Wednesday, November 25, 2015

Right Brain Left Brain

Whasap conversation with Faisal Abdul Rahman...CEO Empire Putra College...

Manusia ada 2 bahagian iaitu otak kiri dan otak kanan.  Otak kiri untuk  logik rational matematik,Otak kanan untuk kreativiti, seni, bahasa.

Left brain does critical thinking; right brain does creative thinking

Some people are more left than right and vice versa

Ini berkaitan dgn perkembangan cognitive, sebab lain part of the brain terhubung lebih kuat akibat scaffolding yg di beri senasa perkembangan awal.

Jadi lain org lain...ITU ciptaan TUHAN

Tapi masa right brain sedang berfikir secara kreatif, left brain jangan ganggu. Klu ganggu nanti process kreativiti akan terganggu

Kita fikir step by step. Right dulu, then left

Ini teknik 6 thinking hat Edward di Bono

We need balance thinking but step by step

Not both at the same time or at the same discussion

This is CREATIVE THINKING VS CRITICAL THINKING
We must know the difference.
Whole brain thinking

We put the right brain functions in early units and left brain in subsequent units.

Then we get them to debate

Itu kolb learning cycle

Yg hubungkan RB n LB tu corpus collosum
Corpus collosum size: it is reported that a woman's brain has a larger corpus collusum, which means women can transfer data between the right and left hemisphere faster than men. Men tend to be more left brained, while women have greater access to both sides.

Macam jambatan...perempuan n lelaki jambatan lain saiz..

That is why women can mutitask and men are more focus

Because women are suppose to take care of the nest...men are to hunt

Right Brain Left Brain

Whasap conversation with Faisal Abdul Rahman...CEO Empire Putra College...

Manusia ada 2 bahagian iaitu otak kiri dan otak kanan.  Otak kiri untuk  logik rational matematik,Otak kanan untuk kreativiti, seni, bahasa.

Left brain does critical thinking; right brain does creative thinking

Some people are more left than right and vice versa

Ini berkaitan dgn perkembangan cognitive, sebab lain part of the brain terhubung lebih kuat akibat scaffolding yg di beri senasa perkembangan awal.

Jadi lain org lain...ITU ciptaan TUHAN

Tapi masa right brain sedang berfikir secara kreatif, left brain jangan ganggu. Klu ganggu nanti process kreativiti akan terganggu

Kita fikir step by step. Right dulu, then left

Ini teknik 6 thinking hat Edward di Bono

We need balance thinking but step by step

Not both at the same time or at the same discussion

This is CREATIVE THINKING VS CRITICAL THINKING
We must know the difference.
Whole brain thinking

We put the right brain functions in early units and left brain in subsequent units.

Then we get them to debate

Itu kolb learning cycle

Indah

Disebalik senyuman
Tersimpan harapan
Tersemat keyakinan
Termeteri ikatan...

Disebalik senyuman
Terungkai persoalan
Terpadam kemarahan
Terlerai sengketa...

Disebalik senyuman
Ukhwah dipadu
Usaha dipacu
Ummah disantun...

Disebalik senyuman
Terpancar nur
Terang lagi menerangi
Segalanya indah
Ku kembali damai.

Sunday, November 22, 2015

Love Me

Assalamualaikum..Salam kedamaian🌵🌿🌹🌻

Love me
Rosnah Ahmad

Mom, Dad
Crawl with me
Jump with me
Swim with me
Play with me...

Mom, Dad
Listen to my stories
Tell me stories
Talk to me
Laugh with me...

Mom, Dad
Let us go to the nature
Let us smell the flowers
Let us paint the rainbow
Let us explore...

Mom, Dad
Leave your handphones
Leave your chores
Leave your worries
Come and have fun with me
While I am still young....

Mom, Dad
I need your time
I need to feel your presence
I need you to be in the moments...

Mom, Dad
Don't just catch the moments
Be in the moments
So that I feel loved...

Mom, Dad
Pictures are beautiful
But memories are forever
Let us create a lot of  memories together
The sweet memories that strengthen our love
That keeps us at peace
While there is still time...

Mom, Dad
Love me...
And I will love you.

Thursday, November 19, 2015

Execute your purpose

It is not the car that you drive
It is what drives you
It is not the extrinsic and what you get
It is the intrinsic and what you give
It is not what you have achieved
It is what you have become
Life...
Execute your purpose
Have faith!

Rosnah Ahmad

Monday, November 16, 2015

Perbezaan Upaya Anak-anak Tanda Kebesaran Allah

Terima kasih kepada penulis ini.
PERBEZAAN Upaya Anak2 Tanda Kebesaran ALLAH 
~Bismillahirrahmanirrahim~
Anak-anak buah hati kita. Jangan bandingkan di antara mereka. Yang pandai jangan terlalu dipuji, yang lemah janganlah kita keji.
Anak cantik, anak cerdik; itu ujian. Cuma pinjaman. ALLAH nak tengok kita demand ke tidak.
Anak biasa-biasa, tak berapa pandai; itu hadiah ALLAH. Di mata manusia mereka biasa saja, tapi siapa tahu kekurangan mereka asbab kita masuk syurga. Tak perlu kecewa anak kita tidak ternama. Mana tahu kalau kaya mereka lupakan kita.
Anak yang biasa-biasa ini mungkin menjadikan kita tidak leka dengan dunia dan isinya. Jangan lukai hati anak-anak kita. Terimalah pemberian ALLAH dengan redha. Sayangi mereka sama rata. Doakan mereka tak kira di mana. Maaf dan ampunkan mereka penuh tulus tanpa berbeza kasih.
Anak-anak kita bersih, jiwa mereka jernih. Yang salah kita, cepat lupa dengan tipuan dunia. Tataplah mereka penuh amanah.
Anak-anak ini dipinjamkan buat kita untuk menjadi ummat Muhammad yang hebat. Bukan membesar untuk dinobat. Jangan bezakan anak-anak kita, kerana di luar sana ramai lagi yang tak merasa jadi ibu bapa.. belajarlah malu pada ALLAH, DIA yang sebegitu hebat tak pernah bezakan hamba-hambaNya tapi kenapa kita seorang hamba sangat suka beza-membeza.
Anak-anak kita juga punya hati dan jiwa. Mana tahu anak-anak yang kita tak beri penuh perhatian akan menjaga kita ketika tua, akan mendoakan kita hingga ke syurga.
Learning process won't stop till death..

Berapa A?

Saya tidak suka bertanyakan soalan itu lagi. Mengapa?

Ya. Bagi saya soalan itu kadang-kadang menyebabkan ada anak yang berduka dan seolah-olah membandingkan dan wewujudkan persaingan antara satu sama lain.

Yang lebih penting adalah menggalakkan anak-anak memahami tujuan hidup dan berusaha memperkaiki diri dan menjadi orang yang bermanfaat.

Setiap anak adalah unik. Ujian perlu dilihat sebagai refleksi tentang kekuatan dan pencapaian diri anak secara berperingkat.

Ibu bapa dan orang dewasa dalam masyarakat harus sentiasa memberi sokongan dan motivasi berterusan dalam proses P&P dan kehidupan harian yang bermakna.

Surah At-Tin, Verse 4:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).

Sayangi dan dekati anak-anak kita.

Santuni fitrah anak.

Wallahu'alam
Rosnah Ahmad

PELUK ANAK ANDA WALAUPUN UPSR MEREKA COROT-Saiful Nang


Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.

Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.

Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.

Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?

Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?

Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".

Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.

Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.

Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.

Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah

"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".

SAIFUL NANG

*Foto kredit kepada beritaterkini.my

Saturday, November 14, 2015

Manfaatkan Masa Cuti Sekolah

TIP SENTUHAN PAPA BELAIAN MAMA-Manfaatkan Masa Cuti Sekolah.

Cuti sekolah hampir tiba. Banyak sekali program-program untuk anak-anak memenuhi masa cuti mula diiklankan.

Saya tidak mengatakan program-program itu tidak bagus. Cuma diingatkan bahawa ibu bapa juga perlu meningkatkan kemahiran diri untuk mendekati anak-anak.

Anak-anak memerlukan masa bersama ibu bapa dan keluarga. Mereka memerlukan masa santai dan kualiti di rumah dan meneroka minat yang  tidak dapat dilaksanakan semasa sesi persekolahan. Mereka mungkin ingin membaca buku-buku selain buku pelajaran sekolah atau ada lebih masa bersukan atau bermain.

Apa pun ibu bapa juga harus sedar peranan mereka semasa cuti sekolah. Masa untuk memberi lebih perhatian, berbual, memberi sentuhan dan belaian kepada anak-anak.

Ramai juga yang sering mengaitkan masa berkualiti hanya dengan percutian keluarga. Ini boleh menjadi penghalang kerana masalah kewangan,  masa atau cuaca yang tidak mengizinkan.

Ibu bapa harus lebih kreatif dalam menyantuni anak-anak. Manfaatkan alam dan bersekitaran rumah. Aktiviti santai seperti membaca, melukis, memasak dan bercerita sangat digemari kanak-kanak.

Hargailah anak-anak dan masa yang ada.

Sayangi dan dekatilah anak-anak kita.

Wallahua'lam.

Friday, November 13, 2015

The Enlightening

In the night of delight
You wispered softly
The words of love
So that I would sleep tight
In a blissful dream...

In the light of dawn
You called my name gently
So that I would wake up
To this moments of love
Full of hope...

In the present of today
I remembered the dream of the night
I walked into a beautiful garden
I heard your voice inviting
"Come to me,
Come to my path"

I saw myself fallen for you
I felt my heart springing with happiness
As I followed your path
Smiling away
Singing a song
A song of joy...

O my love
It is you
All along
Who keeps me alive
Who makes me happy
I need your love
Day and night
Don't ever leave me...

O my love
Love me
Love me so.

Come To Me

Like the blossom night flowers
Looking up to the sky
Gazing at the moon and the stars
In serenity
In delight
Love is in the night
Love is inviting
Come to me
Come to me...

~Rosnah Ahmad~

Sambal Ikan Terengganu

Saya kongsikan resepi sambal ikan ala Terengganu.

Bahan:

1 kg ikan selayang
I biji kelapa parut
6 ulas bawang merah
I inci halia
3 batang serai
Garam secukup rasa
I sudu besar lada hitam yang ditumbuk halus

Cara:

1.Rebus ikan. Ambil isi dan tumbuk
2.Mayang bawang merah atau tumbuk
3. Hiris serai dan tumbuk
4. Ketuk halia
5. Campur semua bahan, lada hitam dan garam secukup rasa. Boleh tambah gula jika suka. Goreng dengan api perlahan hingga kering.

Sedap dimakan dengan nasi dan ulam atau nasi kerabu. Juga dengan nasi impit.

Selamat mencuba.

Wednesday, November 11, 2015

Paint Your Masterpiece

Alone

Alone
Rosnah Ahmad

Here
I am alone
No need for company
Absolutely alone...

Here
I be still
In silence
In my own sanctuary
Feeling the sense of belonging...

Here
Solitary
The world is freely mine
To be unmasked
To give it no choice
But rolling ecstacy at my feet...

Here
For a long time
Quietly by myself
Gives me great ideas
The real self-motivation
That comes from within
Allowing my true self to emerge
Allowing my dream life to come true...

Here
I am alone
I am at peace...

Sunday, November 8, 2015

Luhur budi

Bayu

Bayu itu
Gemersiknya ibarat perindu
Melagu merdu
Dalam dengar yang asyik...

Hembusan bayu itu
Menyapa mendayu
Membuai rasa
Mengulit jiwa
Tersirat hakikat...

Suara bayu itu
Segelintir yang mendengar
Tiada yang sudi mengamati
Bimbang dibayangi
Takut kehilangan
Hanya berpaut
Pada yang disayangi...

Setia

Setia
Rosnah Ahmad

Sering kali kucari
Akan dikau
Tika aku berduka...

Sering kali jua kuterlupa
Akan dikau
Tika aku bersuka...

Rapuhnya cintaku padaMu
Alpa dalam keindahan
Ralik dalam kegemerlapan
Leka dalam kegemilangan...

Kembali aku mencari
Akan dikau
Tika diuji dengan dukacita...

Aduhai Kekasih
Yang amat mencintai
Segala puji bagiMu
Yang menghilangkan segala dukacita...

Aduhai Kekasih
Dengan rahmatMu
Dengan kesantunanMu
Dengan kelunakanMu
Setiaku padaMu
Dalam suka dan duka
Dalan senyum dan tangis
Dalam senang dan susah
Dalam rindu dan dendam
Redha dan meredhai
Segalanya akan damai
Segalanya akan indah...

Saturday, November 7, 2015

Isu Semasa Pendidikan Anak-anak

Kursus Keibubapaan - Isu Semasa Pendidikan Anak-anak
**********************************
Tarikh : 8 Nov 2015

Kisah Siti Hajar & Ismail.
Siti Hajar lari2 ke kiri & ke kanan sebanyak 7 kali di tengah2 padang pasir. Walaupun hopeless,itulah usaha. Dan Allah berikan rezeki. Keluarnya air zam-zam terpancut drpd bawah kaki nabi Ismail. Terbinanya Mekah.

The point is, yakin kepada Allah dan teruskan usaha.

9 lisan negatif
>>>>>>>>>>>>

✔ Menyindir
"bersihnya bilik kamu"
Anak2 tak suka orang yang menyindir.

✔ Mengugut
Contoh "Kalau kamu tak buat homework, muallimah potong markah". Tapi markah tak potong pun. So martabat kita akan jadi rendah di mata anak2.

✔ Mengungkit
Contoh : "Menyesal mak bagi kamu makan aiskrim. Nanti mak jugak yang nak kena kemas".

✔ Membebel
Bila bebel ni, banyak sangat isi taruk dalam tu. Last2 satu apa pun dia tak faham 😂

✔ Membanding
"Kenapa kamu tak boleh jadi macam kakak kamu? Rajin, pelajaran baik.."
Potensi setiap anak itu berbeza. Islam pun tak ajar membandingkan.

Contoh kalau dia dapat 15 markah peperiksaan pertama. Ajar dia bersyukur. Ini reZeki dia pada masa sekarang. Nanti usaha lagi ye.

Exam lepas tu, usaha lagi, dapat 30. Takpe. Ajar dia bersyukur. Ajar dia yakin, kalau kita bersyukur, Allah akan tambahkan nikmatnya.

Jangan takut2kan anak. Tapi boleh bandingkan dengan Rasulullah. Dengan ayat yang proper.

✔ Mencaci, menghina, menganjing, mencarut
Dalam Islam pun tak benarkan kita samakan manusia dengan binatang.

✔ Merendah-rendahkan

✔ Mengumpat
Mengumpat dengan adik beradik kita, duk mengumpat anak2 kita. Jangan lupa, setiap kata2 ibu ni doa. Sama la dengan guru2.

✔ Menuduh & memfitnah
Siasat betul2, sabitkan betul2, hukum dengan hukuman yang baik. Jangan menuduh.

8 lisan positif
>>>>>>>>>>>>

✔ Melembutkan lisan
+Kisah Nabi Ibrahim & Nabi Ismail
As-Saffat 37:102
Nabi Ibrahim panggil Nabi Ismail "Wahai anak kesayanganku" masa nak bagitau Allah suruh sembelih dia.
IBU BAPA SEBAGAI CONTOH

+Surah Taha 20:42-44
Allah suruh Nabi Musa berjumpa Firaun tapi Allah pesan, cakap dengan lemah lembut. Itu Firaun. Anak kita bukan Firaun.

✔ Menasihati
Mesti positif.

✔ Mengingatkan
3 tahun (7-10tahun) x 5(5 waktu solat) x 365 (hari setahun) = 5475 kali.

Selagi mana kita tak nasihat anak kita 5475 kali, macam mana kita nak pukul kalau dia tak solat?
Kena nasihat sebelum menghukum.

0-6 tahun - layan dia macam raja
7-akil baligh - jadi guru dia
12++ - jadi kawan dia

✔ Bercerita

✔ Memberi perumpamaan

✔ Menggunakan logik

✔ Diam

✔ Doa
Senjata yang sangat kuat bagi orang Islam.

IBU BAPA SEBAGAI CONTOH
========================

Kita ni contoh terbaik untuk anak2 kita. Kalau nak anak kita baik, kita kena baik dulu.

Dulu takde hp. Jadi anak2 paling nakal pun pegi curi rambutan sebelah. Nak buat lebih2, ramai orang kampung memerhati.

Sekarang, kemungkaran tu berlaku di dalam rumah. Dengan hp masing2.

Soalan
~~~~~

1. Nagging - Mendesak
Memang kena desak, nak suruh dia berjaya. Tapi kena tukar. Jangan desak tapi MOTIVASI.
Kena tengok tahap/kemampuan & ilmu/kemahiran. Kena bertepatan.

2. Pavlov's Classical Conditioning
Kita upah anak untuk dia dapat sesuatu.

✔Positive reinforcement - bila kita tambah pleasure. Kecil2 takpe la, nak suruh solat, bg gula2. (SELALU/ BANYAK2)
+guna jadual, bintang2

✔Negative reinforcement - bila kita tarik blk pleasure. Abah bg smartphone, tp markah abg tak improve. So abah amek blk phone. (KADANG2)

✔Punishment - pain, kesakitan (JARANG2) Kena ada syarat.
+tujuan
+berpada2
+time-bound (kena ada limit
Kalau ada pelajar bising, asingkan dia dengan kawan2, berdiri depan dengan syarat TAK boleh lebih daripada 5 minit!

Be Like Flowers

Monday, November 2, 2015

Senangkan Hatimu


Jika pendapatmu diterima
Senangkanlah hatimu
Kerna jika baik maka mengalir pahala kepadamu...

Jika pendapatmu ditolak
Senangkanlah hatimu
Kerna jika tidak baik maka tidak mengalir dosa kepadamu...

Senangkanlah hatimu
Dalam apa jua keadaan
Kerana Allah mengganjarkan usahamu
Bukan keberhasilanmu...

Senangkanlah hatimu
Sucikan niatmu
Teruskan usaha murnimu
Kerna hidup adalah satu perjuangan
DIA menjadikan mati dan hidup
Untuk menguji dan menilai amalmu...

Wahai Tuhan kami
Masukkan kami ke dalam urusan agama kami
Dengan kemasukan yang benar lagi mulia
Keluarkan kami daripadanya
Dengan cara keluar yang benar lagi mulia
Kurniakan kami dari sisiMu
Hujah keterangan serta kekuasaan
Yang Menolong kami...

Wahai Tuhan kami
Yang Maha Pengasih lagi Penyayang
Yang Maha Berkuasa
Ampunilah kami
Cukuplah Engkau
Sebagai penolong kami
Dan tempat kami bersandar.

Leading

Letting go
Is growing
Delegating
Is empowering
Inspiring
Is leading...

Sunday, November 1, 2015

You have greatness within you

A letter by a father

Beautiful letter written by a father to his son 👌. Must send to your children

Following is a letter to his son from a renowned Hong Kong TV broadcaster and Child Psychologist. The words are actually applicable to all of us, young or old, children or parents !  This applies to daughters too. All parents can use this in their teachings to their children.

Dear son ,

I am writing this to you because of 3 reasons

1.  Life, fortune and mishaps are unpredictable, nobody knows how long he lives. Some words are better said early.

2.  I am your father, and if I don't tell you these, no one else will.

3.  What is written is my own personal bitter experiences that perhaps could save you a lot of unnecessary heartaches.

Remember the following as you go through life

1. Do not bear grudge towards those who are not good to you. No one has the responsibility of treating you well, except your mother and I.

To those who are good to you, you have to treasure it and be thankful, and ALSO you have to be cautious, because, everyone has a motive for every move. When a person is good to you, it does not mean he really likes you. You have to be careful, don't hastily regard him as a real friend.

2.  No one is indispensable, nothing is in the world that you must possess.  Once you understand this idea, it would be easier for you to go through life when people around you don't want you anymore, or when you lose what/who you love the most.

3.   Life is short.
When you waste your life today, tomorrow you would find that life is leaving you. The earlier you treasure your life, the better you enjoy life.

4.  Love is but a transient feeling, and this feeling would fade with time and with one's mood. If your so called loved one leaves you, be patient, time will wash away your aches and sadness.  Don't over exaggerate the beauty and sweetness of love, and don't over exaggerate the sadness of falling out of love.

5.  A lot of successful people did not receive a good education, that does not mean that you can be successful by not studying hard! Whatever knowledge you gain is your weapon in life.  One can go from rags to riches, but one has to start from some rags!

6.  I do not expect you to financially support me when I am old, neither  would I financially support your whole life. My responsibility as a supporter ends when you are grown up. After that, you decide whether  you want to travel in a public transport or in your limousine, whether rich or poor.

7.   You honour your words, but don't expect others to be so. You can be good to people, but don't expect people to be good to you. If you don't understand this, you would end up with unnecessary troubles.

8.   I have bought lotteries for umpteen years, but I could never strike any prize. That shows if you want to be rich, you have to work hard! There is no free lunch!

9.   No matter how much time I have with you, let's treasure the time we have together. We do not know if we would meet again in our next life.

                 Your Dad

Read it twice...
Ask your son & daughter to read it thrice.

Worth a read... . 👍👍👍🙏

What you have become