Tuesday, January 27, 2015

ISU MEROTAN

Dikongsikan artikel relevan.
Bagi saya mendidiklah dengan kelembutan dan ketegasan.. Wallahualam...

http://www.sinarharian.com.my/mobile/kolumnis/dr-asyraf-wajdi-dusuki/merotan-anak-bukan-budaya-islam-1.354711

Dan perkongsian dr watsap

ROTAN...1 nasihat sinikal..

1 malaysia bersuara memberi respon tentang usul seorang menteri wanita bahawa ibu bapa yang merotan anak-anak merupakan 1 kesalahan dan akan dikenakan tindakan undang-undang. Pada Ustaz, ada pro dan kontra cadangan yang tak berapa nak masuk akal namun Ustaz suka melihat dari 1 dimensi yang berbeza.

1. Semua ibu bapa tidak bersetuju bahawa merotan anak-anak 1 kesalahan.

2. Semua Ibu bapa bersetuju bahawa merotan merupakan 1 sunnah nabi saw.

3. Semua ibu bapa setuju bahawa merotan dapat mendidik anak-anak berakhlak mulia.

Semuanya Ustaz bersetuju. Namun, apakah pendidikan anak-anak hanya selesai dengan merotan sahaja?

Apabila anak-anak tidak solat terus dirotan. Apabila anak-anak degil terus dirotan. Apabila anak-anak melawan terus dirotan. Maka puaslah hati ayah ibu apabila anaknya menangis dirotan.

Ustaz suka memetik kata Prof dr zul, pakar ENT UMMC yg merawat tonsil Ustaz katanya banyak doktor hanya "treat symptom but not treat disease" (hanya merawat symtom bukan merawat penyakit).

Apa bezanya ayah ibu yang merawat syntom anak degil tak nak solat atau tak nak baca quran dengan hanya merotan sedangkan tidak merawat punca anak tidak solat, punca anak tidak baca quran?

Tunjukkan perancangan strategik ayah ibu terhadap pendidikan anak-anak dan pelan kontigensi sekiranya perancangan tidak berjaya?

Kalau susah untukk faham, Ustaz permudahkan...

1. Berapa ramai ibu ayah yang rotan anak tak solat mengajar sendiri anak solat dan bersolat berjemaah bersama-sama anak?

2. Berapa ramai pula ayah ibu yang membawa anak-anak berjemaah di masjid-masjid? Orang marah bila masjid dipenuhi dengan anak-anak kecil yang bising bermain. Namun, Ustaz ingin bertanya, ke mana anak-anak remaja yang sepatutnya ayah perlu ajak datang ke masjid?

3. Saat ini ketika artikel ini ditulis hampir masuk waktu maghrib. Mana ayah yang bersiap sedia membawa semua anak lelaki ke masjid.

Maka pada Ustaz berlaku adillah dengan anak-anak. Memang benar Rotan 1 didikan tetapi bukanlah penyelesaian semata-mata. Sedarilah bahawa didikan berterusan yang disulami dengan kasih sayanglah yang lebih berkesan.

: عن ابن عباسٍ رضي الله عنهما قال عليه الصلاة والسلام:
((اعملوا بطاعة الله، واتقوا معاصي الله، ومروا أولادكم بامتثال الأوامر، واجتناب النواهي، فذلك وِقايةٌ لهم ولكم من النار))

Kadang kala kita perlu bersetuju dengan sikap kita yang memukul dulang, air terpercik ke muka sendiri.

Harap selepas membaca tulisan ini jangan pulak dilabel Ustaz menentang sunnah atau menyokong tindakan menteri. Letih nak menjawabnya nanti.

Doakan anak-anak Ustaz istiqomah solat dan melakukan amal solih. Semoga kita semua dirahmati Allah. Aamiin. Wallahu A'lam::

No comments: