Saturday, December 20, 2014

Dekati Anak Secara Kualiti dan Kreatif

Dekati Anak Secara Kualiti dan Kreatif
Rosnah Ahmad

Seperti biasa hujung tahun merupakan waktu yg sibuk untuk saya dalam kerjaya kejurulatihan. Apa pun tugas hakiki sebagai ibu tidak boleh diambil mudah.

Cuti sekolah adalah masa untuk mendekati anak-anak secara dan kualiti dan kreatif.

Hujung minggu ini saya mengambil peluang mendekati anak saya Izzuddin (12) dan kawan-kawan rapatnya (5 orang).

Saya menyewa Alamanda Homestay di Bkt Rangin untuk sedikit kelainan. Juga supaya saya boleh lebih fokus bersama anak dan rakannya

Seminggu sebelum, saya menggalakkan Izzuddin membuat jemputan dan perancangan aktiviti sepanjang 3 hari 2 malam. Ini menjadikan anak fokus dan teruja. Ia juga menggalakkan anak membuat perancangan sebelum dan semasa termasuk persediaan peralatan.

Perancangan aktiviti:

Jumaat 19 Dis 2014 :

5.00 petang -berkumpul di rumah kami
6.00 petang- tiba di Alamanda Homestay
8.30 mlm- Barbeque

Sabtu 20 Dis 2014:

Pagi: aktiviti memasak, sarapan dan aktiviti bebas 

12.00 tengah hari- keluar bandar, solat zohor di Megamall, makan dan bowling.

Petang-Solat, rehat dan aktiviti indoor ( congkak dan carrum)


Malam-Solat dan makan mlm sambil tengok bola ( final Suzuki Cup- Malaysia vs Thailand)

Ahad 21 Dis 2014:

Sarapan, santai, aktiviti bebas, mengemas sebelum pulang.

11.00 pagi- tazkirah dan refleksi

12.00 tengah hari-balik

Izzuddin dan kawan-kawan gembira sekali ( cuma sedih Malaysia kalah dengan Thailand). Persahabatan mereka juga semakin erat. Tentu sekali ia menjadi kenangan indah dalam hidup mereka.

Bagi saya tiada yang lebih menggembirakan daripada melihat anak-anak gembira.

I have lots of fun too. Boys are cool. They just know how to have fun.

Bagi anak-anak masa bersama sangat berharga. Dalam kesibukan kita seharian cubalah meluangkan masa secara kualiti dan kreatif bersama mereka.

Masa itu emas
Masa itu kualiti
Masa itu bukti
Kasih dan sayang...

Terima kasih kepada Alamanda Homestay kerana kemudahan yang selesa.

Sayangi dan dekati anak-anak kita.

Wallahua'lam.

No comments: