Monday, November 14, 2016

Anak

Anak
Nukilan: Rosnah Ahmad

Ibu Ayah
Jika kau tiada masa bermain bersamaku
Ingatlah...
Aku cepat membesar
Masa kecilku hanya seketika
Saat indah yang tak akan kembali...

Ibu Ayah
Jika kau letih apabila pulang dari kerja
Ingatlah...
Pengasuhku juga sudah letih menjagaku
Aku perlukan perhatian darimu
Supaya aku membina hubungan dan rasa selamat bersamamu..

Ibu Ayah
Jika kau bosan dengan rengekkanku
Ingatlah..
Bahawa aku masih membutuhkanmu
Dekati aku agar aku rasa dihargai dan disayangi...

Ibu Ayah
Jika tingkah lakuku mendugamu
Ingatlah...
Aku anak yang perlu dididik
Usah memarahi aku
Didiklah aku dengan kebenaran dan kesabaran...

Ibu Ayah
Jika karenahku mengganggumu
Ingatlah...
Aku adalah ujian buatmu
Amanah Ilahi yang perlu disantuni
Ada hak aku yang kau perlu dilunaskan...

Ibu Ayah
Jika kau masih sibuk mengejar dunia
Ingatlah...
Dunia ini hanyalah  perhiasan yang melalaikan
Akhirat itu tempat tinggal yang lebih baik...

Ibu Ayah
Sesungguhnya mati itu pasti
Apabila kau pergi mengadap Ilahi
Maka terputuslah amalanmu
Kecuali tiga perkara...
Sedekah jariah
Ilmu yg berguna
Dan anak soleh yang mendoakan.

No comments: