Saturday, January 17, 2015

Meminta dan Memberi Maaf

Meminta dan Memberi Maaf
Rosnah Ahmad

Sebagai manusia setiap dari kita tidak sunyi dari kesalahan.

Apa jua kesalahan yang kita lakukan kita perlu memuhasabah diri dan meminta maaf. Kita juga perlu koreksi diri. Jika kita terus melakukan kesalahan yang sama ia bukan kesilapan lagi. Malah ia boleh menjadi budaya yang tidak baik dalam diri.

Ada ketika orang lain pula melakukan kesalahan terhadap diri kita.Sebagai manusia sudah tentu emosi kita akan terkesan dengan perkara begini.  Memaafkan adalah amalan yang mulia. Namun proses memberi maaf seringkali memerlukan masa.

Apapun dalam dunia serba mencabar ini kita perlu juga mengambil iktibar dan berhati-hati supaya perkara yang sama tidak berlaku lagi.

Kita juga perlu belajar mengambil apa yang berlaku sebagai maklumbalas untuk terus melakukan pengislahan diri. Mungkin ada tindakan yang perlu diperbetulkan untuk melindungi diri dari diperlakukan perkara yang sama. Semua ini akan mematangkan diri kita.

Yang penting juga kita  tidak melakukan kesalahan itu kepada orang lain. 

Meminta dan memberi maaf banyak hikmahnya. Antaranya ia menghindari sifat benci dan dendam. Berbahagialah jiwa yang mengamalkannya.

Surah Ash-Shura, Ayat 43:
وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan, sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan.

Manusia itu tidak sunyi dari kesalahan
Meminta dan memberi maaf itu mulia
Belajar dari apa yang berlaku itu bijaksana
Mengislahkan diri itu kejayaan

Kita bukan terbaik tetapi kita boleh menjadi lebih baik. Semoga kita berusaha menjadikan hari ini lebih baik dari semalam.

Sekian. Wallahu'alam.

No comments: