Saturday, December 3, 2016

MENJADIKAN MASALAH PELUANG MENDIDIK DIRI

TIP MENGAPA MESTI MENULIS
MENJADIKAN MASALAH PELUANG UNTUK MENDIDIK DIRI
Oleh: Rosnah Ahmad

Mendidik anak-anak banyak cabarannya. Saya mengambil pendekatan untuk menjadikan masalah sebagai peluang untuk mendidik diri dan keluarga. Biasanya saya akan mencari alternatif  jalan penyelesaian kepada permasalahan yang sedang dihadapi. Saya berusaha menggunakan alternatif yang ditemui dalam menangani masalah  karenah anak-anak.  Kemudian saya menulis proses bagaimana saya menangani karenah anak-anak dalam perkongsian  Tip Keibubapaan dalam blog saya rentis.blogspot.com. Contoh:

TIP RAMADHAN: PUASA DIDIK ANAK LEBIH EMPATI

“Mak, adik lapar lah” rungut anak saya Izzuddin ( 10 tahun) setiap petang dari hari pertama puasa hingga ke hari ini.

“Kalau adik lapar, waktu berbuka puasa nanti Insyaa- Allah tersedia hidangan enak tetapi bayangkan orang miskin yang lapar belum tentu dapat makan hari ini. Sebab itu Allah perintahkan kita berpuasa supaya kita merasai derita orang miskin dan selalu bersedekah membantu mereka.” jawab saya dengan nada mendidik.

Izzuddin mengangguk seakan mengerti dan berhenti merungut. Sekurang-kurangnya untuk hari ini dan besok perkara yang sama mungkin berulang. Saya akan mengulangi jawapan-jawapan untuk mendidik. Apa pun senyuman dan ciuman mesra tetap saya berikan sebagai pengukuhan.

Kanak-kanak seawal 3 tahun sudah mula menunjukkan rasa empati dan belas kasihan kepada orang lain. Kanak-kanak berinteraksi dan memberi makna kepada kehidupan mereka secara natural dan dengan bantuan orang yang lebih dewasa.

Apa pun puasa mendidik sahsiah dan kerohanian anak. Selain lapar dan dahaga  mendidik anak untuk merasai kesengsaraan orang lain, puasa juga mendidik jiwa anak untuk selalu bersyukur, bersabar  dan bersedekah. Sebulan masa latihan jiwa berpuasa Insyaa-Allah dapat mengukuhkan keperibadian unggul anak.

Sekian. Wallahu A’lam.

#CoachingPenulisan
#MengapaMestiMenulis

No comments: