Sunday, December 6, 2015

Anak Itu Satu Rahmat

Tip Sentuhan Papa Belaian Mama:
Anak itu satu rahmat dari Allah SWT.

Surah Maryam, ayat 21:
قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِّلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا

Ia menjawab: "Demikianlah keadaannya tak usahlah dihairankan; Tuhanmu berfirman: Hal itu mudah bagiKu; dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami; dan hal itu adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlakunya.

Rahmat pada umumnya mengandung pengertian kasih sayang, keadilan, dan kesejahteraan.

Seharusnya ibu bapa dan guru menyantuni anak-anak dengan kasih sayang, keadilan dan kesejahteraan.

Pilihlah jalan taqwa dalam mendidik anak-anak agar pintu rahmat Allah terbuka luas buat kita.

Jika kita beriman dan bertaqwa maka terbuka luas pintu rahmat Allah SWT.

Surah Al-Araf, ayat 96:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.

Semoga kita tergolong orang yang bertaqwa yang menyantuni anak-anak secara fitrah dan mendapat rahmat Allah SWT. Aamiin.

Wallahua'lam.

Rosnah Ahmad
rentis.blogspot.com

No comments: