Monday, January 12, 2015

Berkata Benar Walaupun Pahit

Berkata Benar Walaupun Pahit
Rosnah Ahmad

Kehidupan di dunia ini memang tidak adil. Hanya akhirat tempat yang adil dan tempat tinggal yang lebih baik.

Adakala kita mungkin dimusuhi kerana kita membuat perkara yang benar. Ada juga suara-suara yang dengki. Kadangkala dari orang yang berkata mereka menyayangi kita. Inilah yang paling melukakan.

Bersabar adalah cara yang baik. Namun pada usia yang menghampiri setengah abad ini membuat saya lebih yakin dan memahami erti sabar yang sebenarnya.

Sekurang-kurangnya kita perlu bersuara menyatakan kita tidak suka diperlaku sedemikian rupa.


Saya dapati bila saya bertindak begini saya lebih disegani dan dihormati. Setidak-tidaknya saya menunjukkan saya seorang yang ada prinsip yang jelas.

Budaya kita agak kurang bersikap berterus terang. Lebih ramai memilih untuk berdiam diri dan menangis. Itu mungkin boleh pada awalnya tetapi memendam rasa akan lambat laun memakan diri sendiri dan tidak menyelesaikan masalah.

Pilihlah untuk tidak menjadi mangsa pada keadaan begini. Belajarlah mengurus emosi dan bertindak dengan hikmah. Peliharalah maruah diri.

Usah bersedih bila kita dipihak yang benar. Allah sentiasa bersama kita.

Berkatalah benar walaupun pahit.

Wallahu'alam.

No comments: