Wednesday, October 12, 2016

Agar aku lebih mengerti

Istimewa buatmu..insan hebat bergelar ibu tunggal...

AGAR AKU LEBIH MENGERTI
Nukilan Rosnah Ahmad

Gelap…
Sukar aku mencari Nur
Tiada sudah dahan tempat berpaut
Bagaimana harus aku bangkit
Apatah lagi melangkah…

Perit…
Penuh kepayahan
Menerima hakikat
Prasangka dan kata nista
Menambah runtun jiwa
Hanya air mata
Teman berduka…

Dunia…
Dengarlah rintihan ku
Tanpa menghukum
Berikan aku sokongan
Agar aku tahu
Aku tidak keseorangan
Tika kepayahan menghimpit
Aku berhak dilindungi
Bukan dihukum
Atau diprasangka…

Masa…
Mengubati duka
Aku belajar memaafkan
Dan melupakan
Kerana aku yakin
Allah tidak menguji
Di luar kemampuan ku…

Amanah…
Memaksa aku bangkit
Walau dalam kedukaan
Tabah jua aku melangkah
Menerima hakikat
Mengubah cara berfikir
Melihat masalah sebagai peluang
Bertindak memotivasikan diri
Memacu kekuatan yang ada
Menuju kecemerlangan...

Sepi…
Sepi itu menjadi indah
Hatiku kembali berbunga
Ku temui Cinta abadi
Kekasih hati ku
Yang menghidupkan Nur
Di kalbu
Menyuluh lagi menerangi…

Kini…
Aku tidak bersedih lagi
Malah sudah mampu mengukir senyuman
Hari hari ku semakin indah
Malam malam ku semakin damai
Aku semakin yakin melangkah
Demi masa yang berbaki
Demi amanah
Demi DIA
Yang Maha Pengasih
Maha Mengetahui...

Syukur…
Redha jua aku dengan segala ketentuanNya
Sesungguhnya...
Apa yang berlaku
Tersirat hikmah sebuah kehidupan
Agar aku lebih mengerti.

No comments: