Monday, November 28, 2016

GALAK ANAK URUS DIRI DENGAN HIKMAH

TIP SENTUHAN BAPA BELAIAN IBU
GALAK ANAK URUS DIRI DENGAN HIKMAH
Oleh: Rosnah Ahmad

Mengapa ibu bapa sering melakukan apa yang anak boleh buat sendiri?

Kemahiran urus diri anak perlu diterapkan di rumah oleh ibu bapa. Rutin dan persekitaran rumah yang kondusif membantu anak mengurus diri dengan baik.

Anak yang boleh mengurus diri adalah anak yang yakin, berdikari, mempunyai sahsiah diri yang baik dan berpotensi menjadi anak yang cemerlang InsyaaAllah.

Contoh: Anak 4 tahun sudah boleh mengurus diri sebelum tidur dan bangun pagi.

Bagaimana melakukannya?

1. Sediakan bilik tidur, perabut dan peralatan anak atau sudut khas jika berkongsi bilik dengan adik beradik lain.Galak anak lukis ( tulis bagi yang sudah boleh menulis) senarai barang keperluan untuk di bawa ke tadika dan pusat jagaan dan tampal senarai untuk peringatan.

Tip:Gunakan laci untuk anak lelaki supaya tak kecoh di waktu pagi.http://rentis.blogspot.my/2016/11/gunakan-laci-untuk-galak-anak-lelaki.html?m=1

2. Ibu bapa perlu ingatkan anak buat permulaan dengan skrip yang sama. Contoh: Sekarang masa untuk kemas barang kakak. Ibu sebagai contoh juga mengemas barang sendiri dan barang anak kecil yang belum mampu buat sendiri. Usah berleter atau memarahi anak.

3. Galak anak kemas tempat tidur sendiri. Bimbing bagaimana melakukan dengan membuat bersama anak. Ibu perlu tegas jika anak tidak mahu melakukan tugasan supaya anak tahu walau apapun dia mesti melakukan rutin harian.

4. Bercerita bersama anak sebelum tidur. Pastikan anak tidur awal dan pada masa yang sama setiap malam. Bercerita sebelum tidur membantu menenangkan emosi anak Anak yang tenang sebelum tidur akan bangun dengan tenang. Baca doa tidur dan bangun tidur bersama anak. Anak mudah ingat dengan cara ini.

5. Ayah kejutkan anak bangun dengan menyeru anak untuk solat. Ayah diberi kelebihan untuk mendisiplinkan anak seperti Surah Luqman ayat 7:

يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.

6. Ayah asuh anak mandi dan urus diri sendiri. Ibu sediakan sarapan. Makan sarapan bersama.

7. Ayah hidupkan enjin kenderaan tanda masa untuk keluar. Anak pakai kasut dan bawa beg sendiri. Baca doa naik kenderaan. Hantar anak dengan doa, pelukan dan senyuman

8. Ibu bapa perlu sentiasa positif dan mendoakan kesejahteraan anak apabila menyerahkan anak pada tadika dan pusat jagaan.

9. Jika berlaku masalah, ibu bapa perlu sabar dan bantu anak sebagai pemudahcara. Sebelum tidur atau waktu senggang ibu berperanan mendengar masalah dan galakkan anak memikirkan alternatif untuk menyelesaikan masalah dan memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Surah Al-Baqara, Ayat 45:
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;

Surah Al-Baqara, Ayat 46:
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya.

10. Ibu bapa perlu bersatu hati menjadi pemimpin dan berperanan memperkasakan anak-anak menjadi pemimpin yang hebat.

" Parents must be a team. Life is to complete not to compete. "

" A good leader produces more leaders not followers"

Sekian. Wallahu A'lam.

Rosnah Ahmad
#SentuhanBapaBelaianIbu
Kembalikan Peranan Ibu Bapa
Perkasakan Institusi Keluarga
Rumah Sekolah Pertama
Ibu Bapa Guru Utama

No comments: