Saturday, November 22, 2014

Kau Yang Maha Mengetahui

Salam keinsafan buat sahabat yang dikasihi...

Kau Yang Maha Mengetahui...
Rosnah Ahmad
Inspirasi Surah Fussilat ayat 49-54

Tuhan...
Aku manusia
Yang tidak jemu-jemu
Memohon kebaikan dan rahmat dariMu...

Tuhan...
Namun apabila aku dalam kesusahan
Mudah saja aku menjadi orang yang berputusasa dari rahmatMu
Lantas merayu aku memohon pertolonganMu
Dengan panjang lebar sekali...

Tuhan...
Tatkala Kau beri aku merasai sesuatu rahmatMu
Sesudah ditimpa musibah
Berkatalah aku...
Ini hakku
Hasil usahaku semata-mata...

Tuhan...
Apabila Kau beri nikmat
Berpaling aku jauh dariMu
Alpa aku untuk bersyukur...

Tuhan...
Seringkali juga
Aku ragu-ragu hari kiamat akan berlaku
Berkata aku...
Kalaulah aku dikembalikan kepada Tuhanku sekalipun
Nescaya aku beroleh kebaikan di sisiNya
Seperti kesenanganku sekarang...

Tuhan...
Alpa aku janjiMu kepada orang-orang yang kufur ingkar
Akan keburukan apa yang dikerjakan
Dan azab seksa yang seberat-beratnya
Yang akan Kau berikan...

Tuhan...
Sesungguhnya aku telah diperlihatkan
Tanda-tanda kekuasaanMu
Di merata-rata tempat
Dalam alam yang terbentang luas
Hatta pada diriku sendiri
Jelas tanda-tanda kebesaranMu
Nyatalah Al-Quran itu benar...

Tuhan...
Ampunilah aku
Jadikan aku orang yang sentiasa bersyukur
Orang yang sentiasa ingat
Dan yakin akan bertemuMu
Wahai tuhan
Yang Maha Mengetahui
Yang Maha Menyaksikan
Setiap sesuatu...

No comments: