Saturday, December 19, 2015

Latih Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa

Didiklah anak untuk berbakti kepada kedua ibu bapa. Bermula dari awal usia dengan perkara-perkara yang mampu mereka lakukan.

Usah biarkan anak leka dengan kesenangan dan kemudahan. Sudah menjadi fitrah ibu bapa menyayangi anak-anak dan menyediakan segalanya untuk mereka. Namun anak perlu dididik dan dilatih untuk berbakti sejak kecil. Jika anak merungut nasihat dan tegurlah dengan baik. Ingatkan mereka ayat Quran berkaitan perintah Allah untuk anak berbakti kepada kedua ibu bapa.

Jika tidak dilatih dari kecil bimbang anak lupa berbakti kepada ibu bapa hingga dewasa atau hingga usia tua ibu bapa yang lemah dan perlukan bakti anak-anak.

Bagi ibu bapa yang masih mempunyai Ibu bapa, berbaktilah kepada keduanya. Tunjukkan kepada anak amal baik terhadap ibu bapa supaya anak memcontohi In Syaa Allah.

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا . وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنْ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا .الإسراء 23- 24 

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.” (Al Isra(17):23)

“Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil." (Al Isra(17):24)

Santuni Fitrah Anak.

Wallahu'alam

Rosnah Ahmad

No comments: