Saturday, February 13, 2016

Cahaya

Cahaya
Rosnah Ahmad

Aku...
Aku yang melangkah
Kadang kala terhenti
Kadang kala tersadung
Kadang kala terjatuh
Kadang kala tersungkur...

Aku...
Aku yang sering tersalah
Aku yang sering terluka
Aku yang sering menyalahkan
Aku yang sering melukakan
Aku yang berdosa...

Aku...
Aku yang mencari cahaya
Mengupas yang tersurat
Menyelami yang tersirat
Menerobos yang tersembunyi
Titik-titik hitam yang mengaburi...

Aku...
Aku yang sering alpa
Ada yang tahu apa yang ada dalam hatiku
Walau...
Tersembunyi oleh ungkapanku
Tersorok oleh perbuatanku
Tertutup oleh helahku...

Aku...
Aku yang empunya hati ini
Sedar hakikat diri
Bahawa hati ini yang perlu disucikan
Dari gelap yang mengaburi cahaya...

Aku...
Aku yang menemui kamu
Kamu...
Yang hadir dalam hidupku
Satu anugerah
Satu ujian...

Aku...
Aku yang ada kamu
Mensyukuri hadirnya kamu
Denganmu aku yakin
Bertarung melawan ketakutanku
Berjuang menumpaskan helahku
Berjihad melawan hawa nafsuku
Berusaha mencari diriku...

Aku...
Aku yang dimamah usia
Kini lebih mengerti
Menemui diriku
Berdamai jua aku
Dengan cinta hatiku
Yang bercahaya...

Aku...
Aku yang fitrah
Kini...
Kembali.

No comments: