Friday, December 2, 2016

Manfaatkan Masa Cuti Sekolah Anak

TIP SENTUHAN BAPA BELAIAN IBU
Manfaatkan Masa Cuti Sekolah Anak
Oleh: Rosnah Ahmad

Cuti sekolah kembali lagi. Banyak sekali program-program untuk anak-anak memenuhi masa cuti mula diiklankan.

Saya tidak mengatakan program-program itu tidak bagus. Cuma diingatkan bahawa ibu bapa juga perlu meningkatkan kemahiran diri untuk mendekati anak.

Anak-anak memerlukan masa bersama ibu bapa dan keluarga. Mereka memerlukan masa santai dan kualiti di rumah dan meneroka minat yang  tidak dapat dilaksanakan semasa sesi persekolahan. Mereka mungkin ingin membaca buku-buku selain buku pelajaran sekolah atau ada lebih masa bersukan atau bermain.

Apa pun ibu bapa juga harus sedar peranan mereka semasa cuti sekolah. Masa untuk memberi lebih perhatian, berbual, memberi sentuhan dan belaian kepada anak-anak.

Ramai juga yang sering mengaitkan masa berkualiti hanya dengan percutian keluarga. Ini boleh menjadi penghalang kerana masalah kewangan,  masa atau cuaca yang tidak mengizinkan.

Ibu bapa harus lebih kreatif dalam menyantuni anak-anak. Manfaatkan alam dan bersekitaran rumah. Aktiviti santai seperti membaca, melukis, memasak dan bercerita sangat digemari kanak-kanak.

Saya petik dari buku "Bringing Up Boys" oleh Dr James Dobson

"The presence of parents is very beneficial at four key times of the day-- early morning, after school, dinnertime and bedtime. When that regular contact is combined with other shared activities between parents and kids, the most positive outcome is achieved."

Hargailah anak-anak dan masa yang ada.

Sayangi dan dekatilah anak-anak kita.

Wallahu A'lam.

#SentuhanBapaBelaianIbu
Rumah Sekolah Pertama
Ibu Bapa Guru Utama

No comments: