berbicara
Untuk disukai ramai
Hingga hilang integriti.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Tuesday, March 21, 2017

Hidup Dengan KeredhaanNya

Hidup ini perlukan keredhaanNYA
Bukan pujian dan sanjungan manusia
Cukuplah DIA bagi mereka yang  berserah

Rosnah Ahmad
#SenangkanHatimu

Monday, March 20, 2017

Redha dengan ujian

Kita dilahirkan suci
Kita inginkan akhiran yang suci
Di pertengahannya adalah ujian
Itulah hakikat
Jika kita menerimanya dengan redha
Dan menyucikan hati
InsyaAllah kita merasai kedamaian
Dalam apa jua.

Rosnah Ahmad
#SenangkanHatimu

Friday, March 17, 2017

Fight Your Defense Mechanism

Fear often leads to defense
Acknowledge your fear
Fight your defense mechanism
Step out of your comfort zone
Empower the leader in you
Execute the power of NOW
Progress and prosper

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Masa

Copy paste
Masa XII

Hampir 30 tahun dulu, aku bertanya kepada seorang professor tentang pengurusan masa. Katanya, kita tidak boleh uruskan benda yang tidak ada.

Kenapa pulak? Tanya ku.

Sebab masa tidak wujud. Jawabnya.

Melihat aku terdiam dan termenung, seakan2 cuba menyelami maksud kata2nya, dia menambah:  Masa tidak wujud. Ia sekadar bayangan prioriti. Uruskan prioriti mu dengan baik, maka akan terurus lah masa mu.

Semenjak itu aku tidak lagi berusaha menguruskan masa. Aku sekadar berusaha perbetulkan prioriti hidupku.

Think big picture

Think big
Think beyond your needs
Think big picture
Empower the leader in you
Lead with the end in mind

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Thursday, March 16, 2017

Thrive with honour

Do not try to be popular
Be principle centred
Stand tall
Strive with courage
Thrive with honour

Ungkapkan Sayang

Kasih yang diungkap
Sayang yang didengar
Berkata dari hati
Tersemat di hati
Yang bahagia dan membahagiakan.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
#DoakanAnakUngkapkanSayang

Kekasih Awal dan Akhir

Siang yang berlalu
Bermakna buat yang berbakti
Malam yang damai
Bermakna buat yang mengerti
Esok yang belum pasti
Bermakna buat yang menanti
Malam dan siang
Menyeru nama Kekasih
Kekasih Awal dan Akhir.

Selamat malam.
Assalamualaikum.

Rosnah Ahmad
#DamailahSemua

Wednesday, March 15, 2017

Serve

Serve
Where you are appreciated
Strive
With courage
Thrive
With honour

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#SentuhanBapaBelaianIbu
#KolejKomunitiRompin

Yang indah

Persepsi membezakan bagaimana seseorang melihat sesuatu
Yang indah itu biasanya melihat yang indah
Maka...
Jernihkan hatimu
Positifkan fikiranmu
Berbaik sangka selalu
Jika ingin melihat keindahan dalam apa jua

Rosnah Ahmad
#SenangkanHatimu

Thrive with honour

Empower the leader in you
Execute the power of NOW
Strive in the process of change
Hope for courage
Be on the path of excellence
Thrive with honour
Reflect and learn
Progress as you go

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Sunday, March 12, 2017

Life-LIVE in it


If you chase money
You are not LIVING
LIFE-Live in it
Grow with fundamentals and principles
-Abang Abu

Quotes by Rosnah Ahmad

Saturday, March 11, 2017

WE CARE

WE CARE
Wise (Bijak)
Bijak mngeluarkn kata2 yg mngembirakan org lain.

Emphathy(Empati)
Mengucapkan kata2 yg  mgambarkn rasa ehsan, memahami, simpati atau enak di dengari.

CARE ( Cakna)
Mengeluarkn kata2 yg mlambangkn sikap ambil berat atau cakna antara satu sama lain

ACCOUNTABILITY ( Kebertanggungjawaban)

Bertanggungjawan atas setiap perkataan atau nasihat yg diberi selari dgn perbuatan dn tingkahlaku.

RESPECT ( Hormat)
Mengeluarkn prkataan dgn rasa penuh hormat mngikut kategori umur, pangkat dlm kluarga @ jabatan.

ENJOY(Gmbira@Seronok)
Melahirkn kata2 yg mnyeronokkan hati org lain  wlaupn diri ketika itu tidak selesa dgn org brkenaan,namun prcakapan yg dikluarkn tetap mesra dn brsopan.

Dr Wan Fauziah

Jaga Adab dan Akhlaq

Orang kita: Anak generasi sekarang lain. Aktif dan kreatif. Mereka tak macam kita dulu.

Saya kata: Fitrah manusia tetap sama walau zaman berbeza. Akhlaq dan adab perlu dijaga walau generasi apapun yang kita didik. Tegurlah anak dan ajarlah adab dan akhlaq seperti adab berjalan depan orang tua, adab dalam masjid dan akhlaq ketika tetamu datang ke rumah.

Wallahu'alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Thursday, March 9, 2017

Anologi Kapal Titanic

Analogi Kapal Titanic

Kenapa Kapal Titanic tenggelam:

1. Nampak seperti kerana melanggar "tip of the iceberg". Namun iceberg yang di bawah lebih besar lalu merosakkan kapal Titanic dan tenggelam

2. Kajian sains selepas 100 tahun mendapati keadaan suhu yg berbeza  menyebabkan "mirage" yang menyukarkan penglihatan. Ini menyebabkan pengawal menara tidak nampak iceberg sehingga pada jarak yg sudah terlalu dekat untuk Tintanic mengubah haluan dengan selamat.

3. Apa pun faktor-faktor itu hanya asbab- Titanic tenggelam kerana keangguhan manusia kpd Yang Esa yang menyatakan Titanic sebagai:

" The ship that never sank"

Begitu juga apabila orang bercakap berkaitan masalah biasanya yang dinyatakan itu hanya " tip of the iceberg". Jadilah pendengar yang baik dan selami untuk mendapatkan punca masalah sebenar.

Apa pun bantulah mereka melihat ke dalam diri, mencari punca mencari dan penyelesaian masalah. Ia adalah proses kembali kepada fitrah, penyucian jiwa dan pengislahan diri.

Wallahu'alam.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#SantuniFitrah!TransformasiDiri
#StayHumble

Lead With Love

I humble myself through life
I humble myself before You
Oh my God
The Almighty
The Most Merciful
The Most Beneficient
Help me lead with love
Shower me with Your guidance
Make ease my endeavours
Onto You I seek forgiveness
And onto You
I surrender...

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#LeadWithLove

Tuesday, March 7, 2017

Makanan untuk pertumbuhan dan perkembangan

Orang kata: Biarlah anak pilih sendiri makanan yang dia suka asalkan dia nak makan.

Saya kata: Anak kecil belum tahu khasiat makanan. Kita sebagai ibu bapa perlu masak makanan dan galakkan anak makan makanan berkhasiat sesuai dengan usia kerana ia sangat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan mereka.

Wallahu 'alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Penawar dari Al-Quran

Jernihkan hatimu dengan Al-Quran.

Yunus, Verse 57:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.

Surah Yunus, Verse 58:
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad) "kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan Al-Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainnya), kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal)".

via iQuran

Sunday, March 5, 2017

Syukur

Assalamualaikum sahabat yang dirindu & dirahmati Allah.

Pagi yang bercahaya
Hari yang bahagia
Ya Allah
Ya Hayyu Ya Quyyum
Ya Ghafur
Ya Jalali Wal Ikram
Jadikan kami golongan yang sentiasa mensyukuri
Yang selalu ingat dan yakin
Bahawasanya kami pasti kembali dan bertemu denganMu
Anugerahkan kami iman yang sempurna
Hati yang kusyuk
Ilmu yang bermanfaat
Keyakinan yang mantap
Rezeki yang berkat
Kesihatan yang baik
Dan akhiran yang mulia.

Rosnah Ahmad
#SalamKeindahan&Kedamaian

Judgement doesn't define you

People judge you according to their perceptions
Or they mirror you
It doesn't define you but it defines them
Just check and balance yourself
Do not take in if it is not true
Ignore the unnecesary
You cannot please everybody
Move on
Progress as you go.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Saturday, March 4, 2017

Tegas itu perlu

Orang kata: Kalau tegas dengan anak nanti mereka tertekan

Saya kata: Ketegasan perlu dalam mendidik anak supaya mereka rasa selamat dan hormat terhadap ibu bapa.

Tanpa ketegasan anak sukar membezakan yang benar dan salah. Mereka juga kadang-kadang keliru.

Wallahu 'alam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Friday, March 3, 2017

Kami Ini HambaMu

Siang sudah berganti malam
Sehari lagi sudah berlalu
Ya Allah
Ya Ghafur
Ya Jalalil Wal Ikram
Jadikan kami orang yang selalu ingat
Bahawasanya kami hamba
Tiadalah kepunyaan kami kecuali pinjaman yang diamanahkan
Jadikan kami pemimpin yang amanah dan adil
Ampuni dosa-dosa kami
Kurniakan kami akhiran yang baik
Dan tempat tinggal yang lebih baik.

Rosnah Ahmad
#DamailahSemua
#SelamatMalam

Assalamualaikum...

Thursday, March 2, 2017

Jumaat Yang Mulia

Assalamualaikum. Salam jernih dan indah buat semua🌺☘🌴🍀🌻

Pagi yang damai
Hari yang bermakna
Jumaat yang mulia
Ya Allah Ya Rabbal Alamin
Ya Hayyu Ya Quyyum
Ya Jalali Wal Ikram
Kurniakan kami...
Ilmu yang bermanfaat
Rezki yang berkat
Keyakinan yang mantap
Keluarga yang bahagia
Ukhwah yang mekar
Mudahkan urusan kami
Terimalah amalan kami
Ampuni kami
Jadikan kami orang-orang yang mendapat petunjuk
Yang memilih jalan taqwa
Iaitu jalan orang-orang yang beruntung.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Wednesday, March 1, 2017

Aku dan ibadah

Bila aku bekerja
Aku melunaskan tujuan hidupku
Bila aku kembali
Aku menyantuni keluargaku
Membersih
Mengemas
Memasak
Membasuh
Melipat
Bila kelapangan
Aku menegur sapa dan menziarahi jiran tetanggaku
Kaum kerabat dan sahabat-sahabatku
Bila aku penat
Bersyukur jua aku
Kerana aku sudah beibadat padaMu Ya Allah...

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Di setiap detik hidupku
Kau berilah pertolonganMu
Dalam ikhtiarku
Menuju kecemerlangan diri dan keluarga
Supaya menjadi qudwah hasanah kepada ummah
Ikhlaskan usahaku hanya keranaMu
Ampuni aku dan kurniakan aku akhiran yang baik.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#SenangkanHatimu

Lakar kejayaanmu sendiri

Lakar kejayaanmu sendiri
Usah harapkan orang lain mengangkatmu
Usah gadai prinsip hidupmu
Berani menjadi dirimu
Tegas berprinsip
Teguh berdiri
Walau adakalanya kau terpaksa berjalan sendiri
Senangkanlah hatimu
Kerana dirimu berharga.

Rosnah Ahmad
#MemperkasakanAnda

Create Your Own Success

Create your own success
Never wait for others to raise you
Dare to be different
Never loose your principles
Stand tall
Walk alone if you have too
You are enough
Be you.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Usah Membangau Lagi

Tak tahu
Belajar
Tak faham
Tanya
Tak ada
Cari
Tak dapat
Usaha

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#UsahMembangauLagi

Tuesday, February 28, 2017

Keep Climbing

There is always another mountain to climb
Just take a break
Enjoy the view
Then keep climbing
You will get to the next peak

Failure lead to success

More than often
Failure leads to success
Make your discoveries
LEAP!
Success is just around the corner

Leap

Fear of being judged
Often hold you back
Hold your fear in one hand
Hold your passion in the other
LEAP!
Execute the power of NOW
You have greatness within you.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Matlamat prasekolah

Matlamat pendidikan prasekolah bukan hanya untuk membaca, menulis dan mengira sahaja.
Jika itu sahaja matlamatnya
maka lahirlah anak yang biasa-biasa sahaja.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Do not take it personal

Sometimes when you speak the truth you will get rejection...
Don't worry and don't take it personal
It is them fighting with their ego
Nothing is wrong with you
So let it go
Move.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#LetItGo

Tegas berprinsip

Orang yang tegas selalu disalah ertikan sebagai garang
Tapi orang yang tegas memberi hak dan menyelesaikan masalah
Orang yang tegas ada prinsip
Tidak seperti orang yang nampak lembut tapi macam lalang malah boleh memporak- perandakan.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou
#BePrincipleCentred

Isu penderaan knk2 Taska dan Tadika...

Dr fb Hazhari Ismail

Satu persatu kes yang membabitkan institusi pendidikan taska dan tadika di Malaysia.

23.10.2015 – Kanak-kanak lelaki menjadi mangsa dera pengasuh di Terengganu
04.01.2016 – Bayi 4 bulan maut di Taska, Georgetown
13.01.2016 – Dera bayi 3 bulan dan pengasuh di reman, Jitra
13.08.2016 – Kanak-kanak 3 tahun menjadi mangsa dera di tadika, Tawau
21.01.2017 – Bayi dipercayai diikat di taska, Kajang
26.01.2017 – Kanak-kanak 3 tahun dihempap pagar taska, Johor Bharu

Ia berlaku di semua negeri. Sehingga ibu bapa rasa takut untuk menghantar anak-anak ke taska dan mencari alternatif jika ada suri rumah yang boleh menjaga anak masing-masing. Jika di taska, ada dua jenisnya, taska berdaftar dan tidak berdaftar. Satu hal pula.

Dikatakan, sehingga penghujung tahun 2016, hampir 77 taska dan pusat jagaan kanak-kanak ditarik balik lesen kerana melanggar peraturan. Dah berdaftar, tapi langgar peraturan pula. Sekarang lebih 4000 taska yang berdaftar sudah wujud di Malaysia.

Dan beratus lagi yang tidak berdaftar menjalankan operasi yang tidak sah, tapi ibu bapa masih tak sedar. Sebab itu kita sarankan ibu bapa untuk melihat sijil pendaftaran dan permit yang wajib dipaparkan di premis masing-masing, bukan semata-mata dekat dengan rumah sahaja.

Itu isu daftar dan tidak berdaftar. Sekarang isu requirement nak jadi pengasuh taska dan guru tadika. Kementerian meletakkan satu garis panduan dan syarat supaya guru tadika dan taska mempunyai sekurang-kurangnya diploma untuk menceburi bidang ini. Ini adalah langkah bijak kerana kita telah mula melihat perkembangan pendidikan kanak-kanak bermula seawal mungkin, dan insan yang menjadi medium pendidikan iaitu guru perlu mempunyai qualification yang lebih tinggi.

Cuma, kita masih teragak-agak dan mengambil lepasan SPM untuk menjadi guru tadika dan pengasuh. Atas sebab, mengajar kanak-kanak adalah benda yang mudah dan tidak perlukan qualification yang tinggi. Betul tak? Kita sendiri yang merendah-rendahkan taraf guru tadika, tetapi kita mengharapkan sesuatu yang tinggi dari mereka?

Apabila ada persatuan tadika dan taska di Malaysia menimbang semula level pendidikan guru tadika dan taska dari Diploma ke SPM, ia adalah sesuatu yang menyedihkan. Dek kerana melihat purata gaji yang diterima oleh pengasuh dan guru tadika adalah sedikit dan tidak memadai dan berbaloi untuk mereka yang mempunyai diploma. See, kita yang tidak mahu berubah.

Banyak kesan baik bila kerajaan tetapkan dasar supaya minimum diploma hanya dibenarkan. Dengan qualification itu mereka belajar tentang keselamatan menjaga kanak-kanak. Mendidik dengan pedagogi yang berkesan. Tahu dan faham perkembangan kanak-kanak. Melatih berinteraksi dengan ibu bapa. Membuat bahan bantu mengajar yang efektif.

Punya cantik tetapan yang ditetapkan. Kita nak naik tarafkan sektor pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia. Tatkala negara luar memandang tinggi guru tadika sama professionalnya dengan sektor lain, kita masih bersifat dangkal. Sebab itu isu dan kes-kes membabitkan kanak-kanak tidak pernah selesai dan makin meningkat. Ada pengusaha tadika dan taska main tipu dan culas untuk mengikut peraturan yang ditetapkan.

Di United Kingdom, sesiapa yang hendak bekerja dengan kanak-kanak perlu ada Disclosure and Barring Services (DRB) atau nama lamanya Criminal Record Bureau (CRB). Di Australia (Queensland), mereka perlu ada Blue Card Services. Kebanyakkan negara mengguna-pakai Certificate of Good Conducts.

Ini adalah record individu jika ada melakukan sebarang jenayah, bagi sesiapa yang tidak cantiknya recordnya, mereka diharamkan untuk bekerja dengan kanak-kanak. Buku guru sahaja, social workers, nurses, health services, even bakal guru (contoh penuntut yang mengambil jurusan pendidikan). Semualah. Asalkan ada interaction dengan kanak-kanak, so a BIG NO jika tiada dokumen pengesahan.

Di Malaysia, kita ini baik sedikit. Sesiapa sahaja dibenarkan untuk mengajar dan menjadi pengasuh. Ya, kita ada pekeliling yang menyatakan hanya 18 tahun ke atas, lepasan spm, sihat tubuh badan, bukan bekas banduan, tidak gila dan sebagainya. Cuma, apakah garis panduan ini benar-benar di ikut. Yelah, bagi peluang dekat bekas banduan untuk bekerja. Tak dinafikan, mereka boleh bekerja tetapi bukan dengan kanak-kanak!

Kita tidak jadikan Certificate of Good Conducts (Character) sebagai dokumen penting untuk pengambilan seorang guru dan pengasuh. Kita anggap tak penting. Bila berlaku sesuatu kes, baru nak kaji dan naik turun mahkamah untuk mereman pengasuh dan sebagainya. Boleh apply certificate tersebut di Ministry of Foreign Affair di Wisma Putra. Biar leceh sekarang, jangan leceh kemudian.

Datuk Seri Rohani Abdul Karim, Menteri di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) masih berkira-kira tentang kewajipan pemasangan CCTV sekiranya kes meningkat. Kenapalahhh nak tunggu kes meningkat. Mahu anak siapa lagi yang terkena.

Kita boleh elakkan. Pemasangan CCTV adalah salah satu caranya. Cuma, nak jadi guru tadika dan taska ini perlu dipilih. Bukan option terakhir untuk bekerja supaya dapat gaji.

Guru ini tinggi level dia. Kita yang suka-suka rendahkan.

Sebab itu, guru tadika dan pengasuh ni kita tak panggil bibik.

Love and happiness

Love and happiness is within you
You who feel  loved and happy
Will give out love
and make others feel happy

Kita tidak sempurna

Usah cuba menjadi sempurna
Kerana kita hamba yang tidak sempurna
Tetapi usahalah untuk membaiki diri
Progres pada jalan kebenaran
Jalan DIA yang sempurna
Tuhanmu Yang Satu
Tuhan sekelian alam.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Monday, February 27, 2017

Be human

Do not try to be perfect
Act macho or control "anggun"
Be human
Be comfortable in your own skin and improve

Today is open

Yesterday has spoken
Today is open
Full of abundance
Full of blessings
Full of love
Up for grabs
Empower the leader in you
Execute the power of NOW.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Damai di DS

Assalamualaikum wrt sahabat yang dikasihi dan dirahmati Allah. Salam jernih dan indah dr Kg Durian Sebatang...
🌴🌺🍂🐜🐡🐒🐤☕

Ku dengar burung berkicau riang
Cengkerik menyanyi-nyanyi
Unggas bersiul-siul...

Ku lihat mentari baru muncul
Katak melompat-lompat
Tupai berlari-lari...

Ku lihat wajah ayahku
Ku hidu masakan ibuku
Ku rindu wajah kesayanganku...

Indah sungguh kampungku
Damai sungguh hatiku
Syukur jua aku
Pada Mu Allah
Alhamdulillah.

#SenangkanHatimu

Sunday, February 26, 2017

When you resist change

You come up with a lot of excuses
It is your defense mechanism
You argue a lot about the truth
It is you fighting against your ego
Because you are resisting change
And choose to remain complacent.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Wednesday, February 22, 2017

Malam

Jika malam ini masih ada
Jadikan ia lebih damai
Jika esok bakal tiba
Jadikan ia lebih bermakna
Jika noktahnya sampai
Jadikan ia akhiran yang baik

Selamat malam semua
Moga semakin hari semakin bahagia
Semakin hari semakin tenang.

Assalamualaikum.

Tuesday, February 21, 2017

Improve

Just be comfortable in your own skin and improve
No one is perfect and no one will be
Keep progressing
Be on the path of excellence
Persevere.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Monday, February 20, 2017

Lawatan Muhibbah ke Masjid Spore

18 -19 Feb 2017

Jauh berjalan ke Kota Singa
Jernih hati di sambut sahabat
Menziarahi masjid ukhwah berbunga
Usaha dipacu semoga berkat


Ajarkan orang lain apabila anda sudah menguasai

Apabila anda sudah menguasai sesuatu ilmu dan kemahiran.
Ajarkan kepada orang lain.
Kemudian tingkatkan diri anda dengan kemahiran lain.
Usah takut orang lain lebih menguasai dan mendahului
Semua yang dimiliki adalah amanah yang perlu dilunaskan.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

"PENDERAAN SENYAP" YANG TAK DISENGAJAKAN .


I just read about Children Emotional Development dan saya mula perasan yang ramai ibu bapa (termasuk saya) sebenarnya selalu "dera" anak secara senyap dan tanpa sedar.
.
Yes, memang kita tak pukul anak dengan kayu golf,
kita tak rotan anak dengan paip getah,
kita tak sebat anak dengan tali pinggang,
kita tak ikat anak kat pokok rambutan,
kita tak tampar anak sampai berbekas,
kita tak maki anak depan orang,
kita tak cekik anak bila mereka nakal,
sebab kita tahu--
itu adalah penderaan.
Itu kejam.
Itu dosa.
Dan itu semua tak membantu malah membantut perkembangan anak. 
.
Tapi yang kita tak tahu adalah--
banyakkk penderaan yang kita sebenarnya lakukan terhadap anak-anak tanpa disedari.
.
Kita ingat kita tak dera,
kita ingat apa yang kita buat selama ni "takpe",
tapi rupanya--
KITA SEDANG DERA ANAK DALAM-DALAM.
.
Kenapa saya kata dalam-dalam?
Sebab "penderaan senyap" ni mampu membunuh emotional intelligence dan self-esteem anak-anak.
.
Emosi & self-esteem--
adalah dua elemen yang sangat penting,
dan ambil masa yang sangat lama untuk dibentuk,
tapi sangat mudah dibunuh.
.
Ada beberapa "sikap" ibu bapa,
yang sebenarnya berbentuk penderaan,
walaupun ibu bapa tersebut tak pernah meninggikan suara atau naik tangan.
.
This is what we call--
penderaan senyap.
.
Dan penderaan senyap ni dikatakan memberi kesan amat buruk terhadap perkembangan mental dan emosi anak-anak,
sama seperti penderaan fizikal atau penderaan yang nyata.
.
So today, let me share 7 jenis penderaan senyap  yang dilakukan oleh ramaiiiiii ibu bapa, tanpa disedari.
.
.
1) Ignorance & expressionless reaction
.
Atau dalam Bahasa Malaysia,
mengabaikan dan tidak memberi ekspresi atau reaksi.
.
Contohnya,
bila anak tengah bercerita atau menunjukkan sesuatu,
kita buat tak tahuuuuu je.
Langsung tak beri sebarang reaksi.
Ni banyak berlaku bila kita layan anak "sambil-sambil" buat benda lain.
.
Nak main dengan anak,
tapi tangan tengah layan Facebook.
Nak buat homework dengan anak,
tapi mata tengok fattah amin kat TV.
.
Maka jadi lah anak tu seperti bercakap dengan dinding.
Sebab "expressionless" kita sama macam dinding. 😒
.
Contoh lain, bila anak menyuarakan pendapat atau keinginan,
kita terus deny atau mengabaikan pendapat tersebut.
.
Contoh, "Mama, Haikal rasa nak pakai baju warna hijau la hari ni."
.
Tapi kita jawab, "Tak payah la."
Dan terus bagi baju warna lain.
Kalau kita di tempat anak tu, apa kita rasa?
.
Menurut kajian, anak yang selalu mendapat layanan macam ni,
takde keyakinan diri dan selalu membuat keputusan yang salah dalam hidupnya.
Sebab?
Keputusan mereka tak pernah didengari dan selalu kena akur dengan keputusan orang lain.
.
.
2) Stonewalling
.
Ni lebih kurang macam yang saya explain kat atas tadi--
anak bercakap dengan dinding.
.
Especially bila parents sengaja melambat-lambatkan menjawab soalan anak,
atau malas nak layan soalan anak.
Kalau jawab pun macam tak kena dengan soalan yang diberi.
.
Contoh bila anak tanya,
"Mama suka warna apa?"
.
Kita jawab, "Entah. Pape je laaa."
.
Kalau jumpa mak bapak cemni,
bancuh simen dan tuang kat muka diorang.
Biar jadi dinding betul. 😑
.
Please parents.
When you say, quality time with children,
that means 101% of your attention goes to them.
Bukan sambil-sambil.
Kerana "sambil" itu sebenarnya mendera anak-anak.
.
.
3) Mengejek atau merendah-rendahkan anak depan orang lain
.
Contoh bila ada orang puji anak kita,
"Ya Allah baiknya Haikal ni. Suka betul tengok dia."
.
Tapi kita jawab,
"Baik?? Puihhh! Makan bersepah, suka kencing malam, main tak reti kemas, kuat nangis, malas mandi, bla bla."
.
Konon-konon kita taknak riak dengan orang yang memuji tadi.
Tapi tanpa sedar, kita terkutuk dan membuka aib anak sendiri depan orang lain.
Anak pun terluka bila dengar.
Terus anak tu berdendam nak balas balik bila mak dia dah tua nanti. 😂
.
So never make fun of your child in front of other people.
Bila orang puji anak kita, say Alhamdulillah.
Pandang muka anak dan cakap, "Thank you for being a good son. I'm proud of you."
.
Lantak la orang nak cakap riak ke apa.
We are showing a good example to our children.
A good sense of appreciation and being thankful to have them.
.
.
4) Gaslighting.
.
Gaslighting means--
meragui atau menidakkan sesuatu yang diberitahu oleh anak.
.
Contoh kalau anak cerita, kat sekolah tadi ada orang baling pemadam sampai kena mata dia.
.
Tapi kita jawab, "Ala takpe. Biasa la tu. Abaikan je."
.
Atau bila anak cerita yang dia nampak sesuatu yang menakutkan.
Kita cuma cakap,
"Aaahh mengarutlah. Mana ada hantu. Awak mengelamun je tu."
.
Sikap ibu bapa yang suka gaslighting macam ni akan buat anak-anak keliru dengan diri,
dan hilang kepercayaan pada diri.
Anak-anak akan rasa setiap apa yang dibuat atau difikirkan adalah salah dan tak penting.
.
Nasihat saya untuk parents macam ni,
stop tengok drama pukul 7.
Dan fokus kepada anak.
Sebab yang banyak mengelamun tu sebenarnya bukan anak, tapi--
YOU. 😒
.
Sepatutnya bila anak nak cerita atau beritahu sesuatu,
mata dan telinga sepenuhnya kepada mereka.
And never deny what they feel.
Peluk and tell them,
"Don't worry. I am here with you. Everything will be fine."
.
.
5) Hypercritical
.
Ibu bapa yang cerewet,
terlalu banyak complaint,
terlalu banyak yang tak kena di matanya.
.
Anak comot sikit, marah.
Anak terlanggar sikit, marah.
Anak buat lawak sikit, marah.
Anak nak rehat kejap, marah.
Anak pakai baju lain seluar lain, marah.
Anak silap baca sikit, marah.
Anak pelat cakap sikit, marah.
Anak dapat no.2 dalam kelas, marah.
Semuaaaaaaaa benda,
kalau tak perfect--
marah.
.
Ibu bapa yang hypercritical atau banyak complaint macam ni,
sebenarnya bukan sebab nak anak perfect sangat,
tapi diri dia sendiri tiada sifat syukur dan tak boleh terima kekurangan diri sendiri yang terrrrlalu banyak.
.
So cermin diri sebelum expect perfection daripada anak-anak.
Happy life is not about perfection.
It's about embracing the imperfections,
and cherish the small good things.
.
.
6) Kurang memuji, tak ucap sayang, dan tak menzahirkan sokongan.
.
Ada kan parents macam ni?
.
Jarangggggg sangat cakap i love you kat anak-anak.
Sebab ego.
.
Dan bila anak capai sesuatu,
jarangggggg ucap tahniah.
Lagi teruk bila just respond, "Alaa biasa je tu. Abah dulu lagi hebat."
.
Huk aloh 😑
.
Dan bila anak tengah nervous nak masuk competition ke apa,
kita tak menzahirkan sokongan kepada anak,
tak datang masa competition berlangsung,
dan tak bagi kata-kata semangat kat anak.
Sebab kita rasa tak penting.
.
If you are this kind of parent,
jangan terkejut bila anak dah berjaya capai macam-macam nanti,
mereka tak ucap terima kasih pun kat ibu bapa mereka.
Sebab sikap kita sendiri yang minta untuk tidak dihargai.
.
.
7) Mendiamkan sesuatu kesilapan dan menjadikan ia kebiasaan.
.
Contoh,
bila kita dapat aduan dari pihak sekolah,
yang anak kita ponteng sekolah,
atauanak kita buli rakan lain,
kita buat tak tahuuuu dan anggap aduan tersebut seperti angin lalu di ufuk timur yang lama-lama akan hilang sendiri.
.
Kita lepas tangan.
.
Kita tak berdepan dengan anak,
tak heart-to-heart talk dengan anak,
tak bantu anak untuk menjadi orang yang lebih baik.
.
Perangai parents yang macam ni,
kalau dibiarkan berlarutan,
akan menyebabkan anak semakin "menjadi-jadi" kerana bagi anak,
semua kesalahan yang dilakukan itu "takpe"  dan bukan dosa di mata ibu bapa mereka.
.
Kalau ada cikgu-cikgu yang berhadapan dengan ibu bapa yang lepas tangan camni,
better hantar anak-anak ni kat rumah anak yatim je.
Buat apa nak ada parents kalau parents asyik lepas tangan? 😒
.
Baik jadi anak yatim.
Entah-entah perhatian yang mereka dapat dekat sana lebih bagus.
.
Haa sekarang nak mengaku pulak itu anak-anak kau. 😂
.
.
So itu lah antara penderaan-penderaan senyap yang tak disengajakan,
tapi banyakkkkk berlaku.
.
Tak payah tengok rumah orang lain,
kat rumah sendiri pun ada berlaku.
Kan?
.
Jangan pandang remeh tentang isu ni sebab effect dia terhadap perkembangan anak adalah sama seperti penderaan-penderaan nyata atau yang berbentuk fizikal.
Cuma penderaan senyap ni berlaku secara dalaman dan perlahan-lahan kesan buruk dia datang.
.
Dan yang paling menyedihkan,
it's considered NORMAL in our culture.
Masyarakat kita biasanya pandang remeh tentang isu-isu yang melibatkan emosi anak-anak macam ni.
.
So how to fix this?
.
By changing ourselves.
By fixing our relationship with our own children.
By having more interaction and communication with them.
.
Dan berdoa lah supaya anak-anak kita nanti dijaga dan ditemukan dengan orang-orang yang baik dan hati-hati yang memuliakan mereka sepanjang hidup mereka.
.
Let's stop this "quiet" abuse.
And may all of us be the parents who always help their kids to grow happily and successfully.
Ameen.
.
Salam penghujung monday blues dari saya 😂,
Adlil Rajiah
.

Monday, February 13, 2017

Sedar & mengaku

Perubahan bermula dengan pencarian ilmu yang membawa kepada kesedaran dan pengakuan diri terhadap kesilapan.

Bukan berterusan membela diri dengan menyalahkan keadaan dan orang lain.

Usah membangau lagi!

Ayuh berubah ke arah kecemerlangan.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Empowering You

Acquiring knowledge and skills is important
Delivering knowledge and skills to others is challenging
Empowering oneself with knowledge and skills is more challenging
It is the art of moving the heart with knowledge and skills to inspire change and actions

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Friday, February 10, 2017

Tempoh Kritikal

Orang kata: Budak-budak, biar dulu nanti besar dia retilah.

Saya kata: Anak perlu diasuh dan dididik dari usia awal mengikut tahap kebolehan mereka. Ada tempoh penting yang anak menunjukkan minat dan initiatif melakukan sesuatu. Itulah yang dinamakan tempoh kritikal atau " critical period".

Contoh: anak 3 tahun suka menolong. Ibu bapa mesti memberi peluang anak menolong seperti membasuh pinggan, menyapu dan mengemas mengikut kemampuan mereka. Pengajaran yang berkesan adalah melalui ibu bapa sebagai pemudah cara.

Jika anak yang menunjukkan minat dan initiatif dikongkong dan dihalang maka mereka sukar melakukan semua itu apabila besar.

Rujuk Teori Erik Erikson:.

1.Otonomi lawan ragu-ragu/malu-1 1/2 -3 tahun
2.Inisiatif vs rasa bersalah-3-5 tahun

Meluntur buluh biarlah waktu rebung.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Thursday, February 9, 2017

Parenting bersama Ustaz Pahrol Mohd Joi

*Majlis Ilmu Parenting Bersama Ustaz Pahrol Mohd Joi*
Antara perkongsiannya:

*1.* *Kalau kita berasa sukar mendidik anak2, bersabarlah.* Tengoklah betapa sukar kita nak didik diri sendiri untuk istiqamah solat awal waktu, solat berjemaah, baca Al Quran sekurang2nya semuka sehari, puasa Isnin & Khamis dsbnya. Tambah2 lagilah untuk mendidik org lain. Maka bersabarlah dalam mendidik. Dalam banyak2 keadaan,  matlamat kita untuk anak2 sudah benar tapi kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.

*2.* *Tuntutlah ilmu secara berterusan.* Walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.

*3.* *Jangan label anak.* Boleh kata anak malas tapi jangan label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dengan nama yg baik sebab itu adalah labelnya.

*4.* *Letakkan misi dan visi yang jelas kepada anak.* Jadi hamba Allah yg baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yg baik. Ditambah dengan acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik anak jadi BAIK daripada didik anak jadi CERDIK.

*5.* *Anak bukan milik kita tapi amanah Allah kepada kita.* Didiklah anak mengikut kehendak Pemberi amanah. Jangan bawa anak2 kepada kita, tapi bawalah anak2 kepada Allah.

*6.* *Ibu sama dengan bulan Ramadhan* sebab ibu adalah madrasah anak2 dan bulan Ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu adalah cuaca dalam rumahtangga. Doa ibu lebih mustajab dari doa ayah kerana sayangnya lebih berakar kepada anak daripada ayah.

Sebab itu hadiah terbaik seorang ayah utk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.

*7.* *Pendidikan anak2* bermula di saat seorang lelaki mencari calon isterinya.

Yg sudah berkahwin dan ada anak2 tidak terlambat untuk membuat kebaikan. Didiklah isteri secara berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.

*8.* *Didiklah anak dengan Al Quran.* Ibnu Sina, Hafiz Al Quran pada masa umurnya 7 thn. Ini antaranya kerana semasa dalam kandungannya ia telah dididik oleh ibu yang hafizah Al Quran.

Kita bukan hafiz Al Quran tetapi pastikanlah anak2 sekurang2nya kenal huruf Al Quran melalui kita. Ambillah barakah ini.

*9.* *Ibu bapa pemimpin kepada anak2.* Pemimpin yang baik adalah yang besar pengaruhnya kepada anak2. Skrg ni anak2 tadika lebih percaya Ustazah di sekolah daripada ibu bapanya. Anak remaja lebih percaya kawan daripada ibu bapanya. Akhirnya, ibu bapa hilang pengaruh kerana dunia tanpa sempadan amat besar pengaruhnya.

*10.* *Tingkatkanlah pengaruh dari rasa cinta kepada kepercayaan.* Dlm rumahtangga,  dipercayai adalah lebih utama drp dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yg mencintai suaminya tp tidak mempercayainya.

*11.* *Walk the talk.* Didiklah diri kita dalam usaha mendidik anak2 kita. Bantulah anak2 menjadi soleh dan solehah dgn membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak2 mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.

*12.* *Niatkanlah kebaikan yg kita lakukan* seperti sedekah dsbnya sebagai tawasul anak2 menjadi baik. Cth: moga dengan sedekah ini, tetaplah solat anak2ku..

*13.* *Sayangilah anak2 kerana kita sayang dia bukan kerana sayang diri kita.* Cth: kita jadikan anak2 kuda lumba untuk kebanggaan kita. Anak dapat result yang baik terus war2kan. Anak yang tak dapat result elok diamkan dan dimarah kerana memalukan kita. Jangan membezakan anak2 yang pandai dengan yang kurang pandai.

Sedikit perkongsian utk kebaikan bersama walaupun diri serba kekurangan...

Wednesday, February 8, 2017

Wanita Solehah

Wanita yang cantik membuka mata lelaki
Wanita yang baik membuka hati lelaki

#Primadona

Qudwah Hasanah

Orang kata: Anak payah nak dengar kata.

Saya kata: Anak lebih mudah belajar dari pemerhatian dan peniruan. Maka ibu bapa harus jadi qudwah hasanah atau contoh yang baik kepada anak.

Walk the talk.
Action speaks louder than words.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Anak manja salah asuhan

Orang kata: Anak kalau dimanjakan mua.

Saya kata: Anak perlu diberi perhatian dan kasih sayang. Keperluan dan hak mereka juga perlu dipenuhi. Yang manja tu bila ibu bapa tidak mendidik anak mengurus diri, melakukan segalanya untuk anak dan tiada ketegasan.

Renung-renungkan.

Rosnah Ahmad.
#SentuhanBapaBelaianIbu

Emosi wanita

Copy paste dr wassap

Jangan main-main dengan emosi wanita.
.
Kes ibu kelar anak. Kes ibu campak bayi dari rumah flat tingkat atas. Kes meroyan. Kes isteri lari dari rumah. Kes ummul mukminin cemburu hingga pecahkan mangkuk di depan Rasulullah.
.
Kes emosi seorang wanita.
.
Saya mohon, masyarakat - khususnya suami dan keluarga terdekat jangan pandang remeh bila seorang wanita kelihatan sudah mula beremosi.
.
Bantu dia. Ratibkan zikir dan doa di dalam hati kita. Peluk. Pujuk.
.
Wanita ketika sedang penat atau tidak sihat sangat mudah beremosi. Wanita yang sedang emosi sangat perlukan perhatian. Jangan ditinggalkan. Kalau dia mahu luah perasaan, biar dia luahkan. Dengar saja. Jangan bantah apa-apa.
.
Wanita ketika sedang beremosi hanya perlu melepaskan apa yang terbuku di dadanya. Dia ingin keluarkan rasa sesak yang mengganggu. Ketika ini, otaknya tepu. Jiwanya beku!
.
Maka jangan masukkan apa-apa lagi. Ini bukanlah masa yang tepat untuk memberikan nasihat, apatah lagi untuk berdebat.
.
Waktu seorang wanita sedang diamuk perasaan, syaitan berkerumun di sekelilingnya. Waktu ini, setinggi mana pun ilmunya, mungkin terbang entah ke mana. Sekukuh mana pun imannya, mungkin dia akan tewas juga.
.
Jadi jangan marah seorang wanita ketika dia sedang marah. Bantu dia melepasi saat sukarnya. Jangan umpan lagi kemarahannya hingga dia buat kesilapan yang akhirnya dia sendiri sesali. Tenangkan saja seorang wanita yang sedang dirasuk emosi. Peluk. Pujuk.
.
Nanti bila dia sudah tenang, bila fikirannya sudah kembali rasional, bila apa yang tersumbat di dadanya sudah keluar, sudah lega, nasihatilah dia. Insya-Allah ketika ini, nasihat kita masuk macam air. Cair dan mengalir.
.
Seorang wanita itu dianugerahi Allah sifat yang sangat teliti. Kerana teliti, dia boleh menguruskan banyak hal-hal rumahtangga secara terperinci. Namun kerana teliti juga, adakalanya dia menyusahkan diri sendiri. Hal-hal yang kecil bagi seorang lelaki mungkin dianggap besar baginya.
.
Tegurlah jika dia tersalah.  Tapi tegurlah pada masa yang betul.
.
Sungguh sifat seorang wanita dan lelaki tidak sama. Kemampuan mengawal emosi juga tidak sama. Maka cubalah fahami perbezaan ini. Insya-Allah, banyak masalah dan musibah dapat dijauhi.
.
"Wanita itu dijadikan dari tulang yang bengkok. Kalau dibengkokkan, semakin bengkok. Kalau diluruskan, ia patah. Kalau dibiarkan, ia terus bengkok. Maka nasihatinya dengan kata-kata yang baik."

Ini Rasulullah yang pesan. Saya cuma sampaikan. Pesanan yang sudah cukup menggambarkan betapa tidak mudahnya mengendalikan emosi seorang wanita. Justeru, berhikmahlah.

Lelaki, jangan cuma mahu  terima seorang wanita dalam keadaan cantik manisnya saja. Belajarlah juga menerima dia ketika ribut melanda jiwa rapuhnya.
.
Terima orang lain seadanya seperti mana dia juga menerima kita seadanya kita. Insya-Allah, mudah melentur bahagia.

Tuesday, February 7, 2017

Ketenangan dlm PDP

Proses pengajaran dan pembelajaran itu perlukan ketenangan.
Disitu insyaAllah ilmu dapat digarap dengan berkesan insyaaAllah.

Rosnah Ahmad
#LearnThroughFitrah

Amal dan nilai

Apa yang pentng adalah nilai amal kita di sisiNya...
Bukan ramainya pengikut kita dan orang suka pada kita..

Wallahu 'alam

Rezki kejayaan

Jika engkau berjaya
Usahlah engkau sombong!
Semua itu kurniaan dan rezki dariNya
Bukan kerana kepandaianmu
Dan ianya ujian buatmu...

Usahamu diganjar

Jika engkau gagal setelah berusaha
Senangkanlah hatimu!
Allah menganjarkan usahamu bukan keberhasilanmu

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Prinsip Diri

Bila kita ada prinsip diri, kita tidak mudah ikut-ikut orang.
Kita sanggup jalan sendiri dengan cara kita.

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Sunday, February 5, 2017

Sanah Helwah to me

I am 51 years old today
I choose to be happy
I choose to be grateful
I choose to live, love & give
I choose to serve my life purpose
with WISDOM

Saturday, February 4, 2017

Jadilah orang berprinsip

Bila kita hendak disukai semua orang selalu kemungkinan kita tidak menyatakan kebenaran dan kurang berprinsip

Rosnah Ahmad
#EmpoweringYou

Thursday, February 2, 2017

Merengek itu fitrah

Tahukah anda?
Anak merengek atau meragam itu fitrah supaya hak anak untuk mendapat perhatian dan kasih sayang dipenuhi

Lampin dan pembaziran

Tahukah anda?
Jika anak anda masih belum dilatih ke tandas selepas usia 3 tahun
anda sedang membazir sejumlah wang yang besar

Marah dan menipu

Anak yang sering dimarahi kemungkinan akan menipu untuk mengelak diri dari dimarahi

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Urus Konflik

Berlembut dan tegas apabila perlu

Orang kata: Sayangkan anak tangan-tangankan

Saya kata: Berlembut dengan anak dan bertegas apabila perlu. Fahami tahap perkembangan dan asuh anak dengan amalan yang bersesuaian dengan perkembangan (ABP). Raikan fitrah dan  santuni akhlak anak dengan kasih sayang dan doa.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Main di alam

Orang kata: main kat luar tu kotor dan bahaya
Saya kata: main kat luar tu mendamaikan jiwa, menyemai benih iman, meningkat perkembangan dan menjadikan anak lebih cergas dan cerdas.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Saturday, January 28, 2017

Label perasaan anda

Org kata:sorok perasaan kita drpd anak
Saya kata:Label perasaan kita. Biar anak tahu dan belajar memahami perasaan org lain

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Jernih

Hati yg jernih sukakan kebaikan

Hati yg jernih mencari kedamaian

Hati yg jernih mudah memaafkan

Hati yg jernih sedar dan mengaku kelemahan diri

Hati yg jernih sedia berubah

Hati yg jernih selalu ingat mati

Hati yg jernih hidupnya berbakti

Hati yang jernih memelihara silatulrahim

Wallahu 'Alam
Rosnah Ahmad

Waktu susah dan senang

Org kata: Jgn bagi tahu anak bila kita susah
Saya kata: Bagi tahu waktu susah dan jgn biasakan anak dgn kemewahan waktu senang

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Latih anak urus diri sejak kecil

💥Orang kata: Kesian nak suruh anak tolong kerja rumah sebab masih kecil
Saya kata: Latih anak menolong dan urus diri ikut kebolehan sejak kecil.Bagus untuk sahsiah dan perkembangan holistik anak.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu

Monday, January 23, 2017

Perjuangan-Teruskan

Wahai sahabat
Teruskan perjuanganmu
Walau apa jua cabaran
Mehnah dan tribulasi itu sunnatullah
Adat orang berjuang
Bersabar dan yakinlah
Allah bersamamu
Senyumlah selalu😀
Damaikan jiwamu dengan zikrullah🌴☘

Saturday, January 21, 2017

Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) Bermakna di TASKA

Dikongsikan rumusan BENGKEL RPA BERMAKNA yang dijalankan bersama 47 orang pengasuh TASKA di Kuantan pada 21 Jan 2017.

☘RPA =Rancangan Pelaksanaan Aktiviti

📌Rancangan- rancang RPA minggu sebelum pelaksanaan aktiviti ( contoh minggu ke3 Januari )

📌Pelaksanaan-Pada minggu berikutnya ( untuk minggu ke 4 Januari)

📌Aktiviti-setiap minggu mesti ada 6 bidang perkembangan kanak2 dan dan 1 pemakanan

Satu minggu ada 5 hari iaitu isnin hingga jumaat
1 hari 2 RPA jadi darab 5 hari =10 RPA utk seminggu

☘☘RPA BERMAKNA

🌺Memberi makna dalam kehidupan kanak2
🌺Proses adalah penting
🌺Perlu tahu tahap2 perkembangan kanak-kanak (rujuk tahap2 dalam modul KAP)
🌺Kaedah yang digunakan mesti berkesan
* Bermain
* 3E ( Explore, Experiment Experience)
*Amalan Bersesuaian Dengan Perkembangan (ABP)
*Bertema
*Projek

🌺Guna bahan yang konkrit

☘☘☘WEB RPA MINGGUAN

Contoh . Tema Diri Saya
Umur 4 tahun
Bahan Asas- Telur
(Bahan asas yang dipilih dari persekitaran yang dekat dengan kanak2 iaitu rumah dan taska. Ia juga digunakan sepanjang minggu merentas perkembangan untuk memberi makna kepada kanak. Cara ini juga melibatkan ibu bapa dan kanak2 dalam penyediaan bahan. Pendidik bertindak sebagai pemudahcara sahaja)

💥Rujuk Modul 5 (3-4 tahun)

📌Perhatikan tahap kebolehan/pengetahuan sedia ada  kanak2 4 tahun yg diasuh.

📌Pecahkan 10 RPA kepada 6 bidang perkembangan dan 1 Pemakanan

Contoh:
Fizikal -1,
BKLA -2,
AMPL-, 2
SSEK-2
KE-1
DPDP -1
Pemakanan-1

Kemudian daripada tahap2 perkembangan dlm modul 5 pilih  tahap kebolehan/pengetahuan sedia  dan objektif yg boleh dicapai oleh kanak2 untuk 10 pecahan RPA  tadi.

Contoh.

1. Fizikal-

Kebolehan/pengetahuan sedia ada- kanak2 boleh mengulas kulit telur (kepingan besar)

Objektif: kanak2 boleh mengupas kulit telur ( kepingan kecil)

2. BKLA

Kebolehan/pengetahuan sedia ada: Bercerita menggunakan ayat pendek (4 perkataan)

Objektif: Kanak2 bercerita
dengan ayat yang panjang (5 perkataan)

3.
4. Hingga 10

☘☘☘☘ Kemudian cari aktiviti yang bersesuaian dengan objektif yg dipilih. ( dengan tema diri saya dan bahan konkrit TELUR)

Contoh:

1. Fizikal
Objektif- Kanak2  boleh mengupas kulit  telur.
Aktiviti- Mari mengupas kulit telur

2.BKLA

Objektif- Bercerita tentang telur dengan ayat panjang (5 perkataan)
Aktiviti-Saya ada tiga biji telur rebus

Dan seterusnya utk semua 10 RPA

☘☘☘☘☘ JADUAL HARIAN

📌Daripada 10 Aktiviti tadi susun jadual seminggu ie Isnin hingga Jumaat

Contoh

Isnin-

1.Saya ada tiga biji telur rebus
2.Mari mengupas kulit telur.

Selasa.

1. Saya suka tolong cikgu
2. Saya suka makan telur

Dan seterusnya sampai jumaat

💥Jadual perlu disusun dengan aturan yang betul supaya nampak proses dan kesinambungan.

Contoh aktiviti pertama hari isnin bercerita tentang telur yang kanak2 bawa dari rumah. Kemudian telur yang sama dikupas. Simpan kulit telur yang dikupas untuk aktiviti kolaj telur pada hari rabu.

📌Kemudian tulis RPA harian (10 RPA)

CONTOH:

Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA)

📌Bidang Pembelajaran: Fizikal

📌Tajuk Aktiviti: Mari mengupas telur

📌Umur kanak2: 4 tahun
Bil kanak2: 5 orang

📌Pengetahuan sedia ada: Kanak-kanak mengupas kulit telur (kepingan besar)

📌Objektif:

1.  Kanak-kanak boleh mengupas kulit telur (kepingan kecil)

2. Kanak-kanak boleh berbual tentang telur (BKLA)
( Ini adalah objektif gabung jalin dlm bidang lain yg berkait rapat dengan objektif bidang fokus iaitu fizikal
-bila mengupas telur kanak2 juga digalakkan berbual berkaitan telur)

Senaria barang/alat
1. Pinggan (6)
4. Alas meja
3. Mangkuk (6).
6. Telur rebus (15) ( libatkan ibu bapa utk membawa 3 biji telur rebus dari rumah untuk anak masing2-tulis dalam buku log di ruangan pesanan)

📌Ruang Aktiviti : Ruang Depan ( luar)

📌Langkah-langkah pelaksanaan:

1. Permulaan Pengajaran

Bawa kanak2 ke ruang depan bahagian luar taska. Minta kanak2 duduk dan bermesra dgn kanak-kanak dgn berbual.

2. Langkah-langkah mencapai objektif

☘Galakkan kanak-kanak kulit mengupas telur ( kepingan besar) 
(ini adalah kemahiran sedia ada untuk melihat tahap kanak2- ambil dari pengetahuan sedia ada di atas )

☘ Galakkan kanak-kanak mengupas kulit telur kepingan kecil ( ambil dari objektif di atas )

☘Terus galakkan kanak-kanak mengupas kulit telur kepada kepingan kecil hingga yakin dan mahir

☘ Sambil mengupas kulit telur galakkan kanak-kanak berbual tentang telur (BKLA)-( ambil dari bidang gabung jalin di atas)

☘Beri pujian, galakan dan dorongan sepanjang proses dijalankan.

3. Langkah-langkah yang memerlukan langkah kontigensi

☘Sekiranya mudah, galakkan kanak mengupas kulit telur kepada kepingan yang lebih kecil

4. Penutup Pelaksanaan Aktiviti

Bersoal jawab dengan kanak2 berkaitan proses mengupas telur.

5. Perhatian

☘Pastikan kanak2 membasuh dan mengelap tangan sebelum dan selepas aktiviti
☘Pastikan kanak2 berhati2 mengupas telur supaya jari tidak luka
☘Pastikan kebersihan  semua peralatan.
☘Pastikan tiada kanak2 yang elergik pada telur

Nota:

1. Tajuk mesti menggambarkan strategi pedagogi yang sesuai bukan objektif..dalam contoh  "mari mengemas meja makan" BUKAN "mengasingkan pinggan dan mangkuk" .

2. Pengetahuan sedia ada/kebolehan mesti sesuai dengan objektif. Objektif juga mesti lebih tinggi pencapaian dari pengetahuan/kebolehan sedia ada.

3. Aktiviti mestilah ada objektif dan gabung jalin yang memberi makna kepada kehidupan seharian kanak-kanak seperti aktiviti ini.

4. Sila beri penekanan kpd proses bukan hasil sahaja.

5. Pujian dan galakan diberi atas usaha dan pencapaian yg kecil sepanjang proses untuk meningkatkan keyakinan kanak-kanak.

6. Bahan yang digunakan mestilah maujud atau konkrit / semi maujud jika tidak dapat yang maujud..spt model gajah

7. Bahan dan kuantiti bahan yang dibawa mesti sesuai dgn aktiviti dan cukup untuk kanak-kanak dan pengasuh juga. Maksudnya kalau guntingnya pengasuh juga guna gunting kanak-kanak.

8. Peka kepada keselamatan kanak2. Saya pernah tengok pengasuh bawa pisau betul. Semasa aktiviti pengasuh kurang peka terhadap keselamatan dan ini boleh mencederakan kanak-kanak. Jadi elakkan membawa pisau atau gunting org dewasa.

9. RPA Ini adalah yg minimum yg perlu di tulis. Apabila  sudah faham langkah yg tersusun bolehlah menulis dengan lebih kreatif.

💥💥💥Refleksi

Tuliskan refleksi selepas pelaksanaan aktiviti sebagai panduan dan rujukan untuk menulis RPA minggu seterusnya.

Contoh:

1.Adakah anak minat dgn aktiviti?
2.Adakah ruang yang dipilih sesuai dgn aktiviti?
3.Bagaimana pencapaian setiap kanak2?
4.Adakah bahan yg digunakan sesuai?
5 Adakah cara dan kaedah yg digunakan sesuai
6.Bagaimana perbualan dan interaksi semasa aktiviti dijalankan
7.Apa masalah yg timbul dan cara mengatasi.

Refleksi sangat penting untuk memerhati dan mencatat pencapaian tahap kanak2 dan supaya pendidik membuat refleksi diri berkaitan menulis RPA dan pelaksanaan aktiviti. Pendidik harus membuat penambahbaikkan di minggu-minggu berikutnya.

Sekian perkongsian dari saya. Semoga kita sentiasa memperbaiki diri dan istiqamah menulis RPA bermakna di TASKA.

Wallahu 'alam

Rosnah Ahmad

Friday, January 20, 2017

Galak Anak Main Di Luar

Perbualan antara saya dan anak saya Izzudin aka Din (15 tahun) sebentar tadi...

Mak: Apa pendapat Din tentang anak-anak yg tak minat bermain di luar.

Din: Senang je mak. Bacakan banyak buku cerita berkaitan alam dan keindahan, nanti dia minatlah nak main di luar

Mak:Bernas jugak idea Din tu...ada lagi tak idea..

Din:Nantilah mak..ni nk bersiap nk main di luar

Mak: Oh ya..dah petang..

Bermainlah wahai anakku
Tentu damai dan indah hari2mu

#KembaliKepadaFitrah

Tuesday, January 17, 2017

Boys -ADD & ADHD

Petikan dari buku "Bringing Up Boys" oleh Dr. James Dobson berkaitan ADD dan ADHD

" On one thought, I personally believe that some of the boys who are suspected to have ADD and ADHD do no have the disorder. Rather their symptoms are caused by the fact they are pulled out of the safety of their homes and put into structured learning situations before they were ready. They are developmentally unprepared for the demands made on them there. If we would these immature boys stay at home for a year or two longer, I think the incidence of fidgety-flighty boys would decrease."

Ya, saya setuju. Anak lelaki dan perempuan berbeza. Ramai anak lelaki dilabel macam2 termasuk ADD dan ADHD sedangkan mereka belum bersedia dan persekitaran juga kurang mengambil kira fitrah mereka yang lazimnya yang suka bergerak dan lebih lasak berbanding anak perempuan.

Wallahu 'Alam.

#KembaliKepadaFitrah

Interaksi Sosial dan Komunikasi Dua Hala Penting Untuk Perkembangan Bahasa Anak

Tahukah anda bahawa kemahiran bahasa anak adalah antara faktor penting untuk kesediaan anak ke TADIKA dan sekolah?

Menurut Teori Vygotsky, bahasa berkembang dari interaksi sosial dengan orang lain dan perkembangan bahasa sangat berkait dengan perkembangan kognitif.

Mutakhir ini saya banyak menerima persoalan daripada ibu dan guru TADIKA berkaitan anak tidak lancar bertutur dan  bercakap menggunakan dua patah perkataan sahaja. Ini menyukarkan anak mengikuti pembelajaran dan pengajaran di TADIKA kerana bahasa adalah saluran mendapatkan ilmu.

Secara mudah untuk memahami tahap perkembangan bahasa anak adalah kemahiran bertutur menggunakan sekurang-kurangnya:

🌴1 patah perkataan untuk anak 1 tahun -contoh "susu",
🌴2 patah perkataan untuk 2 tahun-contoh "nak susu"
🌴3 patah perkataan untuk 3 tahun: contoh "adik nak susu"
🌴4 patah perkataan untuk 4 tahun- contoh "adik nak minum susu"

Seorang anak berusia 4 tahun lazimnya sudah boleh bercakap  menggunakan 4 atau lebih patah perkataan. Mereka juga sudah boleh berbual, menyatakan kehendak,bercerita, mengambil giliran dalam perbualan, memberi pendapat dan meluahkan perasaan.

Bagaimana kanak-kanak memperolehi bahasa?

Cuba ingat balik bagaimana kita memperolehi bahasa ibunda kita. Ya, kita memperolehi kemahiran bertutur secara natural sahaja iaitu dengan mendengar berulang-ulang dan meniru pertuturan dari interaksi sosial dan komunikasi dua hala dengan ibu bapa, adik beradik dan kawan-kawan. Apabila masuk sekolah kita perkayakan lagi bahasa dengan PDP di sekolah.

Peringkat awal terutama pada usia 3 tahun ke bawah adalah masa kritikal untuk perkembangan bahasa. Anak mesti didedahkan kepada sebanyak mungkin interaksi sosial dan komunikasi dua hala setiap hari. Ibu bapa dan pengasuh mesti selalu bercakap dengan bahasa yang betul dengan anak dalam perbualan harian.
Ya! berbual bukan hanya terhad kepada menamakan sahaja seperti baju, kerusi dan beg atau hanya memberi arahan seperti " mari makan", " duduk sini", " jangan berlari".

Libatkan anak dalam rutin harian di rumah seperti memasak, makan bersama, melipat pakaian, berkebun dan bermain supaya ada banyak ruang untuk berkomunikasi.

Selain daripada itu banyak bercerita dan membaca buku cerita bersama anak juga membantu perkembangan bahasa mereka.

Suka saya ingatkan! Jauhi gajet dari anak anda pada masa kritikal ini kerana ia hanya interaksi satu hala yang tidak menyokong perkembangan bahasa anak.

Apapun setiap anak berkembang dengan kesediaan masing-masing. Jika anak masih tidak bercakap dalam persekitaran sosial yang kondusif, sila rujuk kepada pakar yang berkaitan.

Sekian. Wallahu 'Alam.

#Kembali Kepada Fitrah
#Rumah Sekolah Pertama
#Ibu Bapa Guru Utama