Friday, November 7, 2014

PENGURUSAN KEWANGAN SI KECIL

Salam buat semua pembaca yang dikasihi,

Sudah lama jugak saya tidak bersua di sini. Harap semua semakin hari semakin tenang dalam melayari kehidupan sebagai seorang insan yang kamil.

PENGURUSAN KEWANGAN SI KECIL

Pengurusan Kewangan adalah skil yang perlu diterapkan kepada anak-anak kita sejak awal usia...melentur buluh biarlah dari rebung...

Saya gunakan the Jars System pada anak selepas saya menghadiri Program The Millionaire Minds  pada tahun lepas .

Bukan berapa banyak duit yang kita ada tetapi bagaimana kita menguruskannya.

Saya hanya gunakan 5 tabung untuk Izzuddin. Kanak-kanak fitrahnya suci. Alhamdulillah Izzuddin istiqamah sudah sudah hampir satu tahun.


Saya mulakan dengan mengajar Izzuddin mengagihkan mengikut peratusan yang ditetapkan. 10 peratus untuk duit sedekah, duit main, duit keperluan dan duit untuk pendidikan. 60 peratus di masukkan dalam tabung duit kumpul.

Saya mulakan dengan menggunakan duit syiling supaya anakbelajar mengagih mengikut peratus dengan mudah. Kemudian Izzuddin mengumpul wang kertas seringgit sebanyak 10 ringgit dan diagihkan setelah terkumpul.

Saya dapati Izzuddin akan mengagihkan simpanannya seminggu sekali. Bila musim raya contohnya ia agak kerap, 

Setiap kali Izzuddin hendak menyewa gelanggang badminton untuk bermain contohnya dia akan gunakan tabung main. Apabila bersedekah dari tabung duit sedekah. Saya perhatikan dia rajin bersedekah secara berkala terutama pada tabung sekolah atau bila ada kutipan derma.

Duit kumpul saya terangkan lebih kepada kegunaan jangka panjang seperti untuk pergi haji atau membeli aset.

Anak saya Nurin (19 tahun) sudah mula membeli aset untuk jangka panjang iaitu emas dan simpanan tabung haji.

Anak-anak belajar dari membuat, Jars System ini saya dapati bagus dan berkesan kepada kanak-kanak yang belajar daripada amalan berterusan dan mengunakan bahan konkrit. Kanak-kanak memang sangat suka mengira duit.

Berbual dengan anak-anak mengenai kewangan. Beri mereka kepercayaan. Bermain permainan berasaskan kewangan juga bagus.

Yang penting juga adalah anak-anak belajar dari peniruan. Kita adalah contoh yang paling dekat dengan anak-anak kita. Seharusnya kita juga memgamalkan sistem agihan bergini, berbelanja secara berhemah dan bersedekah secara konsisten.

Bagi anak yang sudah bekerja dicadangkan ada tabung khas untuk ibu bapa.

Yang mengira belum tentu berkira
Yang berbelanja belum tentu bagus
Yang tentu bagaimana mengurus...

Betulkanlah tanggapan kita berkaitan duit.  Mungkin kita kata takut kaya nanti lupa diri dan sombong.

Tanamkan dalam diri anak kita orang Islam mesti selalu memberi. Tangan yang memberi itu lebih baik dari yang menerima.

Juga jangan lupa membayar zakat dan menerangkan konsep zakat pada anak-anak kita. lebih banyak harta kita lebih banyak kita wajib berzakat.


Bukan berapa banyak duit yang kita ada
Tetapi bagaimana kita mengurusnya
Bukan banyak mana ilmu di dada
Tetapi bagaimana kita beramal dengannya
Bukan apa yang kita ada
Tetapi bagaimana kita mensyukurinya...


Itu perkongsian saya dahulu berkaitan mengajar anak memberi dengan melakukan bukan setakat menasihati.

Children learn by doing.

Di bawah adalah link kepada Jars System dengan lebih terperinci.



Selamat mencuba.

Sekian. wallahua'lam.

Rosnah Ahmad
Ibu kepada:-
Nurin Husna Abd Rahman
Muhammad Firdaus Abd Rahman
Muhammad Izzuddin Abd Rahman


No comments: